۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۵۵
کد خبر: 84341349
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آستان قدس ۱۰ هزار متر زمین برای ساخت مدرسه در مشهد اختصاص داد

مشهد- ایرنا- معاون املاک و اراضی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی گفت: با موافقت تولیت آستان قدس ۱۰ هزار متر مربع زمین رایگان برای ساخت مدرسه در منطقه سیدی مشهد اختصاص یافت که خیران و آموزش و پرورش می‌توانند نسبت به تحویل زمین برای مدرسه‌سازی در آن اقدام کنند.

مرتضی حقیقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص زمین های بدون استفاده آستان قدس در شهر مشهد اظهار داشت: از پارسال برای ۲۳ قطعه زمین بزرگ مقیاس به مساحت ۶۴ هزار متر مربع که در جاهای مختلف شهر مشهد بود و بهره‌وری از آنها انجام نمی‌شد، پروانه ساختمانی اخذ شده که در یک برنامه سه ساله نسبت به واگذاری و مشارکت در ساخت آن اقدام شود.

وی افزود: از جمله این موارد زمین ۱۰۰ هکتاری حاشیه بلوار امام علی(ع) است، که بین میدان قائم و امامیه قرار دارد و کارهای مربوط به تاسیسات آب و فاضلاب آن شروع و فراخوان مشاور هم انجام شده است و امسال مراحل ساخت و ساز در آنجا شروع خواهد شد و برای بقیه اراضی، از جمله زمین های بلوار جانباز، هم نسبت به دیوارکشی و رنگ آمیزی شهری آنها اقدام شده است.

معاون املاک و اراضی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی یکی از وظایف اصلی این مرکز را حفظ و حراست از موقوفات و ارائه خدمات مناسب به مستاجران خواند و افزود: با توجه به اینکه در چند سال اخیر مشهد توسعه نامتوازنی داشته، برخی نقاط به خصوص در حاشیه شهر نیازمند توجه بیشتری است و آستان قدس هم تلاش کرده است تا زمینه ارائه خدمات بیشتر در این مناطق را فراهم کند.

حقیقی، ایجاد پارک و بوستان و دسترسی و اتصال برخی خیابانهای منطقه حر و شهرک شهید رجایی را از جمله این خدمات برشمرد و گفت: آستان قدس اراضی مورد نیاز را در اختیار مدیریت شهری قرار داده است.

وی با بیان اینکه اختصاص ۲۳ هکتار زمین برای احداث ۶ هزار واحد مسکونی در شهرک شهید رجایی از جمله اقدامات آستان قدس در حاشیه شهر است، افزود: یکی از آسیب هایی که در این مناطق وجود دارد این است که بیشتر اراضی فاقد سند و به صورت قولنامه‌ای است. تفاهمنامه‌ای با شهرداری تنظیم شد که متناسب با میزان بخشودگی که آستان قدس در این اراضی دارد، شهرداری نیز در حقوق خود تخفیف هایی قائل شود.

معاون املاک و اراضی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی ادامه داد: قرار بر این است که در پهنه‌های شهرکهای شهیدان رجایی، باهنر، مصطفی خمینی، شهرک شیرین و طرق، اراضی تصرفی تا ۷۰ درصد مشمول بخشودگی حق تقدیمی و ۳۰ درصد باقی مانده نیز طی اقساط ۱۰ ساله پرداخت شود. حتی برای سال اول هم به‌صورت مساعدتی اعلام کردیم که نیاز به پرداخت مبلغی نیست و هر زمان خواستند ملک را واگذار کنند پول موقوفه را بدهند و بهترین شرایط ایجاد شده تا افراد ساکن در این مناطق که سالیان سال، فاقد سند مالکیت بودند، نسبت به دریافت سند ملک خود اقدام کنند.

حقیقی اظهار داشت: به مناسبت دهه کرامت نیز که از ۱۵ خرداد آغاز می‌شود برای حمایت از کسب و کارها و فعالیت‌های تولیدی، تخفیفات مختلفی نسبت به بهره وران از موقوفات خواهیم داشت و مساعدت برای کشاورزان از دیگر اقدامات امور املاک و اراضی آستان قدس خواهد بود و با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی، کشاورزان می توانند نسبت به برخورداری از بخشودگی و معافیت از پرداخت اجاره درخواست بدهند تا بعد از بررسی کارشناسی از این معافیت بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه تقریباً یک سوم شهر مشهد، عرصه آستان قدس است، افزود: ساکنان منازل مسکونی باید متناسب با قراردادهای خود برای تجدید اجاره مراجعه کنند، با توجه به شرایط کرونایی و لزوم پرهیز از مراجعات مکرر و رفت و آمدهای دیگر، شرایطی مهیا کردیم تا شهروندان بتوانند با مراجعه به سایت املاک و اراضی آستان قدس و ثبت شماره سند در خصوص تجدید اجاره اقدام و دیگر مراحل را به صورت الکترونیکی انجام داده و نزدیکترین دفترخانه را برای امضای نهایی و تحویل سند اجاره انتخاب کنند.

وی در خصوص تبدیل برخی اسناد ملکی شهروندان به موقوفه هم گفت: برای برخی از زمین های وقفی به دلایل مختلف سند ملکی صادر شده که بعد از پیگیری و حکم دادگاه به حالت اولیه خود و موقوفه برگشته است. چنانکه در خصوص پلاک ۱۵۵ فتح آباد مشهد این اقدام انجام شد و با رعایت حقوق اعیانی اشخاص، اسناد پلاکهای فرعی بر اساس احکام قضایی دادگاه اصلاح و مالکان اعیان برای تعیین تکلیف و صدور سند عرصه به آستان قدس رضوی هدایت شدند و فقط با مبلغی جزیی به نام مال الاجاره زمین و بدون مطالبه حق تقدیمی، سند رسمی اجاره با بهره برداری موجود به نام مراجعان تنظیم و مبادله شد.

معاون املاک و اراضی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی گفت: برای روستاهایی که تمام ۶ دانگ آنها وقفی است نیز برای سکونت و اشتغال جوانان در داخل روستا و جلوگیری از مهاجرت برنامه ریزی شده است. از جمله در روستای «حسین آباد جنگل»، ۲۰ هزار متر مربع زمین مسکونی را به امر سکونت جوانان روستا اختصاص دادیم که با شرایط مناسب و اقساط مناسب بتوانیم در اختیار آنها قرار دهیم.

حقیقی در مورد اراضی روستای «چشمه پونه» در ارتفاعات جنوبی مشهد هم گفت: منتظر صدور رای دادگاه هستیم. نسبت به ۱۰ هکتار از اراضی بین مردم و آستان قدس اختلاف نظر وجود دارد. بعضی وقفی بودن اراضی را قبول ندارند. همچنین طرح تفصیلی ارتفاعات جنوب غربی هم باید ابلاغ شود تا بدانیم در چه جاهایی می‌توان سند صادر کرد که جزو منابع عمومی نباشد.

وی در مورد سد گلستان مشهد هم گفت: این سد موقوفه آستان قدس است، چند طرح از سرمایه گذاران در خصوص ارائه خدمات عمومی به دست ما رسیده است و در چهار ماه اخیر نیز در دستور کار بخش های مختلف آستان قدس بوده است تا هر چه زودتر این سد، سروسامان پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha