تقسیم زودهنگام پستها در انتخابات اخلاق‌مدارانه نیست

مشهد- ایرنا- رییس‌کل دادگستری خراسان رضوی گفت: در آستانه انتخابات رفتار اشخاص یا احزابی که از هم اکنون شروع به تقسیم و توزیع و خرید و فروش پستهای مدیریتی کنند را تایید نمی کنیم و این کار بدی است و نباید صورت گیرد و دادن این وعده‌ها اخلاق مدارانه نیست.

غلامعلی صادقی روز پنجشنبه در همایشی با عنوان  "رسانه و انتخابات ۱۴۰۰" در مشهد افزود: اگر در عرصه رقابتهای انتخاباتی، شخصی می خواهد شخصی را منصرف کند یا حزبی حزب دیگری را از شرکت در انتخابات منصرف یا در این عرصه جذب خود کند تا حدی که طبق قانون عمل شود مانعشان نمی شویم.

وی ادامه داد: در رقابتهای انتخاباتی این که اشخاص به صورت انفرادی یا در احزاب و جناحها صرف نظر از جایگاه سازمانی و حاکمیتی و عمومی شان، وعده و وعیدها و تماس هایی داشته باشند مبحث جدایی است، ما از جایگاه نظارتی و قضایی بخشنامه هایی اعلام کردیم و از طریق سازمان بازرسی کل کشور اخطارهایی را به سازمانها و بخشهای عمومی داده ایم تا قانون رعایت شود و خلاف اصل حاکمیت قانونی تخلفی صورت نگیرد.

رییس‌کل دادگستری خراسان رضوی گفت: اگر فعل یا ترک فعلی که قانون آن را جرم دانسته از سوی اشخاص از موضع رسمی، حاکمیتی، عمومی، نظامی و انتظامی یا جایگاه قوای سه گانه اتفاق افتد تخلف و جرم است و با آن برخورد می کنیم اما آنچه در حوزه اشخاص صرف نظر از جایگاه سازمانیشان رخ دهد را تایید نمی کنیم اما اگر واقعا آن رفتارها مجرمانه باشد باز هم در صورتی که اسناد و مدارک کافی در اختیارمان قرار گیرد به وظیفه قانونی خود عمل می کنیم.

صادقی افزود: در صورتی که در انتخابات رفتارها مجرمانه نباشد توصیه اخلاقی می کنیم اما نمی توانیم بگوییم فلانی چرا شما که خودت نامزد انتخاباتی هستی با فلانی سر میز مذاکره نشستی و چنین وعده ای دادی یا وعده ای گرفته ای؟

وی ادامه داد: بداخلاقی در انتخابات یک نگرانی جدی است و باید مراقبت لازم را به عمل آورد تا شاهد بداخلاقی های خارج از منش و شخصیت انسانی و اسلامی در انتخابات نباشیم.

رییس‌کل دادگستری خراسان رضوی گفت: با تدابیری که در حوزه اجرا و نظارت بر انتخابات اتخاذ شده، منشوری اخلاقی تهیه و بخشی از آن اطلاع رسانی شده است که مخاطبان این منشور اخلاقی قشر خاصی اعم از ستادهای انتخاباتی، هواداران و نامزدها خواهند بود که نظارتهای دادگستری در این خصوص بعد از شروع فعالیتهای تبلیغاتی در انتخابات انجام می گیرد.

صادقی افزود: مقدمات برخورد با بداخلاقی های انتخاباتی فراهم شده و شعب رسیدگی به این موضوعات و قضات ویژه آن تعیین گشته است و رسیدگی های قضایی در این خصوص خارج از نوبت و به صورت فوق العاده انجام می گیرد.

وی ادامه داد: انتظار ما از عامه مردم به ویژه اصحاب رسانه در فضای مجازی و ارتباطات این است که در این عرصه ما را یاری دهند تا در صورت بروز هر گونه بداخلاقی انتخاباتی به وظیفه قانونی خود عمل کنیم.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: این اداره هم در بخش اجرا و هم در حوزه نظارت بر انتخابات حضور دارد و همه دادستانها و روسای دادگستری عضو هیاتهای اجرایی هستند یا در هیاتهای نظارت بنا به تقاضای شورای نگهبان عضویت دارند.

صادقی افزود: تاکنون در مباحث مربوط انتخابات هیچ اختلاف نظر و نزاعی بین اعضای ستاد انتخابات خراسان رضوی و دادگستری استان وجود نداشته و همواره مباحث و موضوعات از سوی دو طرف مورد استقبال قرار گرفته و همکاریهای لازم بین آنها وجود داشته است.

وی با بیان این که هیچ نگرانی در خصوص برگزاری و جلب مشارکت مردم خراسان رضوی وجود ندارد ادامه داد: قشر نخست در این عرصه، نامزدهای انتخاباتی هستند که به مباحث خود مشغولند، قشر دوم عامه مردم و خواص هستند که رسانه ها جزء خواص بوده و وظیفه مهمی برعهده دارند.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: براساس ابلاغی که از سوی قوه قضائیه به استانها شده، ستادهای پیشگیری در مرکز استان و شهرستانها تشکیل و جلسات متعدد برگزار شده که مصوبات خوبی داشته است و به دلیل شیوع کرونا نگرانی در خصوص احتمال بروز جرایم در کف خیابانها در زمان برگزاری انتخابات نداریم هرچند تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شده است.

صادقی فضای مجازی را نگرانی اصلی دادگستری در انتخابات دانست و گفت: هرچند ضابطان دادگستری و عوامل امنیتی و نظامی و انتظامی اقدامات خود برای کنترل فضای مجازی را انجام داده اند اما نمی توان از نقش تاثیرگذار رسانه ها در مدیریت فضای مجازی در عرصه انتخابات چشم پوشی کرد.

وی اظهار داشت: از کاهش مشارکت مردم در انتخابات پیش رو نگران نیستیم و در قیاس با دوره های گذشته جای نگرانی نیست اگر چه دشمن نسبت به دوره های قبل، همت بالاتر و هزینه بیشتری را صرف می کند که باید به این موضوع توجه کرد.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: توقع این است که اصحاب رسانه میانگین مشارکت مردم در سراسر کشور را در حوزه مشارکت در انتخابات ملاک قرار ندهند بلکه مانند گذشته باید مشهد به عنوان شهر مجاور امام رضا(ع) ملاک سایر مردم کشور قرار گرفته و همه چمشها به حضور پرشور مردم این شهر در انتخابات باشد.

صادقی با بیان این که دشمن نقشه های خود را برای انتخابات دارد افزود: اصحاب رسانه که جمع فرهیخته و آگاهی هستند باید محلی برای اطلاع رسانی و مراجعه شهروندان داشته باشند تا مواضع خود در موضوعات مختلف را نشان دهند زیرا بهترین تشخیص را از نظر مصالح کشوری و نظام در موضوعات و اتفاقات مختلف دارند.

وی اظهار داشت: در انتخابات پیش رو، رعایت قانون و موازین حاکمیتی در اولویت قرار دارد و این موضوعات در مباحث نظامی و انتظامی فصل الخطاب است، در عرصه انتخابات نباید خودمان را با کشوری مانند آمریکا مقایسه کنیم که باعث شرمساری دولت آن کشور شد ایران کشوری اسلامی است که منشور اخلاقی خود را دارد و انتخابات به نوعی حق الناس است که همه باید به خوبی از آن حمایت کنیم و آن را به هدف خود برسانیم.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی شیوع کرونا در زمان برگزاری انتخابات را موضوعی جدی دانست و افزود: به اشکال مختلف باید تلاش کرد نگرانی مردم از باب گسترش کرونا در زمان برگزاری انتخابات کاهش یابد زیرا دشمن در حال رصد فعالیتهای ماست و باید به تناسب تلاش دشمن در عرصه انتخابات، مراقبت لازم از انتخابات صورت گیرد و با هم افزایی در حوزه اجرا، نظارت، قضایی، انتظامی و امنیتی با جامعه و اصحاب رسانه بتوان انتخابات را به بهترین وجه برگزار کرد.

صادقی با تاکید بر جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات گفت: برای پیشگیری و عمل به وظایف سازمانی قوه قضائیه در تلاش هستیم به بهترین وجه عمل کنیم با این حال هرچند مشکلات معیشتی وجود دارد و عملکرد خود را در حوزه دادگستری در سطح عالی نمی دانیم اما حداکثر توان خود را در حمایت از تولید و رفع مشکلات این بخش به کار گرفته ایم تا جایی که حتی جزء وظایف ما نبوده است.

وی اضافه کرد: در تامین اقلام معیشتی مردم مشکل داریم و نمی توانیم بگوییم از فردا هیچ مشکلی نداریم ولی نباید جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را به یک سری از موضوعات گره زد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha