۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۷:۰۰
کد خبر: 84327584
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سکوت مدعیان حقوق بشر؛ موضع نیمه‌جان اروپا دربرابر جنایات اسرائیل

لندن – ایرنا – اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی از زمان تشدید حملات ددمنشانه صهیونیست ها به مردم مظلوم فلسطین که تاکنون ده‌ها کشته و صدها زخمی به جای گذاشته است، همچون گذشته ضمن اتخاذ رویکردی منفعلانه و نیمه جان، حتی از محکوم کردن جنایت‌های رژیم اشغال‌گر قدس دریغ کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، واکشن اروپایی‌ها را از دو منظر می‌تواند مورد بررسی قرار داد. اولا آن‌ها در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی از الفاظ رقیقی نظیر ضرورت کاهش تنش‌ها، پایبندی به موازین بین المللی حقوق بشری و دیپلماسی دم زده اما در مقابل اقدامات تلافی جویانه گروه‌های مقاومت و فلسطینیانی که در بیش از ۷ دهه گذشته مورد ظلم و ستم اشغال‌گران قدس قرار گرفته‌اند، جنایت آشکار علیه اسرائیل نامیده و به شدت محکوم کرده‌اند. اروپایی بر همین اساس به رژیم جعلی و اشغال‌گر قدس حق می‌دهند که از خود دربرابر پاسخ گروه‌های مقاومت دفاع کنند.

«پیتر استانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز (سه‌شنبه) در نشست خبری از بروکسل نسبت به درگیری‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی ابراز نگرانی و به این نکته بسنده کرد که این تحولات «نشان می‌دهد که تا چه اندازه از سرگیری مذاکرات، یافتن راه حل پایدار و مسالمت آمیز در قبال شرایط اخیر ضروری است.»

وی بدون اشاره به اقدامات ددمنشانه و جنایت‌های نظامیان صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، پرتاب راکت به سمت «اهداف غیرنظامی در اسرائیل» را غیر قابل قبول خواند و با اتخاذ رویکردی انفعالی بیان داشت: هدف اتحادیه اروپا رسیدن به یک دورنمای سیاسی و حرکت به سمت راه حل تشکیل دو دولت است. این مقام اروپایی با اشاره به اینکه فعالیت‌های سیاسی زیادی از زمان آغاز درگیری‌ها جریان دارد ، افزود: اتحادیه اروپا در تلاش است تا از طریق مذاکره با شرکای بین‌المللی نا آرامی‌های اخیر سریعا متوقف شود و در نهایت به یک راه حل مذاکره محور در قبال تمام مشکلات فلسطینیان و اسرائیلی ها دست پیدا کنیم.

وزیر امور خارجه آلمان هم در یک موضع گیری کاملا یک طرفه گفته است که پرتاب راکت علیه سرزمین‌های اشغالی کاملا غیر قابل قبول است و باید سریعا متوقف شود. «اسرائیل» بر اساس نتیجه‌گیری هایکو ماس حق دارد تا از خود دفاع کند و ادامه این وضع غیر قابل قبول و تحمل است.

فرانسه هم موضع‌گیری مشابهی را انجام داده و بدون اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی، از پاسخ راکتی و تلافی‌جویانه گروه‌های مقاومت علیه مواضع رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرده است. وزارت امور خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ای گفته است که پاریس، «قویاً شلیک راکت از نوار غزه به سمت (اراضی اشغالی) اسرائیل را که اقدامی ناقض قوانین بین‌المللی است، محکوم می‌کند.» در این بیانیه همچنین آمده است که تهدید به اخراج اجباری ساکنان محله «شیخ جراح» در شرق قدس اشغالی، غیرقانونی بوده و باعث تشدید تنش‌ها شده است.

شهر قدس از آغاز ماه مبارک رمضان و به دنبال اقدامات هتاکانه پلیس رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان به ویژه در منطقه "باب العمود" و کوی الشیخ جراح ناآرام است.

به دنبال شرایط بحرانی قدس، "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر و "بنی گانتس" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برای بررسی شرایط تشکیل جلسه امنیتی دادند.

بر اساس آخرین اطلاعات، دستکم ۳۵ فلسطینی در غزه و ۵ تن از اهالی سرزمینهای تحت اشغال رژیم صهیونیستی در پی شدیدترین حملات در طول سال‌های گذشته کشته شدند.

رئیس شورای اروپا امروز پس از گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر رژیم اشغال‌گر قدس در توئیتی نوشت: به شدت نگران افزایش خشونت‌ها و حملات بی رویه (علیه اسرائیل) هستم و اولویت باید کاهش تنش ها و جلوگیری از کشته شدن غیر نظامیان در دوطرف باشد.

تاکنون در چندین شهر اروپایی و امریکایی تظاهرات اعتراضی علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی برگزار شده است.

دیروز صدها نفر از اقشار مختلف مسلمانان، فعالان مدنی، گروه‌های مدافع حقوق بشر و ضد جنگ در شهرهای مختلف انگلیس تجمع کرده و با سر دادن شعارهای مرگ بر اسرائیل از انتفاضه مردم فلسطین حمایت کرده و خواستار توقف جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی و واکنش فوری جامعه جهانی شدند.

شرکت کنندگان در پایتخت انگلیس مقابل دفتر نخست وزیری تجمع کرده و با اهتزاز پرچم فلسطین شعار مرگ بر اسراییل، فلسطین را آزاد کنید، به محاصره غزه پایان دهید، اسراییل تروریست است، جنایتکاران جنگی باید محاکمه شوند سر می‌دادند.

آن‌ها حملات اخیر رژیم صهیونیستی در فلسطین را وحشی‌گرانه خوانده و از سازمان ملل و دیگر مجامع بین المللی خواستند که این رژیم را تحت فشار قرار دهند. معترضان همچنین از دولت انگلیس و دیگر دولت های اروپایی خواستند از حمایت رژیم نژادپرست و جنایتکار اسراییل دست برداشته و آن را به اجرای قطعنامه های بین المللی وادار سازند.

«کی‌یر استارمر» رهبر حزب مخالف دولت انگلیس در توئینی، حمله نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی را در ایام ماه رمضان تکان دهنده خواند اما از به کار بردن لفظ محکومیت خودداری کرد. او بیان داشت: اسرائیل باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و سریعا از طریق همکاری با رهبران فلسطین تنش‌ها را کاهش دهد.

نخست وزیر و وزیر امور خارجه انگلیس هم با انتشار پیام‌هایی در یک رویکرد کاملا محتاطانه و محافظه‌کارانه خواستار کاهش تنش‌ها شدند. امروز هم پارلمان انگلیس برای بررسی تحولات منطقه جلسه اضطراری تشکیل داد.

درست نیم ساعت پیش از جلسه پرسش و پاسخ از نخست وزیر، جیمز کلورلی معاون وزیر امور خارجه انگلیس در نشست ویژه با نمایندگان حاضر شد تا مواضع ضعیف انگلیس را در قبال جنایات صهیونیست‌ها به اصطلاح ماست مالی کند.

او در پاسخ به اعتراض‌های نمایندگان در این زمینه گفت: تنش‌های اخیر در اسرائیل و فلسطین اشغالی عمیقا نگران کننده و بدترین درگیری طی سال‌های اخیر بشمار می‌رود. همانطور که نخست وزیر و وزیر امور خارجه اعلام کردند چرخه خشونت‌ها باید متوقف شود و تلاش شود که از تلفات به ویژه کودکان جلوگیری شود.

وی افزود: ما به خانواده‌های قربانیان غیر نظامی عمیقا تسلیت می‌گوییم و آنچه در اسرائیل و غزه در جریان است یک فاجعه است. ما از تمام طرف‌ها می‌خواهیم که از هرگونه اقدام تحریک آمیز دست بکشند تا هرچه سریع‌تر صلح برقرار شود.

این دیپلمات انگلیسی عنوان کرد:‌درحالی که به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم بازگشت صلح و امنیت در منطقه به نفع همه است و انگلیس از این هدف حمایت می‌کند. وی همسو با مواضع سایر کشورهای اروپایی عنوان کرد که انگلیس پرتاب راکت به قدس را محکوم می‌کند و حماس باید برای همیشه از اقدامات تحریک آمیز دست بردارد.

کلورلی مدعی شد که رژیم اشغال گر قدس حق دارد تا از خود و شهروندانش دربرابر اقدامات گروه مقاومت دفاع کند. او با این حال به این نکته اشاره کرد که هرگونه اقدام تلافی جویانه (از سوی رژیم صهیونیستی) باید متناسب و در هماهنگی با موازین بین المللی حقوق بشر باشد.

کلورلی در همین پیوند بیان داشت: خشونت علیه نمازگزاران هر دینی غیر قابل قبول است. انگلیس در این زمینه اعلام کرده است که حمله علیه نمازگزاران باید متوقف شود و شرایط قدس باید حفظ شود، به ویژه در ایام دینی مانند رمضان.

وی با بیان اینکه دولت لندن نگران اوضاع اخراج خانواده های فلسطینی در شیخ جراح است تصریح کرد که رفتار نظامیان رژیم اسرائیل در این رابطه «مغایر موازین بین المللی حقوق بشر است».

این دیپلمات انگلیسی با اشاره به اینکه دولت انگلیس از تلاش‌ها برای کاهش تنش ها استقبال می‌کند  افزود که در این زمینه وزیر امور خارجه دیروز در تماس تلفنی با همتای اسرائیلی خود پیام کاهش تنش‌ها را انتقال داد و به زودی هم با نخست وزیر اسرائیل گفت‌وگو می‌کند.  وی افزود: من هم با سفرای اسرائیل و فلسطین گفت‌وگو و بر لزوم کاهش‌ تنش‌ها تاکید کردم.  

وی تکرار کرد: تحولات چند روز اخیر نشان دهنده ضرورت پیشرفت در زمینه صلح است. انگلیس به گفته او به راه حل تشکیل دو کشور (فلسطین و اسرائیل) به عنوان بهترین راه برای استقرار صلح و ثبات در منطقه متعهد است.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که خطوط اروپایی‌ها در قبال درگیری‌های اخیر بسیار نزدیک به هم و روی محکومیت نیروهای مقاومت، ابراز همدردی با رژیم صهیونیستی و تاکید بر لزوم کاهش تنش‌ها متمرکز است. گویی هیچ جنایتی از سوی نظامیان رژیم کودک‌کش صهیونیستی علیه فلسطین رخ نداده و اگر هم اقدامی رخ داده در چارچوب حق دفاع از خود قابل تفسیر است.

در همین پیوند یک نماینده ایرلندی پارلمان اروپا، به درستی حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین را نسل‌کشی خواند و افزود که این جنایت‌ها به لطف حمایت آمریکا و اروپا جریان دارد.

میک والاس امروز (چهارشنبه) در توئیتی افزود: هرکس جنایات قاتلان سنگ دل رژیم آپارتاید اسرائیلی را محکوم نکند باید برای همیشه ساکت باشد. او این پرسش را مطرح کرد که اتحادیه اروپا چطور از رفتارهای غیرانسانی اسرائیل حمایت می‌کند؟ والاس با بیان اینکه هر عقل سلیمی از حمایت اتحادیه اروپا نسبت به جنایات جنگی اسرائیل علیه مردم فلسطین در تعجب است افزود، آیا این است ارزش‌های اروپایی که از آن دم می‌زنید؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha