اردوگاه‌های دانش آموزی بالاترین سرمایه تربیتی نظام تعلیم و تربیت است

شیراز_ایرنا _معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: اردوگاه های دانش آموزی بالاترین سرمایه های تربیتی نظام تعلیم و تربیت در خلق موقعیت های تربیتی در تمام ساحت های تربیتی هستند که هیچ بخشی از نظام تعلیم و تربیت این سرمایه را ندارد.

دکتر علیرضا کاظمی روز دوشنبه در آیین افتتاح سالن اجتماعات اردوگاه دانش آموزی شهید دستغیب شیراز، اظهار کرد: اردوگاه های دانش آموزی موقعیت های فعالیت های گروهی، تعاملی، جمعی، مفرح و بانشاط در تمام ساحات تربیتی را برای دانش آموزان ایجاد می کنند.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس، عنوان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم خاطرات شهدا را برای حفظ آرمان های نظام و انقلاب برای نسل جدید بازگو و در ذهنمان مرور کنیم.

کاظمی ضمن تشکر از تلاش های خودجوش همکاران خدوم پرتلاش و ساعی آموزش و پرورش فارس در حل مسائل آموزش و پرورش، افزود: استان فارس همیشه در حل مسائل آموزش و پرورش پیشتاز بوده به گونه ای که مسائل را در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری خوب شناسایی، صورت بندی و اولویت بندی و حل کرده است و در عرصه های مختلف الگوی دیگر استان ها بوده است. 

وی افتتاح سالن شهید دستغیب را یک نمونه کوچک از اقدامات ارزشمند استان فارس دانست و بیان کرد: افتتاح سالن شهید دستغیب در شرایط سخت و با تدبیر و ریسک پذیری بالا و با دست خالی به بهترین نحو انجام شده است.

وی افزود: اردوگاه های دانش آموزی موقعیت های فعالیت های گروهی، تعاملی، جمعی، مفرح و بانشاط در تمام ساحات تربیتی را برای دانش آموزان ایجاد می کنند.

کاظمی ادامه داد: آن چیزی که امروز می تواند نظام تعلیم و تربیت را در مسیر صحیح خود قرار دهد و راه را برای تحقق سند تحول بنیادین هموار کند همین اردوگاه های دانش آموزی است که در واقع راه برون رفت آموزش و پرورش از نظام تعلیم و تربیت آموزش زده به یک نظام تعلیم و تربیت تمام ساحته است.

وی با اشاره به اینکه ما باید به دنبال خلق موقعیت های تربیتی در بخش های مختلف و در ساحات تربیتی باشیم که اردوگاه ها این ظرفیت را دارند گفت: در این راستا تلاش می کنیم که جایگاه واقعی اردوگاه ها، کانون های ورزشی، پژوهش سراهای دانش آموزی را در فضای تعلیم و تربیت بازکنیم و به عنوان یک مجموعه به هم پیوسته و یک شبکه ارزشمند موقعیت ساز تربیتی به آن نگاه کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از اختصاص ۳۰۰ میلیون بودجه برای احیای آب و فضای سبز اردوگاه شهید دستغیب خبر داد و ابراز کرد: جا دارد از اجرای موفق نخستین جشنواره فرهنگی هنری معلمان کشور در شیراز نیز تشکر کنم.

کاظمی با اشاره به اینکه امروز در آستانه انتخابات سرنوشت ساز جمهوری اسامی ایران قرار داریم، عنوان کرد: انتخابات همیشه مظهر اقتدار و عظمت نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است و تکلیف نظام تعلیم و تربیت در این حوزه مضاعف تر است.

وی یادآوری کرد: وظیفه دینی، اجتماعی، سیاسی، انقلابی و ملی ماست که زمینه حضور و مشارکت حداکثری دانش آموزان، خانواده ها و همکاران را در این حرکت سرنوشت ساز را فراهم کنیم.

کاظمی بیان داشت: شور و شوق انتخابات را باید با استفاده از ظرفیت شبکه شاد و تشکل ها احیا کنیم و با راه اندازی پویش های مختلف انتخابات را به دور از گرایش ها و تفکر حزبی به نحو احسنت برگزار کنیم.

وی یادآور شد: امروز نظام آموزشی کشور توانست در بحران کرونا سر بلند بیرون بیاید و با استفاده از جلوه ناب ایثار معلمان و فداکاری فرهنگیان شبکه شاد را ایجاد کند و سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی را افزایش دهد.

کاظمی عنوان داشت: ما معتقدیم هرگز تعلیم و تربیت مجازی جای تعلیم و تربیت حضوری را نخواهد گرفت اما سال تحصیلی را با وجود همه مشکلات باموفقیت به پایان خواهیم برد.

وی در ادامه گفت: طراحی بسته های تحولی سند تحول بنیادین به عنوان جلوه های قابل مشاهده و قابل سنجش و در کنار ساماندهی نیروی انسانی از اهداف اصلی وزارت آموزش و پرورش بوده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود : امروز آموزش و پرورش بیش از ۱۰۰ هزار معلم را سامان داده و مسیر صلاحیت های حرفه ای و شایستگی های آنان را هموار کرده و نظام رتبه بندی معلمان را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده و از حداکثر توان خود برای افزایش انگیزه معلمان بهره برده است.

کاظمی با اشاره به اینکه امروز تنها مسیر ورود به عرصه معلمی دانشگاه فرهنگیان است، تشریح کرد: برنامه درسی می تواند موفق باشد که با رویکرد تعلیم و تربیت تمام ساحتی و با رویکرد ایجاد موقعیت های تربیتی رشد دهنده بتواند دانش آموزان را در مسیر تعلیم و تربیت قرار دهد.

وی اضافه کرد: زمانی ما می توانیم به اهداف سند تحول بنیادین دست پیدا کنیم که ارزشیابی های خودمان را بر مبنای سند تحول بنیادین طراحی و تنظیم کنیم، یعنی یک ارزشیابی تربیتی در تمام ساحت های تربیتی داشته باشیم.

کاظمی افزود: ما امروز عملا مسیر تحقق سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را با بسته های تحولی با توجه به نیروی انسانی و برنامه درسی و ارزشیابی تربیتی دنبال می کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه پرورشی و فرهنگی بیشترین سهم و نقش را در پر کردن خلا های تربیتی در آموزش و پرورش داشته ایم و با ایجاد فرصت های تربیتی تلاش می کنیم تا دانش آموزان را به مسیر درست هدایت کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اعتقاد به اینکه‌ امسال و سال گذشته با شعار هر دانش آموز حداقل یک نقش و هر دانش آموز حداقل یک تشکل توانستیم ضریب نقش پذیری دانش آموزان را افزایش دهیم، گفت: با ایجاد سبدهای متنوعی از فعالیت ها متناسب با ذائقه ها و سلایق دانش آموزان در قالب فعالیت های فرهنگی، هنری، قرآنی، مشاوره ای، سیاسی، اجتماعی این مسئله را دنبال کردیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha