گیاه روغنی کاملینا نخستین بار در استان مرکزی کشت شد

اراک - ایرنا - مسئول بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: گیاه روغنی کاملینا برای نخستین بار در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی این استان با موفقیت کشت شد.

«عادل غدیری» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: گیاه کاملینا آبان‌ماه سال گذشته در یک هکتار از مزارع مرکز تحقیقات کشاورزی و مناطع طبیعی استان مرکزی کشت  شده بود و برداشت بذر این گیاه اکنون در حال انجام است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می شود با برداشت بذر گیاه کاملینا در این اراضی و تحویل بذر آن به کشاورزان، کشت آن سال آینده در ۵۰ هکتار از مزارع دیم استان انجام شود.

مسئول بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: گیاه کاملینا برخلاف کلزا که باید در مزارع آبی کشت شود از قابلیت کشت در مزارع دیم استان برخوردار است.

غدیری گفت: این گیاه  برخلاف کلزا که در زمان برداشت افت عملکرد دارد ریزش دانه ندارد و در برابر آفات و بیماری‌ها بسیار مقاوم است و آفت و بیماری‌ها رایج خسارت قابل توجهی بر روی آن ندارد.

وی دوره رشد کوتاه را از  مزایای کشت گیاه کاملینا عنوان کرد و افزود: دوره رشد و زمان کاشت تا برداشت این گیاه ۸۵ روزه است و این مهم موجب می‌شود کشاورزان در دوره کوتاه بتوانند محصول را برداشت و درآمد قابل توجهی کسب کنند.

مسئول بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی اظهارداشت: گیاه کاملینا از جمله گیاهان مقاوم به خشکی است و خشکسالی تاثیر زیادی در کشت و تولید آن ندارد.

غدیری گفت: با توجه به خشکسالی‌حاکم بر کشور و پتانسیل پایین دیمزارها استان مرکزی در کشت غلات، کشت گیاه کاملینا بازده مناسبی در این اراضی دارد.

وی ادامه داد: گیاه کاملینا در بیشتر مناطق استان مرکزی از جمله شهرستان شازند، خنداب و نوبران که دارای ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیمتر بارندگی دارا هستند، قابلیت کشت دارد.

 مسئول بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: دانه‌های روغنی گیاه کاملینا به‌دلیل دارا بودن امگا سه و ۶ از کیفیت و قیمت بالایی برخوردار بوده و متوسط قیمت جهانی این روغن بالا است.

غدیری ادامه داد: دانه‌های روغنی کاملینا در کشور همانند دانه‌های روغنی کلزا حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم خریداری می‌شود که با توجه به پتانسیل برداشت یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم این رقم در هکتار، درآمدی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال در هر هکتار از اراضی دیم برای کشاورزان استان مرکزی به همراه دارد.

وی اظهارداشت: افزایش و بهبود تناوب در اراضی دیم، کاهش استفاده از سموم و کودها و کاهش هزینه برای کشاورزان از دیگر مزایای کشت گیاه کاملینا در استان مرکزی است.

مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال ۶۲ و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال ۷۲ به بهره برداری رسیده است که با ادغام وارتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال ۷۹ با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال ۹۴ با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان‌ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت کند.

این مرکز دارای بخش‌های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی فراهم کرده است.
۲ ایستگاه از این ایستگاه‌ها به صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی آباد، علوم دامی فدک، آبخوان داری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک) بصورت استانی فعالیت می‌کنند.

کامیلیا یا «کتان‌کش» گیاهی است که کشت آن ظرف سال‌های اخیر به ‌عنوان یک دانه روغنی در ایران آغاز شده است

گرچه روغن نباتی بیشتر از فرآوری دانه‌های روغنی نظیر سویا، آفتابگردان، پنبه دانه، بادام زمینی و کلزا به ‌دست‌ می‌آید اما این‌ها نیاز آبی بالایی دارند و کشت آن‌ها از ابعاد گوناگون همچون شرایط کشت و وضعیت اقلیمی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha