انتخابات شوراهای شهر و روستا، عرصه‌ای برای رقابت نخبگان

سمنان- ایرنا- شوراهای اسلامی شهر و روستا فضایی تخصصی برای سیاست‌گذاری در زمینه‌های مختلف شهری، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است که حضور نامزدهای متخصص و نخبه را می‌طلبد تا توسعه در این حوزه‌ها متناسب با ظرفیت‌ها محقق شود.

به گزارش ایرنا، هر نقطه از کشور نیازمند سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری بر اساس نیازهای خاص خود است.از این رو شوراهای اسلامی شهر و روستا ایجاد شد تا در جایگاه پارلمان شهری یا روستایی، به بررسی نیازهای مختلف محل خود و ایجاد زمینه برای رفع آن بپردازد.

نخبگان و متخصصان هر شهر و روستا با حضور خود در کمیسیون‌های مختلف زمینه ساز اتفاقات مهم در محدوده شهر و یا روستا هستند اما در صورتی که اختیارات قانونی آنان افزایش یابد و مهمتر اینکه عرصه انتخابات تنها نخبگان شهر را در خود ببیند.

البته وظیفه اعضای شوراها نیز اجتناب از نزاع‌های سیاسی و زورآزمایی جناحی و پرداختن به فعالیت‌های تخصصی است تا انرژی و زمان شهر به جای تنش‌ها و لجبازی‌های سیاسی، صرف ایجاد یادگارهای ارزشمند از هر دوره شورای اسلامی شهر شود.

نامزدها پس از انتخابات ارتباط خود را با مردم قطع نکنند

فعال ورزشی و مطبوعاتی استان سمنان در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: نقش بی‌بدیل شوراهای شهر در عمران و آبادانی و ارتقای سطح فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و حتی ورزشی شهر بر کسی پوشیده نیست و اعضای شورای شهر در صورت داشتن تخصص کافی قادرند تحولات بزرگی ایجاد کنند.

وی افزود: شوراهای اسلامی شهر با اجتناب از فضای سیاسی و زورآزمایی‌های جناحی می‌تواند به اهداف خود برسند و این شوراها به هیچ عنوان جمع سیاسی نیست.

مرتضی دهرویه گفت: قوانین فعلی در پیشبرد اهداف شوراهای شهر تا حدی بازدارنده است، اما اعضا درصورت  داشتن تخصص، خلاقیت و تجربه کافی، با همین شرایط فعلی نیز می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند.

وی افزود: شوراهای اسلامی شهر با اجتناب از فضای سیاسی و زورآزمایی‌های جناحی می‌تواند به اهداف خود برسند و این شوراها به هیچ عنوان جمع سیاسی نیست.

دهرویه با اشاره به نارضایتی جامعه ورزشی از عملکرد شوراهای فعلی گفت: شورای فعلی شهر سمنان طی مصوباتی ورزش قهرمانی را حذف کرد؛ در حالی که بسیاری از شهرهای دیگر که وضعیت اقتصادی و صنعتی آن‌ها از سمنان ضعیف‌تر است، هزینه‌های زیادی برای ارتقای سطح ورزش قهرمانی و لیگ برتر انجام دادند.

وی افزود: حتی در واگذاری ورزش به بخش خصوصی هم آنگونه که باید عمل نشد و ورزش به افردی با توان اقتصادی نه چندان قوی سپرده شد.

فعال ورزش و مطبوعات استان سمنان گفت: امید است شورای آینده را افرادی با تخصص بالا تشکیل دهند و نامزدها در صورت انتخاب به وعده‌های فعلی خود پایبند باشند و از همه مهم‌تر اینکه ارتباط خود با مردم را قطع نکنند.

مدیریت شهری باید اختیارات وسیع‌تری داشته باشد

رئیس انجمن اهل قلم استان سمنان در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: نقش شوراها در هر شهر یا روستا، همان نقش مجلس شورای اسلامی در مقیاس کوچک‌تر است و تمام برنامه‌ها و طرح‌های شهری در صورت متخصص بودن اعضای شورا در زمینه‌های مختلف، از این ناحیه به اجرا درمی‌آید.

شوراهای شهر و مدیریت شهری باید اختیارات وسیع‌تری داشته باشند و به همین دلیل در کشورهای پیشرفته مهم‌ترین مقام، شهردار است.

منصور فرامی‌راد با بیان اینکه هیچ قانونی بدون نقص و کامل نیست بیان کرد: قطعا قوانین شوراها نیز دارای کاستی‌ است و فعالیت شوا را در برخی موارد محدود می‌کند اما مصداق آن را کسانی می‌دانند که عضو شورا بودند یا هستند.

فعال فرهنگی استان سمنان بیان کرد: از نظر من شورای اول و پنجم موفق‌تر از سایر دوره‌ها در سمنان عمل کردند و امید است در آینده نیز شورایی با همین صداقت تشکیل شود و در خدمت مردم قرار بگیرد.

وی بیان کرد: شوراهای شهر و مدیریت شهری باید اختیارات وسیع‌تری داشته باشند و به همین دلیل در کشورهای پیشرفته مهم‌ترین مقام، شهردار است.

مدرس دانشگاه های سمنان در ادامه بیان کرد: نکته مهم دیگر این است که لازم است در آینده شوراها کمیته‌هایی از افراد متخصص به منظور بررسی ضمانت اجرایی و بهترشدن مصوبات شورا در نظر بگیرند.

وی با اشاره به مهمترین معیارها برای انتخاب اعضای شورای شهر گفت: آشنایی با مسایل شهری و خبرگی در آنچه که به وسیله آن رای مردم را نمایندگی می‌کنند، پاکدستی، احساس مسئولیت و ایمان به کار، و عدالتِ رفتاری، از مهمترین ویژگی‌های اعضای شورای اسلامی یک شهر و روستا است.

افراد بدون تخصص و نبوغ پا به عرصه انتخابات شوراهای شهر نگذارند

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر سمنان نیز در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: بدون شک شوراهای شهر نقش مهمی در توسعه شهری، اجتماعی، فرهنگی، دارند و با دخالت در محورهای توسعه و سیاست‌گذاری بر اساس خرد جمعی ایفای نقش می‌کنند.

محمد زحمتکش افزود: شهردار در جایگاه مدیرعامل شهر و اعضای شورا نیز مصداق اعضای هیات مدیره هستند و بر همین اساس در راستای رشد و توسعه شهر سیاست‌گذاری می‌کنند.

وی افزود: اگر شوراهای شهر اختیارات بیشتری داشته باشند، قطعا اتفاقات مهم‌تری رقم می‌زنند؛ اما در حال حاضر شورای شهر محدود به شهرداری شده است و در حوزه‌های دیگر مانند بهداشت و درمان، آموزش، ورزش و فرهنگ زیاد قانون‌گذار نیست و جایگاه واقعی خود را هنوز به دست نیاورده است.

زحمتکش بیان کرد: در پنج دوره گذشته، با گذر زمان، هر دوره نسبت به دوره های قبل خود از نظر نامزدها و همچنین انتخاب مردم پیشرفت حاصل شده اما هنوز با شرایط مطلوب فاصله باقی است.

شهردار در جایگاه مدیرعامل شهر و اعضای شورا نیز مصداق اعضای هیات مدیره هستند و بر همین اساس در راستای رشد و توسعه شهر سیاست‌گذاری می‌کنند.

وی افزود: در شهری دانشگاهی و با میانگین تحصیلات بالا مانند سمنان، نخبگان لایق زیادی برای حضور در شورای شهر وجود دارند اما بنا بر دلایلی مانند اختیارات کم شورای شهر و یا حضور رقیب‌هایی بدون تخصص، تمایلی به حضور در عرصه انتخابات شورای شهر ندارند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر سمنان گفت: این مشکلات باید آسیب‌شناسی و برطرف شود تا روند رشد و پیشرفت شوراهای شهر و روستا ادامه داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha