آثار ارزشمند باطنی سالیان سال مورد استفاده فرهیختگان خواهد بود

تهران- ایرنا- معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در پیام های جداگانه‌ درگذشت استاد محمدرضا باطنی، زبان‌شناس و فرهنگ‏ نویس، را تسلیت گفتند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام محسن جوادی آمده است: درگذشت زنده یاد محمدرضا باطنی، زبان‎شناس، نویسنده، مترجم و فرهنگ‎نویس برجسته موجب تاثر و تالم اهالی فرهنگ و علاقه‏ مندان به زبان فارسی شد.

محمدرضا باطنی آثار ارزشمندی در حوزه زبان ‏شناسی تالیف و ترجمه کرد که یقینا سالیان سال مورد استفاده فرهیختگان خواهد بود.

وی همچنین بیش از سه دهه از عمر خود را صرف فرهنگ‏ نویسی کرد و به گردآوری و تدوین مجموعه‌ی فرهنگ ‏های پویا پرداخت که به پاس این تلاش‎ها برگزیده‎ی سی و دومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این پیام ضمن تسلیت درگذشت این فرهنگ‎شناس برجسته به خانواده و اهالی فرهنگ، از خداوند منان برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر مسالت کرد.

تسلیت مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران برای درگذشت محمدرضا باطنی

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز با ارسال پیامی، درگذشت محمدرضا باطنی، زبان‌شناس، نویسنده، مترجم و فرهنگ‌نویس را به اهالی قلم و ادبیات تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، در متن پیام تسلیت ایوب دهقانکار آمده است: «شنیدن خبر فقدان ادیبی صاحب سبک و مترجمی چیره‌دست و زبان‌شناسی صاحب‌نظر، استاد محمدرضا باطنی تلخ و خلاء وجود پر خیر و برکت ایشان برای حوزه زبان‌شناسی جبران نشدنی است.

وی در این پیام می افزاید: استادی پرتلاش و توانا که عرصه فعالیتش از نوشتن در مطبوعات و نقد مسائل فرهنگی و اجتماعی تا مطالعات زبان و ادبیات فارسی را شامل می‌شد و با تسلط کاملش بر زیروبم زبان فارسی معتقد بود «زبان فارسی بیدی نیست که با هر بادی بلرزد و راه خودش را می‌رود».

آثار متعدد باطنی در زمینه زبان‌شناسی همواره از جمله منابع و کتاب‌های مرجع این حوزه بوده است. همچنین کتاب‌های فرهنگ معاصر اصطلاحات پویا انگلیسی - فارسی، فرهنگ معاصر انگلیسی ـ فارسی و فرهنگ معاصر پویا اصطلاحات و عبارات رایج فارسی "فارسی – انگلیسی" زنده یاد باطنی موفق به کسب عنوان در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.    

مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران در این پیام ضمن تسلیت درگذشت این نویسنده و فرهنگ نویس به خانواده محترم‌شان و تمام کسانی که با آثار ایشان انس داشته‌اند، برای آن مرحوم مغفرت و برای بازماندگان صبر مسالت کرد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا باطنی (۱۳۱۳ در اصفهان) زبان‌شناس، نویسنده و مترجم بود. از آثار او در حوزه زبان‌شناسی می‌توان به «توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی»، «مسائل زبان‌شناسی نوین»، «مسائل زبان‌شناسی نوین»، «نگاهی تازه به دستور زبان»، «چهار گفتار درباره زبان» و ... اشاره کرد.

از آثارش در زمینه ترجمه نیز می توان به «زبان و زبان‌شناسی» رابرت هال، «زبان‌شناسی جدید» مانفرد بی یرویش و «درآمدی بر فلسفه» اشاره کرد. فرهنگ معاصر پویا (فرهنگ دوزبانه انگلیسی-فارسی) نیز از آثار مهم اوست.

وی بعد از مدت ها مطالعه و کتاب نوشتن سال گذشته برنده جایزه موقوفات افشار نیز شده بود.

این استاد فقید سه‌شنبه شب (۲۱ اردیبهشت) در سن هشتادو هفت سالگی دارفانی را وداع گفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha