۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۴۸
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 84342674
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۵۰ هزار تن کمبود گندم آذربایجان‌غربی از محل واردات تامین شد

مهاباد- ایرنا- مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی گفت: در سال گذشته ۱۵۰ هزار تن کمبود گندم مصرفی سالانه این استان از محل واردات تامین شد.

علیرضا زارعی روز سه‌شنبه در جلسه شورای آرد و نان مهاباد افزود: در سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ حدود ۲۹۱ هزار تن گندم در سطح استان از مراکز خرید به صورت تضمینی خریداری شد که ۱۵۰ هزار تن از مصرف سالانه گندم استان کمتر بود.

وی با بیان اینکه برای جبران این کمبود، گندم مورد نیاز از استان های همجوار تامین شد ادامه داد: آذربایجان غربی از بین سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ جز ۶ استان برتر کشور از لحاظ خرید تضمینی گندم بود ولی طی چند سال گذشته به رتبه دهم کشور نزول پیدا کرده و اکنون جزو استان های وارد کننده گندم است.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی عمده عامل کمبود تولید و خرید تضمینی گندم را شرایط اقلیمی دانست و گفت: تمامی مطالبات گندم کاران در سال گذشته شامل ۷۴۱ میلیارد تومان تا مهرماه سال گذشته به صورت کامل پرداخت و از این بابت با مشکلی مواجه نبودیم.

زارعی، در خصوص کمبود سهمیه آرد خبازی بخش روستایی مهاباد نیز گفت: سهمیه اختصاص یافته برای روستاییان این شهرستان حدود یک کیلوگرم نسبت به میانگین کشوری بالاتر است ولی در صورت تایید کمبود نسبت به جبران آن اقدام خواهد شد.

فرماندار ویژه مهاباد هم در این جلسه از برخورد شدید با دلالان و مفاسد اقتصادی خبر داد و گفت: آرد یارانه ای یک نوع کمک دولتی به شهروندان است و توزیع و پخش خارج از شبکه آن باید به صورت جدی بررسی و پیگیری شود.

۱۵۰ هزار تن کمبود گندم آذربایجان‌غربی از محل واردات تامین شد

عارف خدرلو با بیان اینکه کمبود آرد در روستاها ناشی از کمبود سهمیه نیست، اضافه کرد: عده ای با فروش و توزیع خارج از شبکه آرد یارانه ای شرایط عرضه و تقاضا این محصول مهم را با مشکل مواجه کرده اند که باید از آن جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: امسال برای تسهیل در کار تحویل گندم باید مراکز خرید بیشتری در دسترس آسان کشاورزان قرار گیرد و از راه اندازی مراکز غیر ضروری گندم نیز جلوگیری شود.

رییس اداره غله مهاباد هم در این جلسه گفت: طی سه سال گذشته به ترتیب ۵۷ ، ۴۷ و ۲۷ هزار تُن گندم از کشاورزان این شهرستان خریداری شده است که نشان از روند نزولی خرید تضمینی گندم دارد.

خدر مازوجی اضافه کرد: امسال مدارک ۹ مرکز خرید تضمینی گندم برای راه اندازی و معرفی به کشاورزان اخذ شده است.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از مراکز خرید گندم به ژنراتور برق متصل نیستند، گفت: در صورت قطعی برق به هنگام تحویل گندم امکان معطلی کشاورزان و ایجاد صف های تحویل گندم وجود دارد که اداره برق نسبت به حل این موضوع پیش بینی لازم را باید انجام دهد.

در ادامه این جلسه در خصوص نحوه توزیع آرد یارانه در سطح شهر و روستا، نظارت بر تولید نان و سهمیه آرد نانوایی‌ها و برخورد با عاملان توزیع خارج از شبکه آرد و نان بحث و گفت و گو شد.

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و دارای ۳۳۰ نانوایی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha