۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۱۶
کد خبرنگار: 3123
کد خبر: 84296443
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولید علوفه مرتعی در خراسان شمالی کاهش یافت

۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۱۶
کد خبر: 84296443
تولید علوفه مرتعی در خراسان شمالی کاهش یافت

بجنورد- ایرنا- رییس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: تولید علوفه مرتعی در استان بر اثر کاهش بارندگی‌های فروردین ماه امسال به کمترین میزان خود در چند سال اخیر رسیده است.

علی اسدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر چه نمی توان میزان کاهش تولید علوفه را  با عدد و رقم اعلام کرد اما واضح است که میزان تولید علوفه در این موقع از سال که نیاز شدید دامداران استان است، کاهش زیادی داشته است.

رییس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: در شرایط نرمال میزان تولید علوفه در مراتع کویری در هر هکتار ۲۵، مراتع متوسط ۹۰ و مراتع خوب ۱۲۰ کیلوگرم است.

وی خاطرنشان کرد: گستره مراتع فقیر خراسان شمالی بیش از مراتع غنی است به طوری که ۱۰۶ هزار هکتار از مراتع استان غنی، ۶۱۹ هزار هکتار متوسط و ۶۸۹ هزار هکتار نیز فقیر است و در عین حال ۴۳۴ هزار هکتار جنگل و ۱۸۳ هزار هکتار بیابان نیز داریم.

وی گفت: در شرایطی مانند امسال که هنوز نزولات آسمانی به حد نرمال نرسیده است میزان تولید علوفه و به همان نسبت نیز برداشت علوفه برای دام کاهش دارد زیرا بهره برداران فقط می توانند نیمی از میزان تولید علوفه را برداشت کنند.

وی افزود: به ازای هر دامی که ۹۰ روز در مراتع باقی خواهد ماند ۶۰ کیلوگرم علوفه باید تامین شود و با توجه به شرایط بارش های کنونی ممکن است این میزان علوفه تامین نشود.

اسدی اظهار داشت: میزان و پراکنش بارندگی ها باید مناسب باشد تا بتوان علوفه کافی برداشت کرد در حالی که این اتفاق تا کنون در استان نیفتاده است و حتی اگر بارندگی های فروردین افزایش یابد فقط علوفه یکساله رشد می کند و به این شکل شهریور ماه امسال همان دام مجاز هم وارد منطقه شود با کمبود آب و علوفه مواجه می شوند.

وی با بیان این که شمار افرادی که مجوز بهره برداری و چرای دام دارند ۳۲ هزار ۵۰۰ نفر است گفت: در شرایط طبیعی آب و هوایی و در سال های گذشته برای یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار از مراتع ممیزی شده استان، پروانه چرا صادر شد و  یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد دامی توانستند از مراتع ممیزی شده بهره برداری کنند.

وی با بیان این که در شرایط مناسب و طبیعی میزان علوفه مرتعی قابل بهره برداری برای چرای دام های دارای پروانه ۱۲۰ هزار تن بوده است گفت: هر سال کارشناسان بر اساس شیوه نامه های فنی و اجرایی میزان علوفه روییده شده در مراتع را ارزیابی و متناسب با همین امر تعداد دام هایی را که امکان تعلیف از مراتع  دارند، مشخص می کنند و امیدواریم امسال این رقم کاهش نیابد.

وی اظهار داشت: حتی اگر میزان بارندگی ها در بهار امسال بیشتر هم شود فقط گونه های گیاهی یک ساله رشد خواهند کرد و گونه های گیاهی چند ساله موجود در مرتع به علت نباریدن برف در زمستان رشد چندانی نخواهند داشت.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اقدامات این اداره کل برای احیا و حفظ مراتع خرااسان شمالی نیز اظهار داشت: از سال ۹۷ تا کنون ۴۹ میلیارد و ۷۷۹ میلیون ریال  اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای احیای مراتع استان و به منظور پیشگیری از فقر پوشش گیاهی مرتعی و حفظ تعلیف دام از مرتع اختصاص یافته است.

وی افزود: با این میزان اعتبار، عملیات تبدیل دیم زار کم بازده به پربازده با انجام کشت یونجه، عملیات کپه کاری، بذرپاشی، نهال کاری، مراقبت و آبیاری و احداث آبشخور اجرا شده است.

‌هواشناسی خراسان شمالی هم  اعلام کرده است که میزان بارندگی در استان از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۰ فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۴ درصد کاهش دارد.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

خراسان شمالی با دارا بودن ۲ میلیون و ۵۲۶ هزار واحد دامی یکی از قطب های دامداری کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha