استانداردسازی، گام نخست شکوفایی مدارس عشایری

تهران-ایرنا- مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌وپرورش گفت: آموزش و پرورش سال ۱۴۰۰ را سال رونق و شکوفایی مدارس عشایری هدف گذاری کرده و تاکنون گام هایی را در مسیر استانداردسازی سرویس های بهداشتی و تصویب ضوابط و مقررات مدارس عشایری برداشته است.

در حال حاضر ۲۰۸ هزار ۴۴۸ دانش آموز در ۶ هزار ۶۴۳  مدرسه عشایری تحصیل می کنند که در ۲۸ استان کشور قرار دارند.

۱۸ هزار و ۹۷۱ کارکنان مدارس عشایری در ۱۳ هزار ۳۵۲ کلاس درس مشغول فعالیت هستند که این جمعیت گسترده همواره با محرومیت هایی برای فعالیت های آموزشی مانند تدریس ۵۴۴ سرباز معلم، نداشتن یا غیر استاندارد بودن ساختمان و سرویس های بهداشتی و مشکلات و معضلات فرهنگی برای ادامه تحصیل دختران دانش آموز رو به رو بوده اند.

وزارت آموزش و پرورش به منظور بسط عدالت آموزشی و پرورشی برای دانش آموزان عشایر بر مبنای اسناد بالادستی به ویژه نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، امسال را سال رونق و شکوفایی مدارس عشایری نامگذاری کرده و به همین منظور استانداردسازی مدارس عشایر را در وهله اول مورد توجه قرار داده است.

در این راستا مهراله رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفته بود که مساله امروز در حوزه مدارس کشور، توجه به مدارس عشایری است، امروز برای ایجاد عدالت آموزشی باید در مدارس عشایری حداقل‌های آموزشی ایجاد شود، از این رو یکی از محورهای همایش ملی مدرسه ایرانی-معماری ایرانی به عنوان استانداردسازی مدارس عشایری انتخاب شده است.

توجه به ضوابط و مقررات اساسنامه مدارس عشایری با هدف فراهم کردن فرصت‌های برابر آموزشی و پرورشی برای دانش آموزان عشایری و برنامه های مناسب یادگیری در تمامی نقاط کشور مد نظر قرار گرفته است.

این اساسنامه در سال ۹۳ در نهصد و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در ۱۸ ماده به تصویب رسید. بر این اساس مدرسه عشایری به مدرسه‌ای اطلاق می‌شود که بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان آن را دانش‌آموزان عشایری تشکیل می‌دهند و به سه صورت سیار (مدرسه‌ای که دانش آموزان آن در طول سال تحصیلی به همراه ایل کوچ می کنند)، نیمه سیار (مدرسه ای که والدین دانش آموزان آن به همراه ایل کوچ کرده و دانش آموزان به صورت های مختلف در محل باقی مانده و ادامه تحصیل می دهند و سپس کوچ می کنند) و ثابت (مدرسه ای که در محل های اسکان عشایری فاقد کد روستایی، تشکیل می شود) است.

در این اساسنامه ذکر شده است که مدارس دوره دوم متوسطه عشایری می توانند به منظور ارایه آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای با رعایت ضوابط و مقررات مربوط از طریق خرید خدمات آموزشی از سازمان آموزش فنی و حرفه ای، مراکز آموزشی جهاد کشاورزی و سایر موسسات آموزشی مجاز یا استفاده از ظرفیت های کارگاهی مراکز آموزشی سایر دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی مستقر در منطقه مربوط اقدام کنند.

مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌وپرورش در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این زمینه توضیح داد: امسال سال رونق و شکوفایی فضا و تجهیزات مدارس عشایری است، سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کشور در این راستا پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی، ساخت سرویس های بهداشتی در مدارس عشایری اختصاص داده است.

محمد رضا سیفی افزود: این سازمان تاکنون گام هایی را در مسیر استانداردسازی سرویس های بهداشتی و تصویب ضوابط و مقررات مدارس عشایری برداشته است.

سیفی گفت: همچنین جلسات کارشناسی در هفته گذشته در خصوص رسیدگی به معضلات مدارس عشایری با رییس، معاونان نوسازی برگزار شد که در این جلسات رییس سازمان نوسازی مدارس هم بر تلاش برای استانداردسازی مدارس عشایری تاکید کرد.

وی ادامه داد: همچنین در این جلسات تمامی اطلاعات مدارس عشایر را در اختیار قرار دادیم. براساس این اطلاعات، ۵۱۷ ساختمان نیازمند بازسازی اساسی در مدارس عشایری، ۵۰۹ مدارس کانکسی نامناسب، ۳۵۶ مدرسه چادری نیازمند تعویض، ۹۲۵ مدرسه فاقد سرویس بهداشتی، هزار و ۲۳۲ مدرسه دارای سرویس بهداشتی نامناسب، ۲ هزار و ۹۶۳ مدرسه نیازمند تعبیه سرویس بهداشتی و سه هزار و ۱۹۹ مدرسه فاقد آبخوری در مدارس عشایری وجود دارد.

سیفی درباره ضوابط و مقررات تاسیس مدارس عشایری توضیح داد: برای تاسیس مدارس شهری، روستایی و عشایری حد نصاب هایی باید رعایت شود که در این اساسنامه به آنها اشاره شده است.

مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش  یادآور شد: مدرسه عشایری با هر تعداد دانش آموز حتی یک نفر هم تاسیس می شود، اما در دوره متوسطه باید مجموع دانش آموزان در هر سه پایه سی نفر و دوره متوسطه دوم نظری ۴۲ نفر باشند تا مدرسه متوسطه دوم عشایری تاسیس شود.

سیفی خاطرنشان کرد: هنرستان عشایری باید در بخش کاردانش ۲۵ نفر و در فنی و حرفه ای ۳۰ نفر باشد. اگر امکان تاسیس مدرسه مستقل عشایری وجود نداشت، این اقدام به صورت ضمیمه ای با مدرسه دیگر انجام می شود و در این حالت به حد نصاب رسیدن تعداد دانش آموزان الزامی نیست.

وی اضافه کرد: براساس این مصوبه تمرکز رسیدگی به مدارس عشایر از وزارتخانه گرفته می شود، بنابراین با در خواست وزارت آموزش و پرورش عشایر یا کارشناسان عشایر در استان ها و موافقت شورای آموزش و پرورش استان کد عشایری به این مدارس توسط دفتر داده می شود.

مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: حسن این اتفاق این است که ادارات آموزش و پرورش استان ها و مناطق عشایری موظف شده اند که در مدت ۶ ماه نسبت به تثبیت وضعیت موجود را به تصویب شورای آموزش و پرورش استان برسانند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha