انتخابات ۱۴۰۰  و ضرورت ارایه برنامه واقعی از سوی نامزدها

استان‌ها-ایرنا- همیشه انتخابات در کشور، حساس بوده است اما به نظر می‌رسد که انتخابات ۱۴۰۰ ایران، حساس‌ترین انتخابات بعد از انقلاب اسلامی باشد، دلیلش هم این است که جمهوری اسلامی ۴۰ سالگی‌اش را رد کرده و نوبه پختگی آن فرا رسیده است و بسیاری منتظرند ببیند که ایران بعد از عبور از این سال‌ها، چه می‌کند.

بیایید برای یک بار هم که شده است، بدون غرض ورزی و پیشداوری به انتخابات پیش رو نگاه کنیم .اصلا بیایید از اظهارات امروز یک اصلاح طلب شروع کنیم ببینیم او  چه می گوید؛ چرا که بالاخره مملکت برای همه آحاد ایران است. مگر غیر از این است؟

مظاهر طهماسبی ، دبیر حزب پیشرو اصلاحات در استان مازندران است . او آنقدر انتخابات این دوره را مهم تر از زمان های دیگر می داند که معتقد است : این انتخابات تاثیرات شگرفی در آینده کشور خواهد داشت و این را مردم بعدها خواهند فهمید. همان گونه که دوم خرداد ۱۳۷۶ در تاریخ ایران به عنوان یک سرفصل برجسته درآمد و ماندگار ماند ، این انتخابات هم چنین اثر  و ماندگاری خواهد داشت.

طهماسبی امروز در گفت و گویی با ایرنا اظهار داشته است: در چنین شرایطی انتظار داریم احزاب ، حاکمیت و مردم حساسیت انتخابات را درک کنند، مخصوصا این که انتخابات ۲۸ خردادماه  حساس ترین انتخابات بعد از انقلاب محسوب می شود چرا که انقلاب ما چهل سالگیش را  پشت سر گذاشته است که نشانگر پختگی است و انتظار است حاکمیت با فراهم کردن زمینه های  لازم و مردم با حضور پرشور در پای صندوق های رای ، مشارکت حداکثری در انتخابات را محقق کنند.

به نظر می رسد که تا اینجا متوجه شده باشیم که مشارکت حداکثری متغیری بسیار مهم در هر انتخاباتی است و حاکمیت ها همیشه ، مشارکت حداکثری در انتخابات را پیگیری می کنند و نمی توان حاکمیتی در کشوری را شناسایی کنیم که برایش انتخابات و نتیجه آن مهم نباشد . حتی در عراق دوره صدام هم همینگونه بود و ۹۹ درصد ملت عراق به شخص او و حزبش رای داده بودند هر چند واقعیت این است که مشارکت در عراق آن  زمان، و اقعی نبود و تنها عددسازی بود.

البته در اینجا منظور نظر عددسازی و تقلب نیست بلکه منظور آن است که مشارکت مردم برای هر حاکمیتی مهم است و به نظر می رسد که یکی از متغیرهای مهم تاثیر گذار روی مشارکت حداکثری ، اعتماد مردم و میزان بالای آن است. حال بیاییم این نکته را بررسی کنیم که نخبگان جای جای کشور، امروز به ایرنا در خصوص مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰ و اعتماد چه گفتند .
آنچه که در بیشتر مصاحبه ها و گزارش های امروز نمود داشت و احتمالا برای روزهای آتی ، باز هم نمود خواهد داشت مشکلات اقتصادی مردم است.

یکی از همین اشارات را می توان به اظهارات طهماسبی ، دبیر حزب پیشرو اصلاحات در استان مازندران مربوط دانست که اینگونه بیان می کند : با همه بحران هایی که کشور در زمینه بیکاری ، گرانی ، عدم سرمایه گذاری ، توسعه نیافتگی و معضلات ریز و درشت زیست محیطی مواجه است ، تجمیع آنها می تواند تبدیل به زلزله ای با قدرت بالا برای کشور تبدیل شود و قطعا تبعات چنین زلزله ای به همه گروه ها ، جریان ها ، مردم و حاکمیت خواهد رسید و کسی نمی تواند از تبعات آن در امان باشد."

قدر مسلم آن است که مشکلات اقتصادی بر هیچ هموطنی که در داخل کشور زندگی می کند پوشیده و قابل انکار نیست و اینکه مردم به شدت به دنبال کاندیدا یا نامزدی هستند که راهکاری برای این مشکلات ارایه دهد که البته باید این راهکارها عملی باشد.

اتفاقا یکی از دانشجویان علوم پزشکی بجنورد هم بر آن صحه گذاشته است. زهره نوری یکی از دانشجویان این دانشگاه است که امروز به ایرنا گفت: به نظر می رسد برای ایجاد اعتماد سازی بین مردم برای حضور حداکثری در انتخابات رییس جمهوری پیشرو باید ابتدا داوطلبان،  شعارها و برنامه های قابل اجرا را مطرح کنند و در فاز دوم نیز دستگاههای نظارتی ، ساز و کاری را ایجاد کنند که چنانچه منتخبی نتوانست به وعده های خود عمل کند در دوره بعدی حق حضور مجددش در انتخابات سلب شود.
این دانشجوی بجنوردی حضور افراد توانمند و ارایه راهکار عملی برای گره گشایی از مشکلات اقتصادی و معیشتی را از دیگر پارامترها برای اعتماد سازی مردم جهت حضور گسترده در انتخابات سیزدهمین دوره رییس جمهوری بیان می کند.
سعید مرادی ، دیگر دانشجوی بجنوردی است که در رشته معماری درس می خواند. او معتقد است: در شرایط فعلی دغدغه های معیشتی و اقتصادی ناشی از گرانی ها به گونه ای در جامعه حاکم شد که مشارکت در انتخابات شاید در اولویت برنامه های آینده مردم قرار نگرفته است.

او در ادامه تاکید دارد: قطعا رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی و هر چالش دیگری بر سر راه کشور نیازمند انتخاب مدیر اجرایی توانمند و کارآمد است و هر چه میزان مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد و فرد منتخب از پشتوانه بالای رای مردمی برخوردار شود، قطعا بهتر می تواند برای رفع این مشکلات از توانمندی داخلی و خارجی استفاده کند.

فائزه برات زاده دانشجوی حقوق اهل بجنورد هم در یک جمله اظهار می دارد :  باید با شفاف سازی ، مردم را در جریان عملکرد دولت و نظام قرار داد تا انگیزه برای حضور بیشتر شود.

کار رییس جمهور آینده بسیار دشوار است

جبار پورحسینی؛ استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس با اشاره به شرایط کنونی جامعه از نظر اقتصادی، کار رییس جمهوری آینده کشور را "بسیار دشوار"  پیش بینی می کند.

عین اظهارات این استاد دانشگاه بدین شرح است: "برای عبور از مشکلات اقتصادی جامعه رئیس جمهوری منتخب آینده کار بسیار دشواری را در پیش دارد پس لازم است افرادی دلسوز ، توانمند ، متخصص و آشنا به درد و مشکلات اقتصادی و سیاسی جامعه داوطلب شود تا بتوانند پس از انتخاب از این بحران عبور کنند".

او ادامه می دهد: اگر چه تا حدودی مشکلات معیشتی به خاطر مسائل مختلف ، مردم را زمین‌گیر کرده است ، ولی داوطلبان باید تا پیش از برگزاری انتخابات با شناسایی مشکلات سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی جامعه ، برنامه ها و راهکارهای لازم را برای برون رفت از این مشکلات ارائه دهند.به عبارت دیگر مردم از میان داوطلبان ریاست جمهوری، یک نفر را علاوه بر داشتن برنامه مناسب و مدون ، به عنوان مرد میدان عمل ، دلسوز ، شجاع و آشنا به درد و مشکلات مردم انتخاب کنند.

رجب ایزدی ، استاد علوم سیاسی دانشگاه تبریز هم بر این اعتقاد است که هر قدر کاندیداها مقتدر و مسلط به اوضاع باشند و دارای برنامه معقول و کارشناسی شده باشند و برای حل مشکلات کشور راه حل های عملی ارائه دهند به طوری که آحاد مردم متوجه شوند که راه‌های گره‌گشای وجود دارد، حتماً در انتخابات حضور پرشوری خواهند داشت.

هشدار یک جامعه شناس در خصوص محقق نشدن شعارهای انتخاباتی

وقتی پورحسینی می گوید کار رییس جمهوری آینده کشور بسیار دشوار است شاید یکی از علل آن به این بر می گردد که مردم با هوشیاری شعارها و تبلیغات را رصد می کنند و اگر در این رصد به ناکامی برسند آن وقت جامعه با مشکل دیگری مواجه می شود و آن " ناامیدی اجتماعی مردم " است.

مرتضی پدریان ، تحلیلگر مسایل اجتماعی و جامعه شناس مقیم اصفهان است. او اینگونه هشدار می دهد که تحقق یافتن و یا نیافتن شعارهای انتخاباتی جنبه‌های مثبت و منفی فراوانی دارد و می‌تواند در میزان مشارکت مردم در دوره‌های آتی آن تاثیر بسزایی داشته باشد،اگر نامزدهای انتخاباتی پس از موفقیت در صحنه نتوانند به شعارهایی که در زمان تبلیغات ارائه کرده انجام جامه عمل بپوشانند آن مشروعیت و محبوبیتی که حکومت انتظار دارد نزد مردم کاهش پیدا خواهد کرد و همین امر کم شدن امید اجتماعی را رقم خواهد زد.

انتخابات پیش رو را صد در صد ، سالم برگزار می کنیم

مشکلات اقتصادی و دست و پنجه نرم کردن مردم با این مشکلات ، تلاش حاکمیت برای حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای ، ارایه راهکاری های عملی برای رفع مشکلات مردم توسط نامزدها و احتمال ناامیدی اجتماعی با محقق نشدن برنامه های رییس جمهوری آینده ، لب مطالب امروز گزارش ها و مصاحبه های انتخاباتی امروز دفاتر و مراکز خبرگزاری جمهوری اسلامی بود .

و اما حسن ختام گزارش امروز انتخاباتی نخبگان استان ها اظهارات استاندار همدان ، سید سعید شاهرخی است که می گوید :  بر اساس تعهدی که به مردم داده‌ایم انتخابات پیش رو را  ۱۰۰ درصد قانونمند و سالم برگزار کرده و به عنوان امانتداری صدیق از رای و نظر مردم صیانت خواهیم کرد.

البته این را هم استاندار همدان گفته است که " لازمه حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای فراهم کردن زمینه رقابت همه جانبه در انتخابات است بنابراین عوامل اجرایی و نظارتی باید با رعایت انصاف، قانون و مقررات زمینه این رقابت را فراهم کنند" که در روزهای آتی بدین موضوع نیز می پردازیم.

انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر همزمان با سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، نخستین میاندوره یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha