محمدحسین امید روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از رییس سابق و مدرسان برتر دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان اظهارداشت: مدرسان دانشجویان را به گونهای تربیت کنند که انتظار شغل از دولت نداشته باشند.
وی با بیان اینکه تعداد دانشجویان از سال ۹۵ از چهارمیلیون و ۸۰۰ نفر به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است، اظهار داشت: به ازای هر هشت دانشجو یک مدرس داریم درحالی که دانشگاه تهران به ازای هر ۲۲ دانشجو یک مدرس دارد، با وجود این کار را متوقف نکردیم و جذب مدرس را در مرداد و شهریور ۱۴۰۰ نیز انجام خواهیم داد.
وی در بحث جذب استادان حقالتدریسی بیان داشت: در ساختار دانشگاه علمی کاربردی این دانشگاه متولی مراکز غیردولتی میباشد و با توجه به شرایط اقتصادی کشور امکان جذب استاد وجود ندارد.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: ۳۵ هزار مدرس در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد که ۲۵ هزار نفر آنهای استادان قدیمی و ۱۰هزار نفر جدید هستند و انتخاب مدرسان نیز با ارزیابیهای صحیح و در چارچوب قانون بوده و همه معیارهای مورد نظر دانشگاه را دارند و تا زمانی که خوب کار کنند با آنها همکاری داریم.
امید در خصوص بیمه مدرسان حقالتدریسی نیز گفت: این مشکل برطرف شده و چهارسال است که بیمه استادان پرداخت میشود و اگرواحدی بیمه استادان را پرداخت نمیکند این کار تخلف بوده و میتوانند پیگیری کنند.
استادان دانشگاه علمیکاربردی در تولید محتوای الکترونیکی پیشگام باشند
وی همچنین کرونا را یک فرصت خوب و مناسبت برای استادان دانشگاه علمی کاربردی دانست تا استادان در تولید محتوای الکترونیکی دروس مشترک و حتی دروس مهارتی پیشگام باشند و تمام دانشجویان کشور را از مزایای این نوع آموزشها بهرمند کنند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: نظام بهرهمندی از فضای مجازی و تولید دروس الکترونیک بعد از فروکش کردن کرونا ادامه مییابد.
امید در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت استفاده از جوانان و بومیان استان هرمزگان در طرح توسعه مکران اشاره کرد و بیان داشت: این آمادگی در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان وجود دارد که با برگزاری دورههای مهارتی کوتاهمدت و بلندمدت دستاندرکاران طرح از ظرفیت جوانان بومی همین استان در طرحهای توسعهای مکران استفاده کنند.
وی با اشاره به عواقب و پیامدهای توسعه عسلویه بیان داشت: دانشگاه علمی کاربردی استان با همکاری سازمانها و ادارات تفاهمنامههایی در بخشهای مختلف امضا میکند و اگر نیاز به حضور بنده بود با استاندارو مسوولان ذیربط و مجریان کار نشستهایی برگزار شود.
امید افزود: در طرح آمایش نیز استانها نیازهای خود را مشخص کنند و براساس اسناد توسعه استان، با توجه به شرایط خاص استان هرمزگان به ویژه در حوزه شرق، توسعه مراکزعلمی کاربردی هم باید متناسب با طرح آمایش در اسرع وقت انجام شود.
رییس جهاددانشگاهی هرمزگان نیز در اهمیت طرح توسعه مکران و توسعه اقتصادی این منطقه به ضرورت توجه به نیروی انسانی ماهر در حوزه شرق این استان اشاره کرد.
وحید دلپسند افزود: در استان هرمزگان ظرفیتهای زیادی برای جهش و تکاپو در حوزههای اقتصادی وجود دارد برهمین اساس جهاددانشگاهی بنا به رسالت خود در تربیت نیروهای مهارتی با جدیت به برگزاری دورههای کوتاه مدت ورود پیدا کرده است.
تربیت نیروی کارماهر و رونق تولید و اشتغال با راهاندازی رشتههای صنعتی
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان نیز در بخشی از این مراسم به بیان عملکرد این دانشگاه در دوره رییس سابق و برنامههای پیش رو اشاره کرد و از نفت وپتروشیمی، دسترسی به آبهای آزاد و بینالمللی، همجواری با بازارهای مصرف جهانی(کشورهای خلیج فارس)، وجود صنایع بندری و دریایی، توریسم و گردشگری، کشاورزی به عنوان بخشی از ظرفیتهای خاص در استان هرمزگان نام برد.
دکتر مهدی میرزادهکوهشاهی افزود: استان هرمزگان رتبه سوم در صنایع فولاد کشور را داراست که سرمایهگذاری در احداث کارخانههای مدرن و سایر صنایع مصرفکننده تولیدات صنایع باعث ایجاد فرصتهای شغلی و حفظ وضع موجود میشود.
وی با اشاره به همجواری استان هرمزگان با بازارهای مصرف جهانی و ضرورت توسعه شیلات و آبزیان گفت: وجود شرایط آب و هوایی نامطلوب، زمینههای لازم برای جذب سرمایهگذاری در امور کشاورزی و صنعتی در استان را فراهم کرده است.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان در این باره به ظرفیت تولید و کشاورزی دشت میناب و شمال حاجیآباد به عنوان ۲ منطقه مهم و مستعد تولید انواع محصولات کشاورزی اشاره کرد.
میرزادهکوهشاهی در این رابطه به اهمیت آموزشهای مورد نیاز بازار کار و برنامه توسعه در این استان اشاره و بیان داشت: متناسب با طرح آمایش آموزش عالی، طرح آمایش و توسعه استان و طرح های درحال احداث یک نیاز سنجی درحال انجام است که در مراکز دانشگاهی وابسته به دانشگاه علمی کاربردی تعدادی از رشتهها که متناسب با ظرفیتهای محیطی و نیاز بازار کار نیستند، حذف خواهند شد.
وی، مزیت راهاندازی رشتههای صنعتی در استان هرمزگان به ویژه در دانشگاه جامع علمی کاربردی را تربیت نیروی کارماهر و مورد نیاز، مهارتافزایی، رونق تولید و اشتغال و جذب افراد بیکار و ایجاد ارتباط بین صنعت و جامعه محلی عنوان کرد.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان در پایان رشتههای مورد تقاضا برای این استان را رشتههای مرتبط با صنایع دریایی، پتروشیمی و نفت، آبزیان دریایی، کشاورزی و گیاهان گرمسیری، صنایع معدتی، آلومینیوم وفولاد، خدمات بندری عنوان کرد و افزود: دانشگاه علمی کاربردی نیز با جدیت برای راهاندازی این رشتههای کاربردی و صنعتی وارد مذاکره با شرکتهای صنعتی و تدوین سرفصلهای درسی آن شده است.
در بخشی از این مراسم دو نفر از استادان دانشگاههای علمی کاربردی مرکز بندرعباس و شهرداری قشم به بیان دغدغهها و نکته نظرات خود پرداختند.
مراسم تجلیل از مدرسان برتر دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان با حضور دکتر امید، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور و پیمان دانشکار آراسته،معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی به نمایندگی از سه مدرس از دانشگاههای علمی کاربردی واحدشهرداری قشم، الومنیوم المهدی و جهاددانشگاهی و همچنین به صورت ویژه از دکتر موسی جاودان رییس سابق و دکتر میرزاده رییس فعلی این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر چهارهزار و ۷۰۰ دانشجو در ۱۰ مرکز دانشگاه علمی کاربردی استان هرمزگان در ۱۰۲ رشته شامل ۶۱ رشته کاردانی و ۴۱ رشته کارشناسی در حوزه های مختلف صنعت، مدیریت خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر مشغول تحصیل هستند.
نظر شما