۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۰۵
کد خبرنگار: 2971
کد خبر: 84348790
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درخواست کابل برای خرید تسلیحات از روسیه

۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۰۵
کد خبر: 84348790
درخواست کابل برای خرید تسلیحات از روسیه

مسکو - ایرنا- "سعید طیب جواد"، سفیر افغانستان در روسیه اعلام کرد که کابل برای خرید تسلیحات از مسکو آماده شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، سفیر افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری دولتی تاس در پاسخ به این سوال که آیا دولت افغانستان قصد خرید تسلیحات و ادوات نظامی از روسیه را دارد، اظهار داشت: بله اگر روسیه موافقت کند ما از این کشور سلاح خریداری می کنیم.

وی افزود: نظامیان افغان و نیروهای سازمان های امنیتی افغانستان بویژه وزارت کشور در روسیه اموزش می بینند.

سفیر افغانستان خاطرنشان کرد که دولت این کشور امیدوار است روسیه امکان تعمیر تسلیحات موجود در افغانستان بویژه بالگردها را بررسی و امکان آموزش خلبان های خدمه فنی هوایی را فراهم کند.

روسیه در سال های اخیر چندین فروند بالگرد ام. آی-۱۷ تحت برنامه ای با هزینه آمریکا به افغانستان فروخت.

مسکو همچنین در دو دهه اخیر مقادیر زیادی تسلیحات ازجمله به صورت رایگان به کابل واگذار کرد.

 روسیه ازجمله در اسفند ماه سال ۱۳۹۴ یک محموله سلاح سبک روسی شامل ۱۰ هزار قبضه کلاشینکف با ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار فشنگ به افغانستان اهدا کرد.

روسیه از به قدرت رسیدن طالبان جلوگیری کند

سفیر افغانستان در مسکو در ادامه این گفت و گو افزود روسیه نباید اجازه دهد که گروه طالبان در افغانستان به قدرت برسد.  

وی خاطرنشان کرد که توافقنامه دوحه (بین گروه طالبان و آمریکا) برای این منظور امضا شد تا به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نظم و سامان ببخشد.

وی ادامه داد: به این ترتیب نباید در مورد کندی روند مذاکرات بین افغانی تعجب کرد. بدیهی است که روند صلح تاحدود زیادی پیچیده است.

 طیب جواد گفت: آنچه که مربوط به دولت افغانستان و رهبری سیاسی کشور می شود، آنها برای مذاکره آماده هستند.  

سفیر افغانستان با بیان اینکه رئیس جمهوری، پارلمان، مخالفان دولت و خامد کرزای رئیس جمهوری سابق برای مذاکره در هر مکانی آمادگی دارند، اظهار داشت: اما مساله به طالبان برمی گردد.  

وی ادامه داد: رهبری طالبان به رغم آنچه که از افغانی ها و روسیه و ایران و هند می شنوند که اجازه غصب قدرت را نمی دهند و چنین کاری امکانپذیر نیست،  هنوز فکر می کنند که می توانند از طریق زور بار دیگر قدرت را در افغانستان به دست بگیرند.  

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تازگی در گفت و گو با هفته نامه روسی «آرگیومنتی ایفاکتی» اعلام کرد: ماههای آینده برای افغانستان سرنوشت ساز است و انتظار می رود تحرکات نظامی در این کشور افزایش بیابد و روسیه برای هرگونه سیر اوضاع آماده شده است.  

وی با بیان اینکه منافع روسیه در تثبیت اوضاع افغانستان است، اظهار کرد: ما برای این منظور به همراه سایر کشورها برای برقراری سازش در این کشور کمک می کنیم.  

وزیر خارجه روسیه گفت: ازجمله اقدامات لازم در چارچوب گروه گسترش یافته تروئیکای توسعه شامل روسیه، آمریکا، چین و پاکستان بکار می گیریم و در آینده قصد داریم تا روند مسکو شامل همه کشورهای منطقه و آمریکا را برای کمک به روند حل و فصل سیاسی مسائل افغانستان فعالتر کنیم.  

لاوروف گفت که روسیه در تماس های با نمایندگان گروه طالبان با انحصار حکومت توسط آنها در صورت به قدرت رسیدن مخالفت می کند و نگرانی در این مورد در وهله نخست از سوی کشورهای غربی مطرح می شود.  

وی ادامه داد: اما اولا نمایندگان طالبان اعلام می کنند که چنین قصدی ندارند و ثانیا اینکه نیروهای سیاسی در افغانستان وجود دارد که اجازه نمی دهند از راه بکارگیری زور به قدرت برسد.  

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha