موزه شرق مسکو مزین به هنر ایرانی

۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۱۶
کد خبر: 84339641
موزه شرق مسکو مزین به هنر ایرانی

مسکو - ایرنا - موزه شرق مسکو مجموعه های جذابی را از آثار و هنر شرقی جهان گرداوری کرده اما به گفته مسوولان موزه، آثار هنری ایران سرآمد همه آنهاست.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، مسوولان موزه شرق روسیه - مسکو می گویند،  بیش از دو هزار اثر و شی ایرانی زینت بخش این موزه شده  است. مجموعه آثار ایرانی شامل سرامیک های باستانی و محصلات برنزی لرستان، هنرهای زیبا و کاربردی  قرن ۲۰ میلادی است. البته حدود نیمی از آنها به به دوره قاجار اختصاص دارد.

اساس این مجموعه جذاب و متنوع به دهه های اول ساخت موزه شرق مسکو برمی گردد. این موزه دهها مینیاتور قرن ۱۹ میلادی را از ایران و فروشندگان عتیقه در اروپا (۱۸۷۳-۱۹۴۰ میلادی) خریداری کرده است.

علاوه بر آن مجموعه ای از سلاح و ظروف زیبا از موزه استروگانوف آموزشگاه صنعتی مسکو به این مجموعه اضافه شده است.

ولادیمیر گنادویچ تاردوف روزنامه نگار، نویسنده و سرکنسوال اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در اصفهان - ۱۹۲۸ م مجموعه اشیای خود را که شامل نقاشی روی شیشه زیبا و سرامیک بود به این موزه اهدا کرد.

حدود ۵۰ اثر از جمله هفت نقاشی روی بوم در ۱۹۳۰ میلادی از موزه اوستافیوو(مجموعه عظیمی که اولین صاحبان انها شاهزادگان ویازمسکی بودند) به موزه شرق مسکو انتقال یافت، با این حال مجموعه اشیای دوره قاجار بعدها (اوایل ۲۰۰۰ میلادی) تکمیل شد.

این موزه چندین اثر فلزی قرن ۱۹ میلادی را از وراث هنرمند معروف روستیسلاو نیکولاویچ بارتو ۰ ۱۹۴۷-۱۹۰۲ میلادی) خریده است.

بهار ۲۰۲۰ میلادی نمایشگاه هنز دوره قاجار در موزه شرق مسکو برگزار شد برای نخستین بار حدود ۲۵۰ شی از مجموعه آثار موزه نقاشی و مینیاتور سرامیک فکاشی، سلاح زره پوش، فرش، دست نوشته، فلزهای هنزی و محصولات طراحی شده با لاک در این فضا جمع آوری شد.

موزه شرق مسکو مزین به هنر ایرانی

امسال نیز نمایشگاه ایران دوره قاجار دایر شده و تا بیست و پنجم جولای ( ۳ مرداد) برای دوستداران هنر و فرهنگ ایرانی برپاست و هدف از برپایی آشنایی بازدید کنندگان و علاقمندان با تاریخ و هنر ایران در دوره اواخر قرن ۱۸ تا آغاز قرن ۲۰ عنوان شده است.

آثار به نمایش گذاشته شده در این این نمایشگاه در قالب ۷ سالن بصورت موضوعی  ابعاد گوناگون زندگی جامعه ایرانی در قرن ۱۹ تا اوایل قرن ۲۰ را در معرض دید قرار داده است.

دوران حکومت قاجار (اواخر قرن ۱۸ تا ۱۹۲۵ م) در ایران مرحله دشواری از تاریخ کشور محسوب می شود، جنگ های سخت و طولانی قرن ۱۸ میلادی رفاه مردم ایران را متزلزل کرد.

این نمایشگاه در موزه شرق با هدف اشکار سازی  هر چه بیشتر زندگی هنری جامعه قاجار با ارائه جنبه های مختلف ان مانند  اعمل مذهبی خرافات قومی سنت های نظامی صنایع دستی روابط با خارجی ها تاثیر مد اروپا فرهنگ روزمره و ترکیبی از نوآوریهای مدرن با اداب و رسوم تثبیت شده طراحی شده است.

در عصر جدید تاریخی که جهان در آن با پیشرفت روزافزون اروپا گسترش فزاینده اقتصادی سیاسی و فرهنگی غرب رو به رو بود ایران نیاز به تحولات بنیادی و اقتصادی جدی داشت که اجرای آن با مشکلات بسیاری همراه بود.

آخرین سالهای سلطنت پادشاهان قاجار با تبدیل ایران به کشوری وابسته مصادف بود که آینده آن نامشخص به نظر می رسید اما شاید یاداوری سخنان «ولادیمیر گنادویچ تاردوف «یکی از طرفداران پر شور و شوق فرهنگ ایران که در یکی از غم انگیزترین دوره های قاجار گفته شده، منظقی باشد: «من مردم ایران را می شناسم و دلایل موثقی دارم که اعتراف کنم ایران هنوز فرصت برای احیا دارد، نبوغ ایران زنده است این کشور از قدرت معنوی کافی برخوردار است، این ققنوس که از دوره های بسیار بدتری جان سالم به در برده است اکنون نیز از بین نخواهد نرفت.

رئیس موزه ملل شرق مسکو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به علاقه مندی روسها به ایران به عنوان همسایه با تمدن دیرینه چند هزار ساله اظهار داشت: من امیدوارم که نمایشگاه «هنر ایرانی در عصر قاجار» به مردم روسیه برای آشنایی با ایران همسایه نزدیک ما با تمدن بسیار کهن و فرهنگ غنی کمک کند.

رئیس موزه ملل شرق مسکو با بیان اینکه با همسایه های خود باید از نزدیک آشنا شد، اظهار داشت: ما تاریخ کهن ایران را بسیار خوب می دانیم اما ایران معاصر را بسیار کم می شناسیم که باید در این عرصه تلاش و برنامه ریزی شود.   

موزه شرق مسکو مزین به هنر ایرانی

وی ادامه داد: مردم روسیه علاقه بسیار زیادی به شناخت فرهنگ و هنر ایران دارند و آثار فرهنگی و هنری ایرانی در روسیه طرفداران زیادی دارد.

سیدوف خاطرنشان کرد: تا آغاز شیوع همه گیر کرونا، شمار گردشگران روس که به ایران سفر کردند به شدت افزایش یافت. من امیدوارم که با پایان همه گیری کرونا، بار دیگر جریان گردشگری از روسیه به ایران افزایش بیابد.  

وی در مورد موزه ملل شرق مسکو گفت که در این موزه ۱۵۰ هزار شی هنری و تاریخی وجود دارد که بیش از دو هزار شی مربوط به ایران است.

ایران دارای موزه های بزرگ و فرهنگ غنی است

رئیس موزه ملل شرق مسکو در مورد آثار تاریخی ایران به سفر خود به این  کشور اشاره کرد و گفت: من در هیاتی به سرپرستی الکساندر آودییف وزیر فرهنگ پیشین فدراسیون روسیه به ایران سفر کردم.

وی با بیان اینکه من باستان شناس هستم اظهار کرد: من در مورد شرق ایران مطالعاتی کرده ام و این کشور موزه های بزرگ و بسیار زیبایی دارد.

وی خاطر نشان کرد: ایران کشوری با چند هزار سال تمدن است که در عرصه فرهنگی و هنری از کشورهای پیشرو محسوب می شود.

وی یادآورشد: در این نمایشگاه آثار هنری بسیار نفیس وجود دارد که بسیاری از این آثار هنوز جایی نمایش داده نشده است.  

سیدوف ادامه داد: بخشی از آثار هنری ایران در دوره قاجار از اروپا بدست امده است که در ایران در آن زمان توسعه و ترویج یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha