تولید کلزا در کهگیلویه و بویراحمد ۶ برابر شد

گچساران - ایرنا-رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان تولید محصول کلزا امسال نسبت به سال ۱۳۹۲ در این استان بیش از ۶ برابر شده است.

الیاس تاج الدینی روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برداشت محصول دانه های روغنی کلزا در کهگیلویه و بویراحمد که در ابتدای دولت تدبیر وامید  ۳۱۵ تن بود امسال به ۲ هزار و۱۰۰ تن رسیده است.

وی بیان کرد: خرید تضمینی، پرداخت تسهیلات کم بهره تامین نهاده های کشاورزی، آموزش ترویجی تشریح مزایای کشت دانه های روغنی کلزا از جمله حمایت های دولت برای توسعه کشت کلزا در استان بوده است.

تاج الدینی اظهار داشت: هدف اصلی از تولید کلزا در کشور تولید روغن بوده اما افزون بر آن کشت این محصول به  پایداری و غنی شدن خاک نیز کمک بسزایی می کند. 

سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بر اساس بررسی های محققان کشور هر محصول کشاورزی که پس از کاشت کلزا تولید می شود عملکرد بالاتری دارد.   

وی تاکید کرد: یک کارخانه روغن کشی در شهرستان گچساران وجود دارد که خوراک دانه های روغنی کلزا یکی از مواد اولیه آن است. 

تاج الدینی عنوان کرد:جلوگیری از خروج ارز از کشور، فعال شدن هر چه بیشتر کارخانه روغن کشی شهرستان گچساران، افزایش میزان تولید و ایجاد اشتغال از مزایای تولید دانه های روغنی کلزا در کهگیلویه وبویراحمد است.  

وی عنوان کرد: امسال نیز یکهزار و ۴۰۰ تن دانه های روغنی کلزا از بهره برداران این استان خریداری شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ارزش این میزان کلزای خریداری شده ۱۵۰ میلیارد ریال بوده که تاکنون ۱۳۵ میلیارد ریال آن به بهره برداران پرداخت شده است.

وی ابراز داشت: هر کیلوگرم محصول کلزا به قیمت ۱۱ هزار تومان از کشاورزان خریداری می شود.

براساس آمار رسمی هم اکنون ۵۰ هزار خانوار کهگیلویه و بویراحمد در ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به فعالیت مشغولند که حاصل دسترنج این بهره برداران سالانه ۹۷۲هزار تن محصول است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha