روند مراجعه بیماران سرپایی کرونا در چهارمحال و بختیاری افزایشی است

شهرکرد -ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه روند مراجعه بیماران سرپایی در بیشتر نقاط استان ثابت و به سمت کاهشی شدن متمایل شده است، گفت: در ۲ شهرستان پرجمعیت استان همچنان این شاخص رو به افزایش است و روند کلی استان نیز تحت تاثیر این شهرستان‌ها در وضعیت صعودی قرار دارد.

مجید شیرانی روز دوشنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا افزود: شرایط مراجعه بیماران سرپایی در شهرستان‌های شهرکرد و لردگان هنوز به ثبات نرسیده است و سهل‌انگاری و توجه نکردن به دستورالعمل‌های بهداشتی، افزایشی شدن روند مراجعه بیماران سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی استان را در پی‌داشته است.

وی با بیان اینکه در موارد بستری نیز روند کاهشی مشاهده نمی‌شود، تصریح کرد: آمار مراجعه بیماران سرپایی و بستری در استان در موج چهارم شیوع کرونا در مقایسه با موج آبان ماه ۲ تا سه برابر شده است و اگر بر اساس همان روال موج‌های قبلی تمامی مراجعه‌ها در بیمارستان‌های پذیرش و بستری می‌شدند هم‌اکنون بیش از یک هزار نفر به دلیل ابتلا به این ویروس در مراکز درمانی بستری بودند.

شیرانی به اتخاذ تمهیدات لازم برای کاهش آمار بیماران بستری در استان اشاره کرد  و گفت: تعطیلی بخش جراحی‌های غیرضروری، خلوت‌سازی بخش‌های بیمارستانی، افزایش تعداد مراکز منتخب بهداشتی برای دسترسی آسان مردم به خدمات و تشکیل کمیته ترخیص در بیمارستان‌ها به منظور تعامل هرچه بیشتر برای ترخیص زودهنگام بیماران از جمله این تمهیدات است.

وی یادآور شد: با اجرای این برنامه‌ها و تمهیدات سعی شده است تا حد ممکن نیازی به استفاده از تخت‌های خارج از بیمارستان نباشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری جایگاه استان در میان دیگر استان‌های را از نظر میزان بروز بیماری در هفته جاری، ششم تا هفتم اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون در موارد سرپایی شرایط امیدوارکننده است و با ثابت شدن این روند پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده این آمار روندی نزولی در پیش بگیرد.

وی مهم‌ترین نگرانی در مورد آمارهای مربوط به موج چهارم کرونا در چهارمحال و بختیاری را مربوط به طولانی شدن مدت بستری برخی بیماران در مراکز درمانی دانست و اضافه کرد: افراد با سنین بالا، مبتلا به بیماری‌های پیش زمینه‌ای و کسانی که در مرحله مراجعه سرپایی به درمان پاسخ نداده و بهبود نیافته‌اند در این موج زمان بیشتری در بیمارستان بستری هستند و سطح درگیری آنان با این ویروس نیز گسترده است.

شیرانی شیوع ویروس جهش یافته جدید موسوم به کرونای هندی را نیز از دیگر نگرانی‌ها در رابطه با احتمال افزایش روند ابتلا به ویروس کرونا بیان کرد و گفت: شرایط سخت موجود نیز موجب شده است تا همراهی مردم و تبعیت آنان از دستورالعمل‌ها کاهش یابد و در صورت افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی موارد ابتلا شرایط به شدت بحرانی خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه اعمال محدودیت‌ها به صورت جسته و گریخته نمی‌تواند منفعت چندانی در کاهش شیوع کرونا داشته باشد و وضعیت موجود تناقض بسیاری با عدالت دارد، افزود: تنها راهی که می‌توان چرخه شیوع را به‌نوعی کنترل کرد آن است که ادارات و بانک‌ها نیز در یک بازه زمانی یک هفته تا ۱۰ روز تعطیل شوند.

شیرانی همچنین از اجرای ضعیف دستورالعمل‌ها در دستگاه‌های اجرایی، نهادها و شرکت‌ها انتقاد و تصریح کرد: نقص در حوزه اداری مشهود است و شرایط اعلام‌شده برای حضور یک‌سوم کارکنان رعایت نمی‌شود و این در حالی است که در وضعیت هشدار کرونا نباید انتظار داشت که ارائه خدمات به روند معمول گذشته پیش برود.

۸۹۴ مورد اخطار و پلمب در فروردین‌ماه انجام شد

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در ادامه این نشست به اقدامات قانونی انجام شده در رابطه با تخلفات بهداشتی مربوط به رعایت دستورالعمل‌ها در فروردین امسال اشاره کرد و گفت: در نخستین هفته فروردین ماه، ۲۸ مورد پلمب انجام و برای ۷۵ مورد دیگر نیز اخطار صادر شد.

سید راشد جزایری تعداد موارد اخطار داده شده در هفته دوم را  ۱۰۰ مورد و تعداد موارد پلمب شده را نیز ۱۰ مورد اعلام کرد و گفت: در هفته‌های سوم و چهارم این ماه نیز ۲۵۱ مورد به مراجع قضایی معرفی شدند، ۱۷۱ مورد اخطار گرفتند و ۲۵۹ مورد نیز پلمب شدند.

جزایری تعداد بازرسی‌های انجام شده بهداشت محیط از ۱۶ تا ۲۵ فروردین‌ماه را چهار هزار و ۲۵۴ مورد دانست و شاخص تهویه برای مشاغل گروه ۲، سه و چهار که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند را نیز ۸۶ درصد اعلام کرد.

وی با اشاره به تزریق چهار نوع واکسن در استان بیان کرد: نخستین واکسن اسپوتنیک بود که با اولویت فاز اول به کادر بهداشت و درمان و گروه‌های هدف دیگر از جمله جانبازان شیمیایی ۵۰ درصد به بالا، سالمندان مقیم سرای سالمندان، اورژانس و تعدادی از پاکبان‌ها تزریق شد.

رییس مرکز بهداشت استان در ادامه گفت: حدود ۱۸۱ نفر از پاکبانان بالای ۵۰ سال سن، ۵۲۲ نفر از جانبازان، ۵۲۴ نفر از بیماران خاص، ۱۶۰ نفر از سالمندان مقیم سرای سالمندان، ۳۳ نفر از کارکنان آرامستان‌ها، پنج هزار و ۸۱۱ نفر از کارمندان حوزه درمان و ۲ هزار و ۲۶۲ نفر از کارمندان حوزه بهداشت واکسینه شدند و در طول روزهای آینده به افرادی بیشتری واکسن تزریق خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha