جرائم خشن در خراسان رضوی ۵۰ درصد کاهش یافت

۲۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۴۸
کد خبر: 84292982
جرائم خشن در خراسان رضوی ۵۰ درصد کاهش یافت

مشهد- ایرنا- سرپرست اداره‌کل امنیتی و انتظامی استانداری خراسان رضوی گفت: وقوع جرائم خشن ظرف یک سال اخیر نسبت به سال ماقبل در این استان ۵۰ درصد کاهش یافته است.

محمدتقی هاشمی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس شاخصهای امنیتی خراسان رضوی با کاهش ۵۰ درصدی سرقت مسلحانه و نزول ۵۵ درصدی آدم‌ربایی و گروگانگیری، ارتقاء یافته و در مجموع وقوع جرائم خشن ظرف این مدت به میزان چشمگیری کاسته شده است.

وی مرز طولانی خراسان رضوی را با افغانستان منشاء همیشگی خطر و تهدید توصیف و بیان کرد: فعالیت شبانه‌روزی رزمندگان ارتش، نیروهای مرزبانی و سپاه پاسداران با برپایی تاسیسات کنترل مرز و جاده‌های جدید در مناطق مرزی تثبیت‌کننده امنیت و آرامش است.

سرپرست اداره‌کل امنیتی و انتظامی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: سامانه اپتیکی و الکترونیکی انسداد مرزی پارسال در همین چارچوب فعال و منجر به توانمندی استان در جلوگیری از تجاوزات مرزی و بازداشت فوری افرادی شده است که قصد ورود غیرمجاز به خاک کشورمان را داشتند. 

وی گفت: همزمان با ارتقای امنیت مرز در خراسان رضوی پارسال شمار دستگیری متجاوزان مرزی نیز ۵۰ درصدی نسبت به سال ماقبل فزایش یافت. 

هاشمی افزود: این موفقیتها در مجموع نشانگر افزایش قدرت نظارت بر مرزها و همکاری موثر ارکان امنیتی در خراسان رضوی است. 

وی مسایل اجتماعی را موثر بر موارد امنیتی ذکر و بیان کرد: پارسال اینگونه امور اجتماعی که امنیت را در خراسان رضوی تحت تاثیر قرار می‌دهند به میزان ۱۰ درصد کمتر شد. 

سرپرست اداره‌کل امنیتی و انتظامی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: بر همین اساس آسیبهای فرهنگی با ابعاد امنیتی نیز پارسال در این استان به میزان ۵۹ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش یافت. 

وی به وضعیت دیگر جرائم در خراسان رضوی هم اشاره و بیان کرد: ارتکاب جعل اسناد ظرف یک سال اخیر در این استان ۱۰ درصد و جرایم مالی ۱۶ درصد کمتر از قبل شده‌اند. 

هاشمی گفت: هماهنگی و هم‌افزایی نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی در خراسان رضوی با وجود هجمه‌های سنگین تحمیلی موجب ارتقاء چشمگیر شاخصهای امنیتی این استان ظرف یک سال اخیر شده که همچنان تداوم دارد. 

استان شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی در قالب ۳۳ شهرستان، ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع مساحت معادل هفت درصد از کل گستره کشور را دارد. 

۱۴ درصد از مجموع مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران به طول ۸۳۴ کیلومتر در شرق کشور واقع در حوزه جغرافیایی استان خراسان رضوی همجوار با کشورهای ترکمنستان و افغانستان است. خراسان رضوی از سمت شمال و شمال شرق ۵۳۲ کیلومتر مرز با جمهوری ترکمنستان و از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری اسلامی افغانستان دارد.

هشت شهرستان شامل "قوچان، درگز، کلات، سرخس، صالح‌آباد، تربت‌جام، تایباد و خواف" با مجموع جمعیت ۸۶۶ هزار نفر از مجموع ۳۳ شهرستان خراسان رضوی، واقع در نوار شرقی این استان با کشورهای جمهوری ترکمنستان و جمهوری اسلامی افغانستان هم مرز هستند. مرز مشترک شهرستانهای "قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد" در جوار کشور جمهوری ترکمنستان و نوار مرزی شهرستانهای " تربت‌جام، تایباد و خواف" با جمهوری اسلامی افغانستان است.

جمهوری اسلامی ایران شش هزار کیلومتر مرز زمینی با کشورهای "ترکیه، جمهوری آذربایجان، جمهوری ترکمنستان، جمهوری اسلامی پاکستان، عراق و جمهوری اسلامی افغانستان" و دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha