به گزارش شامگاه شنبه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در آیین بزرگداشت مقام معلم که با حضور رئیسجمهوری و در سالن حافظ ریاست جمهوری و با حضور هشت معلم منتخب بهصورت حضوری و در ارتباط با معلمان منتخب استانی بهصورت ویدیو کنفرانس، اظهار داشت: روز معلم، روز شهادت شهید مرتضی مطهری است، بزرگمردی که سهم بزرگی در ساخت بنیانهای فکری و اعتقادی داشت. روز شهیدان و باهنر و روز تمام معلمان خلاق، دل سوز، مهربان و سختکوش؛ روز محسن خشخاشی، معلم بروجردی که در کلاس درس به شهادت رسید، روز حمید کنگوزهی معلم سیستان و بلوچستانی که زیر دیوار حیاط مدرسه رفت تا جان دانشآموزان را نجات دهد، روز اکبر عایدی که خودش سوخت تا دانشآموزانش زنده بمانند، روز کاظم صفرزاده که خودش را به سیلاب سپرد تا دانشآموزانش از سیلاب نجات یابند.
وی افزود: روز حسن امید زاده که برای نجات جان دانشآموزانش از آتش، زیبایی و جوانی چهرهاش را هدیه کرد، روز امیر صادقی که برای نجات جان دانشآموزان از ریزش سقف مدرسه، در زیر آوار ماند، روز محمدعلی محمدیان که موی خود را تراشید تا با دانشآموز سرطانیاش همدلی نماید، روز علی بهایی که بخشی از کبدش را به دانشآموزش اهدا کرد، روز احسان موسوی، ثریا مطهر زاده که تمامی دارایی خود را برای درمان دانشآموزانشان هدیه کردند و روز تمام معلمانی که در دوران کرونا از روی تخت بیمارستان و تمام معلمانی که با کمترین امکانات تلاش کردند تا کلاسهای درس تعطیل نشوند. اجازه دهید در حضور شما به عنوان رئیسجمهور و منتخب مردم ایران با افتخار بگویم؛ «معلمان سپاس»، ایران قدردان شما است.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به آموزههای قرآن کریم اظهار داشت: انسانها زمانی که از مادر متولد میشوند هیچ نمیدانند و دنیا برای آنها آغاز آموختن و آگاهی است. «سمع» و «بصر» و «فواد» ظرفیتهای بینظیر ورود به عرصه پررمز و راز دانایی است و این سه مورد مسیر و ابزار آگاهی هستند تا انسان را به منزلتی برسانند که مسجود ملائک شود. شخصیت و هویت در افراد، فرهنگ و تمدن در جوامع باکیفیت بهرهگیری و کارکرد هر یک از این سه ظرفیت بزرگ، ارتباطی وثیق دارد.
حاجی میرزایی با تأکید بر استفاده از فرصت ارزشمند سمع و بصر و فواد گفت: در حالی که به استناد آیات قرآن این ویژگی به همه انسانها داده شده، اما آنچه این قوم را متمایز از دیگران میکند، فرصت برنامهریزی و تغذیه سمع و بصر و فواد دیگران که شان مهمی از وظایف و اختیارات حاکمیت است.
وی تأکید کرد: حاکمیت این فرصت را دارد که با تغذیه هدفمند، سالم و سنجیده این قابلیتهای ممتاز، مسیر تحقق آینده را بسازد و شخصیت و هویت نسل نو را شکل دهد و آنها را برای پرسشگری، گفتوگو، هم فهمی، نوآوری، همکاری، تفکر خلاق و توانایی حل مسائل در دنیای واقعی، پرورش دهد.
حاجی میرزایی تصریح کرد: برای ملتها و دولتها هیچ فرصت سوزی خسارت بارتر از تضییع این فرصت بینظیر و طلایی نیست حاکمیت به میزان توجه به این نقش راهبردی قادر به مدیریت سرمایهها و خلق نتایج پایدار خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فرصت ۱۲سالهای که در اختیار نظام تعلیم و تربیت قرار دارد، خاطر نشان کرد: دنیای امروز از سیطره اقتدار رسانه صحبت میکند، مگر رسانهها چه میکنند؟ آنان به تغذیه چشم و گوش و اندیشه انسانها میپردازند و از این مسیر اهداف سیاسی و اقتصادی پیگیری میشود. باید صادقانه به این موضوع فکر کنیم که به مدت ۱۲سال بهترین دوران یادگیری کودکان در اختیار نظام تعلیم و تربیت قرار دادهایم و خانوادهها با اعتماد کامل فرزندان خود را در اختیار آموزشوپرورش قرار میدهند.
حاجی میرزایی با اشاره به موضوع آسیبهای اجتماعی گفت: اگر امروز آسیبهای اجتماعی در جامعه ایجاد نگرانی میکند، باید ریشههای آن را در خانه و مدرسه جستوجو کرد، زیرا این دو مکان، جایی است که میتوان پیشگیری و مصونیت را از طریق آن اقدام کرد و با کمترین هزینه آسیبهای اجتماعی را کاهش داد.
وی با بیان اینکه راهحل بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماع را باید در خانه و مدرسه جستوجو کرد، اظهار داشت: اگر فرهنگ عمومی، حمل و نقل، مصرف انرژی، بهرهوری کل منابع و فرهنگ گفتوگو و مدارا در جامعه ضعیف است و توانمندیهای اقشار مختلف با همدیگر با کاستی مواجه میشود، راهحل آن در مدرسه و خانه است. اگر در جامعه همکاری بهسختی به دست میآید و در حل پایدار مسائل با مشکل مواجه میشویم و حل مسائل مشکل میشود، راهحل آن در خانه و مدرسه است که میتواند صورتبندی توانایی حل مدرسه را ارائه کند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت آموزشوپرورش در کشورهای توسعهیافته ادامه داد: کشورهای پیشرو در نظام تعلیم و تربیت حاضر هستند تا بهراحتی کرسیهای دانشگاهی را در اختیار اساتید دیگر ملیتها قرار دهند اما بههیچوجه تدریس در کلاس ابتدایی را به افراد متعلق به فرهنگ خود نمیسپارند و این موضوع نشان از اهمیت فرصتی است که این آموزشها در دوران ابتدایی دارد.
حاجی میرزایی بابیان اینکه خانه و دامان پر مهر مادران بهعنوان اولین مدرسه و زمزمههای محبتآمیز معلمان در مدرسه بهعنوان خانه دوم و دوران کودکی و نوجوانی با عمیقترین تأثیر در طول زندگی و سهلترین زمان برای شکلپذیری هویت و شخصیت، مهمترین فرصت برای تغذیه و رشد قابلیتهای ممتاز انسانی است، بیان کرد: بهیقین میتوان گفت نرمترین امکان و راه برای ساختن آینده و نوسازی تمدن از این طریق میسر میشود. خانوادهها و معلمان، قهرمانان، راهبران و کارگردانان این میدان هستند. معلمان بزرگ هستند؛ زیرا مأموریت بزرگی بر دوش خود حمل میکنند و به میزانی که آنها قدر ببینند و بر صدر بنشینند، جامعه قد میکشد و هیچ جامعهای بیش از قد معلمان خود قد نمیکشد.
وی ادامه داد: در این راه خطیر، عوامل گوناگونی از برنامه درسی تا نظام سنجش، نظام تخصیص منابع و فضای فیزیکی، تجهیزات و فناوریها دخیل هستند، اما معلم موضوع دیگری است. معلم را بهعنوان جانشین همه نداشتهها و جبرانکننده همه کاستیها، میشناسیم. معلم باکیفیت و باانگیزه است که میتواند همه کاستیها را جبران کند.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اقداماتی که برای تقویت توانمندیهای معلمان انجامشده است، یادآور شد: نظام جذب و ساماندهی معلم با معایب بزرگی روبرو بود که در سایه تصمیم راهگشا و راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ریاست رییس دولت یازدهم و دوازدهم به آرامش رسید و زمینه را برای جذب معلمان باکیفیت هموارتر کرد. همچنین لایحه رتبهبندی معلمان باهدف فراهم کردن بستر مناسب ارتقای توانمندیها و صلاحیتهای معلمی، در دولت تدبیر و امید تصویب و تقدیم مجلس شد که در زمره تصمیمات راهگشا برای ارتقای توانمندیهای معلمان، قابل ارزیابی است.
حاجی میرزایی بابیان اینکه ترمیم حقوق معلمان هرچند هنوز بهعنوان مطالبات فرهنگیان در مقایسه با سایر کارکنان دولت پیگیری میشود، اضافه کرد: در دوران مسئولیت رییس دولت یازدهم و دوازدهم تغییر حقوق فرهنگیان با تغییرات بزرگ و قابلاعتنایی همراه شد.
وی با اشاره به تصویب تأسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک، تاکید کرد: با رهنمود مقام معظم رهبری و تدبیر رییس دولت، تربیت اوان کودکی به رسمیت شناخته شد و در دستور کار آموزشوپرورش قرار گرفت و تمام خانوادهها در مقام مربی برای فرزندان مناسب و توانمند آیندگان درباره عظمت و ارزش راهبردی این تصمیم بزرگ بیشتر خواهند گفت.
حاجی میرزایی به توسعه دسترسی به فضای ایمن و استاندارد آموزشی اشاره کرد و گفت: روزانه ۲۸ کلاس درس در دولت تدبیر و امید ساخته شد و ۱۰.۵ درصد از مدارس نا ایمن و نیازمند تخریب کاسته شد. مدارس خشت و گلی و بخاریهای نفتی ۲۷۶ هزار کلاس درس جمعآوری و در تمام مناطقی که به گاز دسترسی دارند، سیستم گرمایشی مدرسه ایمن و استاندارد شد.
وی بابیان پیشرفتهای صورت گرفته در شاخصهای آموزشی در دولت تدبیر و امید گفت: نرخ پوشش پیشدبستانی از ۳۸به ۷۱درصد و افزایش ۱۰۰درصدی یافت و بهطور ویژه این میزان در مناطق روستایی از ۲۳به ۵۸درصد رسید که بیش از ۱۰۰درصد رشد داشتیم. همچنین جذب دانشآموزان دختر عشایری، ۱۲درصد، دانشآموزان عشایری متوسطه ۲۴درصد و مدارس شبانهروزی عشایری ۳۶درصد رشد یافت. در توسعه مهارتآموزی که همواره مهمترین اولویت دولت بود، ۵۰درصد رشد هنرجویان را داشتهایم که از ۶۲۵هزار هنرجو به ۹۶۵هزار هنرجو رسید و این تعداد هنرجویان روستایی رشد چهار برابری داشته است.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید بابیان آمارهای فعالیتهای صورت گرفته در آموزش مجازی، گفت: مدرسه تلویزیونی ایران در دوره ابتدایی دو هزار و ۶۱۸ جلسه درسی برگزار کرد و کل محتوای دوره ابتدایی را تولید و پخش کرد و در دوره متوسطه دو هزار و ۴۰۰ساعت برنامه از ۱۵شهریور تاکنون تولید و پخششده است و همه محتوی درسی در اختیار دانشآموزان قرار گرفته است. همچنین کتب درسی برای سال آینده به نصب رمزینه پاسخ سریع مجهز شده که میتواند بهرهمندی دانشآموزان را از تصاویر و ویدئوهای تکمیلی فراهم کند که پس از دوره کرونا هم قابلیت استفاده دارد.
حاجی میرزایی با اشاره تأسیس شبکه شاد و رشد سریع این شبکه اظهار کرد: شبکه شاد هر هفته بهطور میانگین ۱۳میلیون دانشآموز و معلم را با یکدیگر مرتبط میکند خدمات آموزشی ارائه میدهد و روزانه بهطور متوسط ۶۵۰ هزار ارتباط زنده و ۲۵۰ میلیون پیام در این شبکه برقرار میشود و بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار کاربر بهطور همزمان خدمات ارائه میدهد و با پهنای ۴۰۳ گیگابیت بر ثانیه گوشهای از خدماتی است که از طریق شبکه شاد ارائه میشود. کلیه محتوای آموزشی تولید و از طریق شبکه آموزشی شاد در اختیار همه معلمان قرار گرفت.
وی ادامه داد: ما در شرایط کرونا سعی کردیم تا حتی یک روز هم چراغ تعلیم و تربیت خاموش نشود و این موضوعات همه نشان از تغییر در رویکرد نظام تعلیم و تربیت در مسیر نقشآفرینی گسترده است اما همچنان نیاز است تا اراده سیاسی قوی و هوشمندی پیرامون بهرهمندی کشور از فرصت تعلیم و تربیت شکل دهد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعهد و مسئولیتپذیری معلمان در دوران کرونا و استمرار فعالیتهای آموزشی در این دوران بهواسطه تلاشهایی که معلمان انجام دادند، اظهار داشت: وظیفه میدانم در برابر عظمتِ مسئولیتپذیری، سختکوشی و همدلی، خلاقیت، نوآوری و مهربانی معلمان در پیگیری آموزش در دوران کرونا سر تعظیم فرود بیاورم. خانوادهها در این دوران بهعنوان دستیار معلمان بهویژه در دوره ابتدایی نقشآفرینی کردند و گواه دلسوزیها و پیگیری معلمان هستند. معلمان هرروز و در همه خانوادهها مشاهده و ارزیابی میشوند و کار و هنرنمایی آنان در منظر همه ایرانیان است و ایرانیان قدردان همه معلمان هستند.
حاجی میرزایی تأکید کرد: یک سال کار در شرایط کرونا به ما آموخت که معلم و مدرسه جایگزینی ندارد و لذا خواهشمندم برای دایر شدن مدارس در سال تحصیلی جدید و حضور بیدغدغه دانشآموزان و رفع نگرانی خانوادهها، واکسیناسیون معلمان و کادر مدارس را در اولویت قرار دهید.
وی گفت: به اعتبار شاخصهای معتبر و قابلسنجش، میتوانیم داوری کنیم که آموزشوپرورش در دولت تدبیر و امید از پوشش گستردهتر، کیفیت و عدالت بیشتر، محرومیت کمتر و دسترسی به فضای ایمنتر، جلوتر بوده است و البته هنوز تا موقعیت آرمانی فاصلهداریم اما گام بلند و محکمی برداشته شد.
وی در پایان اظهار داشت: به دلیل کاستیها از خانوادهها و معلمان و دانشآموزان پوزش میطلبم و برای دستاوردها افتخار میکنم و از این بابت از رییس جمهوری و دولت محترم، صمیمانه تشکر میکنم.
نظر شما