ثبت نام شوراهای کرمان گام نخست در تشکیل مجالس محلی

کرمان - ایرنا - گام مهم انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی، شهر، روستا و عشایر با اتمام مهلت ثبت نام داوطلبان روز ۲۲ فرودین به پایان رسید و به رغم شرایط متفاوت نسبت به دوره های پیشین استقبال قابل قبولی از آن در استان کرمان شد.

به گزارش ایرنا، شوراهای اسلامی شهر و روستا و تیره های عشایری به عنوان مجالس محلی فراگیرترین نهاد انتخاباتی در سراسر کشور است که تصمیم گیری و نظارت و اجرای طرح های شهری و روستایی بعهده منتخبان شوراها گذاشته شده است.

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و ۴۰ هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری، همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و  ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

هر چند ثبت نام از داوطلبان این دوره از انتخابات به دلیل شیوع ویروس کرونا با شرایط خاصی همراه بود و نمود بیرونی آن نسبت به دوره های گذشته کمتر به چشم می آمد، اما با برنامه ریزی و همت مسئولان شاهد حضور فراگیر افراد برای ثبت نام در سراسر استان کرمان بودیم.

بیش از ۲ هزار داوطلب برای عضویت در شورای شهرهای کرمان ثبت نام کردند

 رئیس ستاد انتخابات استان کرمان گفت: ثبت نام دوره ششم انتخابات شورای شهر تا ساعت ۲۰، ۲۶ اسفندماه و ها تا غیرحضوری تا ۲۴ بامداد انجام گرفت.

محمد صادق بصیری افزود: در ششمین دوره انتخابات شورای شهر در استان کرمان  ۲ هزار و ۴۶ نفر ثبت نام کردند این در حالی است که در دوره قبل ۲ هزار و ۲۱۶ ثبت نام کردند که  کاهش هشت درصدی را نشان می دهد.

وی بیان کرد: در این دوره از ثبت نام شوراهای اسلامی شهر در استان کرمان مشارکت ۱۳ درصدی زنان و ۸۷ درصدی مردان به ثبت رسید که در ۲ دوره قبلی مشارکت یکسان بوده است.  

بصیری با بیان اینکه در حوزه تحصیلات ثبت نام کنندگان نیز تفاوت زیادی نسبت به دوره قبل وجود داشته است افزود: تحصیلات لیسانس به بالا ۸۷ درصد و زیر لیسانس ۱۳ درصد و در دوره قبل ۱۴ درصد زیر لیسانس و مابقی بالای لیسانس بودند.

 رئیس ستاد انتخابات استان کرمان تصریح کرد:  ۶۶ درصد داوطلبان این دوره شغل دولتی داشتند و مابقی شغل آزاد که این آمار در هر ۲ دوره یکسان بوده است.  

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان خاطرنشان کرد: با وجود تهدید کرونا  از ۲ هزار و ۴۶ نفر ۷۳ درصد حضوری و ۲۷ درصد ثبت نام کننده غیرحضوری که از ۵۴۴ نفر ۲۷۵ نفر از طریق دفتر پیشخوان و ۱۵۰ نفر از طریق اپلیکیشن ثبت نام کردند.  

بصیری افزود: در دوره ششم انتخابات شورای شهر ۴۴۰ کرسی در ۸۴ شهر استان داریم و  این درحالی است که در دوره پنجم ۳۷۵ کرسی داشته ایم که  نشان از رشد ۱۷ درصدی است.  

وی با اشاره به بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر توسط هیات های اجرایی گفت:  نیمه اردیبهشت ۱۴۰۰ اسامی داوطلبان تایید صلاحیت شده عضویت در شوراها اسلامی شهر به وزارت کشور اعلام می‌شود و وزارت کشور نیز به خود داوطلبان ابلاغ خواهد کرد.

ثبت نام ۱۶ هزار و ۸۲۸ داوطلب در انتخابات شوراهای روستا کرمان

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان کرمان گفت: با پایان یافتن مهلت قانونی، ۱۶ هزار و ۸۲۸ داوطلب انتخابات شوراهای اسلامی روستا و عشایر در این استان ثبت نام کردند.

عباس تقی زاده افزود:  از تعداد داوطلبانی که ثبت نام آنها نهایی شده ۱۱ هزار و ۹۹۷ نفر از طریق مراجعه حضوری به بخشداری ها ثبت نام کردند.
وی اظهار داشت: یک هزار و ۵۸۹  داوطلب از طریق دفاتر پیشخوان، ۶۶۰ داوطلب از طریق تلفن همراه (اپ موبایل) و ۹۸۵ داوطلب از طریق رایانه های شخصی (اپ دسکتاپ) ثبت نام کرده اند.
رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان کرمان بیان کرد: ۱۴ درصد ثبت نام کنندگان  انتخابات شوراهای اسلامی روستا و عشایر را زنان و ۸۶ درصد را مردان تشکیل می دهند.

تقی زاده تاکید کرد: شهرستان جیرفت با ثبت نام یک هزار و ۸۴۹ داوطلب در صدر لیست ثبت نام کنندگان انتخابات شوراهای روستا در بین ۲۳ شهرستان قرار دارد.

وی افزود: تعداد ثبت نام شدگان نهایی در شهرستان های عنبرآباد ۵۲۹، رودبارجنوب ۸۶۹، فاریاب ۲۷۱، بردسیر۵۷۲، فهرج ۵۱۶، انار ۱۳۹، سیرجان یک هزار و ۱۶۸،  بافت یک هزار و ۱۵،  رابر ۴۵۴ راور ۳۴۵، کرمان یک هزار و ۲۲۸،  کهنوج ۳۴۶، بم ۶۴۴، ریگان ۶۳۳ جیرفت یک هزار و ۸۴۹،  کوهبنان ۱۰۰، نرماشیر ۵۲۹، رفسنجان یک هزار و ۲۲ شهربابک ۶۹۳، قلعه گنج ۸۰۰، ارزوئیه ۴۳۳، زرند ۵۷۰ و منوجان ۴۹۰ داوطلب است.
تقی زاده تصریح کرد: ثبت نام انتخابات شوراهای روستا و عشایر از ۱۶ فرودین آغاز و تا ۲۲ فرودین به صورت حضوری و غیر حضوری ادامه داشت.

وی گفت: استان کرمان با بیش از ۲هزار و ۵۰۰ روستای واجدشرایط، بیش از هشت هزارکرسی شورای اسلامی روستاها را به خود اختصاص داده است.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه سال آینده به صورت همزمان در کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha