وضعیت بازار خودرو در تعطیلات کرونایی/قیمت‌گذاری کاذب در فضای مجازی

تهران- ایرنا- مراکز فروش خودرو به علت محدودیت‌های کرونایی، تعطیل شده‌اند، اما قیمت‌گذاری از طریق سایت‌های اینترنتی ادامه دارد، به طوری که دیروز قیمت انواع خودروی داخلی در مقایسه با هفته گذشته بین ۲ تا چهار میلیون تومان افزایش یافت، البته به گفته کارشناسان این قیمت‌ها کاذب و غیرواقعی است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، بررسی سایت‌های ارائه دهنده قیمت خودرو از جمله دیوار، باما و غیره نشان می‌دهد قیمت‌های سلیقه‌ای و مختلفی برای انواع خودرو اعلام شده است، به‌طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ روز گذشته با قیمت‌های بین ۲۱۰ تا ۲۱۸ میلیون تومان از سوی آگهی‌دهندگان قیمت خورده بود.

به گفته کارشناسان، وقتی از سوی دستگاه‌های متولی نظارتی بر آگهی‌دهندگان وجود نداشته باشد، با قیمت‌گذاری سلیقه‌ای و غیر واقعی در فضای مجازی مواجه می‌شویم.

کارشناسان در عین حال معتقدند: صحبت‌های هفته گذشته "رضا شیوا" رییس شورای رقابت، اثر روانی اندکی بر بازار گذاشت و قیمت‌ها تا چند میلیون تومان در انواع خودرو بالا رفت، اما حقیقت این بود که مراجعه‌کننده‌ای وجود نداشت و در عمل خرید و فروشی انجام نمی‌شد.

برپایه این گزارش، روز گذشته نیز شاهد بودیم رییس شورای رقابت سخنان هفته گذشته خود را پس گرفت و اعلام کرد که خودرو در ۶ ماهه نخست سال گران نمی‌شود. باید منتظر اثر روانی این صحبت‌ها در روزهای آینده باشیم.

کارشناسان و فعالان بازار معتقدند: این‌گونه صحبت‌ها گرچه از لحاظ روانی در کوتاه‌مدت روی بازار اثرگذار است، اما در دراز مدت اثری ندارد و در واقع، نوسان نرخ ارز و نحوه عرضه خودروسازان، تعیین‌کننده قیمت است.

بررسی‌ها حاکی است به‌طور مثال خودروی سمند ال.ایکس که با ۲۰۰ میلیون تومان به استقبال تعطیلات نوروزی رفت، اوایل سال به ۱۸۸ میلیون تومان کاهش یافت و آخر هفته گذشته متاثر از صحبت‌های رئیس شورای رقابت تا ۱۹۴ میلیون تومان هم قیمت خورد.

همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که سال جدید را با ۲۰۲ میلیون تومان شروع کرده بود، آخر هفته گذشته به ۲۰۵ میلیون تومان رسید.

همچنین در خودروی کوییک اتوماتیک شاهد بودیم گرچه این خودرو با قیمت کارخانه‌ای ۲۳۲ میلیون تومان در پاسخ به مشتریانی که در طرح تبدیل ساندرو شرکت کرده بودند ارائه شد، اما با افزایش عرضه آن در روزهای پایانی سال 99 به مبلغ ۳۲ میلیون تومان زیر قیمت کارخانه‌ای در بازار خرید و فروش می‌شد.

به اعتقاد کارشناسان، وقتی عرضه به اندازه کافی باشد، نه قیمت‌های کارخانه‌ای بلکه این بازار است که تعیین‌کننده قیمت‌ها خواهد بود.

به نظر می‌رسد این روزها با قیمت کاذب و سلیقه‌ای در فضای مجازی مواجه باشیم و این مشتریان هستند که با چانه‌زنی می‌توانند با قیمت‌های مناسب‌تری خودروها را در اختیار بگیرند.

با این حال کارشناسان هشدار می‌دهند: مشتریان آگاه باشند که این قیمت‌ها واقعی نیست و با توجه به تعطیلی مراکز شماره‌گذاری در این ایام باید مراقب خریدهای خود باشند و از کانال‌های مطمئن خرید کنند تا متضرر نشوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha