پرشور شدن انتخابات با ارایه برنامه‌های کارآمد

تهران- ایرنا- شمارش معکوس تا برگزاری مهم‌ترین رخداد سیاسی کشور در ۱۴۰۰ آغاز شده و هم چنان مشارکت مردمی اصلی‌ترین دغدغه نظام است، بدون شک اگر عرصه انتخابات با برنامه‌ای دقیق، عملیاتی، تیمی مجرب و کاربلد که کارنامه‌ای مشخص دارند، مواجه شود، اکثریت جامعه به حضوری پرشور مجاب خواهند شد.

شیوع کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هرچه کار را برای نامزدان ریاست جمهوری سخت کرده اما آن‌ها با پناه بردن به فضای مجازی، برنامه های صدا و سیما، برگزاری نشست‌های خبری و ... شعارهای خود را به گوش مردم می رسانند و می‌کوشند تا بستر حضور حداکثری را فراهم آورند. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی جنبه های مختلف انتخابات ریاست جمهوری پرداخته اند.

مهمترین محورهای انتخاباتی از نگاه رسانه‌های اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصولگرا

رسانه‌ اعتدالی خبرآنلاین در شبانه روز گذشته در مطلبی به بررسی برنامه ها و وعده و وعید سعید جلیلی پرداخت و روزنامه ایران در گزارشی برنامه های اجتماعی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را بازتاب داد. همچنین پایگاه خبری تحلیلی انتخاب سخنان جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات کشور را برجسته ساخت. رسانه‌های اصلاح طلب نیز در مطالب و گفت وگوهایی مختلف بر ضرورت اعتمادسازی برای مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید کردند و مشکلات پیش‌رو در این امر خطیر را مورد بررسی قرار دادند در این خصوص خبرگزاری ایلنا در تیتری با عنوان  تهدید مردم کمکی به افزایش مشارکت نمی‌کند؛ بر موضوع جلب مشارکت مردم تاکید کرد. همچنین خبرگزاری ایسنا در مطلبی، انتقاد از وعده های پوچ کاندیداها را منعکس کرد. دیگر روزنامه‌ها در گزارش های مختلف به برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری پرداختند از جمله خبرگزاری برنا به برنامه های سعید جلیلی پرداخت و همچنین روزنامه شرق شگفتی‌های انتخابات ۱۴۰۰ را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. رسانه‌ اصولگرای فارس در تیتری با عنوان «ضد فساد، مردمی و انقلابی» سه ویژگی مدیران دولت آیت‌الله سید ابراهیم رییسی را بازتاب داد. همچنین خبرگزاری تسنیم در مطالب و گفت وگو ها خود به مشارکت حداکثری مردم و لزوم توجه به این مهم پرداخت و در این بازه زمانی روزنامه رسالت سوابق نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. برنامه‌های‌خروج ‌از بحران دیگر عنوان مهم روزنامه وطن امروز بود.

رسانه‌های اعتدالی

اصولگرایان منتظر انصراف آقای دیپلمات

خبرگزاری خبرآنلاین به بررسی برنامه ها سعید جلیلی پرداخت و آورد:

*سعید جلیلی این روزها در برزخ ماندن و نماندن در عرصه رقابت انتخابات است.

* اصولگرایان از جلیلی انتظار انصراف به نفع رییسی را دارند ولی تحرکات او حکایت از علاقه اش به ماندن در میدان را دارد.

* جلیلی از سال ۶۸ استخدام وزارت خارجه شده؛ مقام مذاکراتی هم داشته؛ در پرونده هسته‌ای سرسختانه مذاکره می‌کرد.

*سعید جلیلی. متولد ۱۳۴۴ محله طلاب مشهد؛ پدرش بیرجندی و مادرش آذری است. سال ۶۲ که دیپلمش را گرفت، دانشگاه امام صادق(ع) قبول شد و از مشهد به تهران آمد. لیسانس و فوق لیسانس خود را در همان دانشگاه مدیرسازِ جمهوری اسلامی خواند. خودش می‌گوید که پس از فوق‌لیسانس، هم دکتری برای اعزام به خارج از کشور قبول شد و هم در وزارت خارجه استخدام؛ او راه میانه را برگزید؛ دکتری خارج را به تحصیل در داخل تبدیل کرد و در وزارت خارجه هم سر کار رفت.

*سعید جلیلی کار در وزارت خارجه را آنچنان هم از زمین‌های خاکی شروع نکرده؛ ‌سه سال بعد از آغاز کارش در وزارت خارجه یعنی در ۲۷ سالگی مسوولیت اداره بازرسی وزارت خارجه به او واگذار شده بود؛ از سال ۷۱ تا ۷۷. از سال ۷۷ هم در دوره خاتمی، تا سال ۸۰ مسوول میز آمریکا در وزارت خارجه بود با رده‌ معاونت اداره اول آمریکا. طبق آنچه در وبسایت خودش آمده در طول دوره مسوولیتش در اداره بازرسی وزارت خارجه، ۱۷ سفیر را اخراج کرده است!

*سال ۷۸ نامزد انتخابات مجلس ششم از حوزه انتخابیه مشهد شد که رای نیاورد. ۲ سال پس از آن یعنی در سال ۸۰، مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری شد و تا سال ۸۴ همانجا مشغول فعالیت بود.

*با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد، جلیلی از دفتر رهبری به وزارت خارجه بازگشت و همانجا معاون آمریکای وزارت خارجه شد تا مهر ماه سال ۸۶ که پس از اختلافات هسته‌ای میان لاریجانی در قامت دبیر شورایعالی امنیت ملی با احمدی‌نژاد در قامت رییس‌جمهوری، به عنوان دبیری شورایعالی امنیت ملی از سوی رییس دولت منصوب شد و حدودا یک سال بعدش، مقام معظم رهبری در حکمی او را با عنوان نماینده رهبری در شوایعالی امنیت ملی به عضویت این شورا درآورد.

 تلاش وزارت کشور برای افزایش نرخ مشارکت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب به بازتاب سخنان جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات کشور پرداخت و آورد:

*همه ما به عنوان مدیران سیاسی وظیفه داریم در چارچوب قانون، زمینه را برای برگزاری انتخاباتی امن و سالم در کشور فراهم کنیم.

* حد و معیار حل و فصل اختلافات، قانون است و برای همین تمام تلاش و دغدغه وزارت کشور بر اجرای مرّ صحیح قانون است.

* با توجه به این که تقریبا در همه کلان‌شهرهای کشور صندوق الکترونیکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، ضرورت آموزش این صندوق در نحوه رای دهی تا شمارش آرا ضروری است و در این خصوص باید نهایت دقت و حساسیت به کار گرفته شود.

* در امر خطیر مشارکت هم وزارت کشور اهتمام جدی طی یک سال اخیر داشته است.

* برگزاری نشست های متعدد با فعالان سیاسی، احزاب، مدیران رسانه ها و اجزای جامعه مدنی، از جمله تلاش های وزارت کشور در جلب مشارکت عمومی و رونق بخشی به انتخابات است.

* فعال ساختن گروه های مرجع و معتمد در شرایط پیش رو می تواند به اندازه خود، به افزایش شور و نشاط در انتخابات کمک کند.

* رضایتمندی مردم و حضور حداکثری آن ها در صحنه انتخابات، زمینه ساز تقویت و انسجام اجتماعی بیشتر کشور خواهد بود.

نامزدان ۱۴۰۰چه گفتند؟

روزنامه ایران به بازتاب سخنان کاندیداهای ریاست جمهوری پرداخت و نوشت:

* سعید جلیلی: قاچاق کالا معضلی است که به تولید، اشتغال و پیشرفت کشور لطمه می‌زند. مافیایی که اقدام به قاچاق می‌کند، حتی از مبادی رسمی که در برخی مواقع اسم قاچاق هم ندارد، کالا وارد کشور می‌کنند. از همان لحظه نخست آغاز به کار دولت آینده؛ باید فراتر از اداره روزمرگی‌ها؛ جهاد بزرگ برای جهش ایران آغاز شود. بار اصلی این جهاد باید روی دوش مسوولان باشد و هر قدر آنان زیر بار این مسوولیت روند؛ این بار از روی دوش مردم بیشتر برداشته خواهد شد.

*محسن رضایی: یک بار دیگر همانند دوران دفاع مقدس، خود را سپر ملت ایران خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم، خوشحالی و شادمانی را به چهره ملت ایران بازگردانیم و بتوانیم از مشکلاتی که در سر راه ملت ایران هست، عبور کنیم.
*تلاش می‌کنیم ایثار را از کابینه خودمان شروع کنیم و وقتی مردم ببینند دولتمردان برای آنها تلاش و فداکاری کرده و دل به دریا می‌زنند تا با مشکلات عظیم آنها روبه‌رو شوند، طبیعتاً این روحیه ایثار و فداکاری به جامعه سرایت خواهد کرد.
*هیچ ملتی بدون فرزندان ایثارگر خود نمی تواند احیا شده و قدرت بگیرد.

 

رسانه‌های اصلاح طلب

پاسخ کوبنده

روزنامه آرمان ملی به بازتاب سخنان آیت‌الله سید حسن خمینی در خصوص شرایط تایید صلاحیت‌ شده‌های کنونی پرداخت و نوشت:

* دوستان انصاف داشته باشند. شما حق رای دارید، من هم حق دارم آن فردی را که دلم می خواهد، انتخاب کنم. هر کدام که اکثریت را کسب کردیم محل اطاعت است. نمی شود تو برای من منتخب کنی و بگویی به این رای بده!

* اینکه گفته می شود، حکومتی که اقبال عمومی را ندارد مشروع نیست، حکم خداست.

* بحثی را که مطرح می کنم جای توجه دارد، چرا که مغالطه ای در سخنان و گفته ها مطرح می شود و آن اینکه وقتی می گوییم رأی مردم دخالت در مشروعیت نظام اسلامی دارد، بلافاصله به ذهن برخی می آید که مشروعیت را خدا داده و این سخن مصداق شرک است و بگویند شما دارید مردم را در مقابل خدا می نشانید!

*وقتی گفته می شود نظام اسلامی دو بال دارد، یعنی اسلام و مردم؛ عده ای می گویند این بدان معناست که خدا در کنار مردم است و هرگونه برداشت دیگری شرک است؛ در حالی که این طور نیست.

* اینکه گفته می شود حکومتی که اقبال عمومی را ندارد، مشروع نیست، حکم خداست. لذا اگر فردی می گوید خروج جامعه از حیثیت تأثیرگذاری، مخالفت با مشروعیت است؛ این بدان معناست که او دارد قیدی از قیود را از موضوعیت خارج می کند.

*ما در طول تاریخ خود بسیار حاکمانی داشته ایم که فقیه نبودند و فاسق بوده اند و می گفتیم حکومتشان حکومت جور است؛ چرا!؟ به این دلیل که قید موضوع را نداشته اند.

* وقتی می گوییم اقبال عمومی و نظر جمهور که بر مبنای حکم عقل همان نظر اکثریت است، شرط مشروعیت نظام است و انتخابات مشروعیت ساز است از این جهت است که اقبال عمومی در منظر امام، جزو موضوع است.

شگفتی‌های انتخابات ۱۴۰۰

روزنامه شرق یادداشتی به قلم جاوید قربان‌اوغلی منتشر کرد و نوشت:

*از قرائن چنین برمی‌آید که انتخابات پیش‌رو نه فقط در رد صلاحیت‌های دور از انتظار بلکه در سایر زمینه‌ها بی‌بدیل و شگفتی‌ساز خواهد بود.

* شگفت‌انگیزتر از رد صلاحیت‌ها (یا به تعبیر آقایان عدم احراز) اظهارات مطرح‌شده درباره نقش مردم و مشارکت آنان در انتخابات است. پس از چهار دهه و تأکیدات صریح امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای درباره ضرورت حضور و مشارکت قاطبه مردم در انتخابات و تأکید مکرر آنان در اهمیت مشارکت در مشروعیت نظام، سخنگوی شورای نگهبان با رویکردی کاملا مغایر با تصریحات امام خمینی و رهبری، در اظهاراتی که بازتاب بسیار گسترده‌ای داشت، گفته است از منظر حقوقی مشارکت پایین تأثیری در مشروعیت انتخابات نخواهد داشت و مشکل حقوقی ایجاد نخواهد کرد.

* عجیب‌تر و شگفت‌انگیزتر از اظهارات سخنگوی شورای نگهبان، تفسیر روشن و بی‌رتوش این حرف از زبان نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی بود که با صراحت لهجه‌ای ناشیانه گفت انتخابات پرشور می‌تواند به «نتیجه نادرست» منجر شود.

*مناظره‌های انتخاباتی در سال‌های گذشته بیشترین جذابیت را در انتخاب احسن نزد رأی‌دهندگان داشت.

*از برخی موارد اتهامات بگذریم، مناظره‌ها فرصتی برای بیان واقعیت‌هایی است که با وجود انکار دست‌اندرکاران، نقل محافل مردم در کوچه و خیابان و مدرسه و دانشگاه و ادارات است.

انتخابات یا رفراندوم؟

روزنامه همدلی یادداشتی به قلم محمدرضا صادقی روزنامه‌نگار منتشر کرد و نوشت:

*با پیروزی انقلاب در زمستان ۵۷ گروه‌های زیادی از اسلام‌گرا، ملی‌گرا، سکولارها، کمونیست‌ها و... با ادعای نقش داشتن در این انقلاب بر آن شدند تا ضمن سهم‌خواهی، در شکل‌دهی به نظام برآمده از انقلاب تاثیرگذار باشند؛ در این مسیر از فعالیت‌های تبلیغی و سیاسی تا عملیات مسلحانه علیه نظم موجود را دربرنامه‌های خود داشتند.

*رهبر انقلاب با هوشمندی خود در بهار سال۵۸ و در رفراندومی که بیش از ۹۸درصد شرکت کنندگان در آن به جمهوری اسلامی رای دادند، توانست شکل نظام مستقر را تعیین کند. و با این گفته که «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر، و نه یک کلمه بیشتر» خط مشی آینده نظام سیاسی را بر پایه ۲ رکن اساسی جمهوریت(با تعریف غربی آن و تشبیه به نظام جمهوری فرانسه که آن روزها از آنجا انقلاب را رهبری می‌کرد) و اسلامیت (که در نوشتارها و گفتارهایش برآن تاکید کرده بود) استوار کردند.

 * اکنون و بعد از گذشت ۴۲ سال از اولین رفراندوم نظام، به اعتقاد نگارنده بایستی این نوع از برگزاری انتخابات را به فال نیک گرفت و از این‌که قرار است تکلیف این دوگانگی مشخص شود، خشنود بود.

 

وعده‌های پوچ کاندیداهای ریاست جمهوری توهین به مردم است

خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پرداخت و آورد:

* زمانی کاندیداها می‌توانند توجه به وضعیت معیشتی مردم را به عنوان یک اولویت دنبال کنند که پیگیر مسایل حاشیه‌ای نباشند.

* دادن وعده‌های پوچ و توخالی کاندیداها توهین به مردم است، ملت ما فهیم، باهوش و با درک بالاست که واقعیات را می‌داند. پس به مردم مشکلات را بگویید.

* مشکلاتی همچون تورم، گرانی و تحریم‌های آمریکا به جای خود است، اما رییس جمهور آینده باید به دنبال حذف خودتحریمی باشد بدان معنا که خودمان برای خودمان مشکل ایجاد نکنیم.

* باید ظرفیت‌ها احصاء شده و صادقانه با مردم صحبت کنند قطعا مردم قبول می‌کنند وگرنه حرف‌های حاشیه‌ای و وعده‌های بی‌خود و بی‌جهت مورد قبول مردم نخواهد بود و حتی توهین به ملت است.

 تهدید مردم کمکی به افزایش مشارکت نمی‌کند

خبرگزاری ایلنا به گفت وگو با جلال میرزایی فعال سیاسی در خصوص مواضع امثال سعید قاسمی و آقاتهرانی پرداخت و آورد:

* بعضی اظهار نظرها نه تنها از سر دلسوزی نیست بلکه تحریک‌کننده است، بعضا دیده می‌شود برخی از رسانه‌ها و دادستانی هشدار می‌دهند که نمایندگان چگونه صحبت کنند و نکنند و به کدام حوزه ورود نکنند. اعتقادم بر این است که با این رفتارها کلا پروسه انتخابات را زیر سوال می‌برند.

*طی روزهای  اخیر  شاهد چندین موضع‌گیری بودیم که هم مایه وهن مردم‌سالاری است که در قانون اساسی  بسیار روی آن تاکید شده و هم آنکه چنین رفتارهایی منجر به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و حضور آنان پای صندوق‌های نمی‌شود.

* آن چیزی که باعث عدم مشارکت و کاهش حضور مردم پای صندوق‌های رأی می‌شود این نوع موضع‌گیری‌ها است؛ نه افرادی که درباره مشارکت و یا عدم مشارکت بحث و تحلیل می‌کنند.

* افرادی که این موضع‌گیری‌ها را می‌کنند رفتارشان دلسوزانه نیست و باید به رفتارشان شک کرد و از سوی نهادهای خاص باید عملکردشان مورد ارزیابی قرار گیرد.

بعید است جلیلی تا پایان انتخابات بماند

خبرگزاری برنا به گفت و گو با پرویز سروری، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب پرداخت و آورد:

* نامزدها می توانند براساس برنامه های خود مواضعشان را اعلام کنند اما ما چون نامزد خود را آقای رییسی اعلام کرده ایم تلاش می کنیم همه ظرفیت های انقلاب را به کار بگیریم و دعوت می کنیم تا برای همراهی و همکاری آقای رییسی بیایند تا انسجامی جدی در جریان انقلاب، داشته باشیم ولی نمی توانیم به نامزدها تحمیل کنیم تا به نفع آقای رییسی کنار بروند.

* من با تعهدی که در نامزدها می بینم و توجهی که بین نیروهای انقلاب وجود دارد فکر می‌کنم نامزدها در دولت آینده به کمک بیایند.

* من بعید می دانم انتخابات به دور دوم کشیده شود یا آقای جلیلی بماند ولی در هر صورت فرایند رقابت ادامه دارد و نامزد ما همچنان آقای رییسی است

رسانه‌های اصولگرا

«ضد فساد، مردمی و انقلابی» سه ویژگی مدیران دولتم خواهد بود

خبرگزاری فارس به انعکاس سخنان آیت‌الله سید ابراهیم رییسی پرداخت و آورد:

*باید با قاچاق به ویژه قاچاق سازمان یافته برخورد کرد، اما اگر مشکل صرفا با برخوردهای پلیسی و قضایی حل می شد، تاکنون باید قاچاق ریشه‌کن می‌شد.

* تاکنون با قاچاق کم برخورد نکرده‌ایم و در قوه قضاییه بیشترین دادگاه‌ها مربوط به برخورد با قاچاق کالاست ولی باید حتماً ریشه قاچاق در دولت خشکانده شود.

* باید در نظام پولی و مالی کشور تجدیدنظر شود تا قاچاق کالا برای قاچاقچی صرف نکند.

* اگر پولی که صرف قاچاق می شود، رهگیری شود، مشخص خواهد شد که بسیاری از منافع قاچاق از محل صادرات کسب می‌شود.

* یکی از کارهای دولت مردمی، نظارت بر ارز حاصل از صادرات است تا به این وضعیت دچار نشویم که دولت چندی قبل اعلام کرد برخی صادرکنندگان پول‌های حاصل از صادرات را برنگردانده‌اند.

*بسیاری از آنچه امروز به‌عنوان پرونده فساد و قاچاق به دستگاه قضایی ارجاع می‌شود محصول عدم اقدام به موقع و فقدان نظارت صحیح است.

* یکی از کارهایی که دولت آینده برای اصلاح این روند انجام می دهد، پیوند سامانه‌های الکترونیک بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان بنادر و کشتیرانی و گمرکات برای نظارت بر خط بر کل روند تبادلات پولی و کالایی کشور است.

روزنامه جام جم یادداشتی به قلم محمد قادری کارشناس مسایل سیاسی منتشر کرد و نوشت:

*همواره در ادوار مختلف انتخابات درباره نقش و رفتار نهادهای حاکمیتی به‌عنوان یک عنصر مؤثر در ایجاد شور و هیجان انتخاباتی سخن گفته‌شده و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی فارغ از رفتار و عملکرد خود، سعی کرده‌اند سهم آن را بیش‌ازحد واقعی نشان دهند.

* در انتخابات اخیر نیز از ابتدای شروع ثبت‌نام‌ها این فضاسازی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف انجام شد به‌گونه‌ای که بیشتر به یک فشار روانی مشابهت داشت و سعی می‌کرد این مجموعه را از ریل انجام‌وظیفه قانونی خود خارج کند.

* طبق قانون، وظیفه شورای نگهبان در مورد صدور مجوز افراد برای ورود به عرصه کاندیداتوری انتخابات، احراز صلاحیت آنان بر اساس یکسری اصول مشخص و مبتنی بر مستندات و ادله‌ای است که مراجع چهارگانه تعیین‌شده در قانون در اختیار آنان قرار می‌دهند، نه کمتر و نه بیشتر.

*در انتخابات اخیر هم هنگامی‌که پس از اعلام اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده، ایراداتی از همین جنس به عملکرد شورای نگهبان گرفته شد، رهبری با تفکیک منطقی این دو فضا، نه‌فقط رفتار شورا را تایید کردند بلکه فرمودند «آنچه می‌تواند مردم را در حضور حداکثری قانع کند، برنامه‌هایی است که نامزدها برای اداره کشور ارائه می‌کنند.»
 

مشارکت حداکثری و انتخاب هوشمندانه هدف اصلی است

خبرگزاری تسنیم به بازتاب سخنان مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران پرداخت و آورد:

* مشارکت حداکثری و انتخاب هوشمندانه نه از روی احساسات هدف اصلی ماست.

* کار باید برای خدا باشد که عین خداپرستی است؛ کار برای مردم به تنهایی، بت‌پرستی است و کار همزمان برای مردم و خدا عین عبادت است. باید با وضو و مخلصانه کار کرد، شهید سلیمانی را تمام دنیا دید چون کار را برای خدا انجام داد؛ خدا هم کمک خواهد کرد تا قطار انقلاب در ریل خود قرار بگیرد.

* مشارکت حداکثری و انتخاب هوشمندانه نه از روی احساسات هدف اصلی ماست.

*رییس‌جمهور باید هماهنگ‌کننده قوی باشد نه لزوما یک اقتصاددان یا سیاستمدار صرف، رییس‌جمهور باید تیم‌های قوی در تمام زمینه‌ها داشته باشد.

* فساد را باید در ریشه قطع کرد اگرچه با فراگیری آن بازداشت‌ و برخورد لازم است.

*امروز فساد باعث اقدامات فراقانونی شده تا حدی که مقام معظم رهبری ورود کرده‌اند. همه باید تلاش کنیم و اصل کار بر جهاد است، ضمن اینکه سازماندهی و نظم مهم است؛ دعوت مردم به حضور پای صندوق با زبان نرم و انتخاب بهترین گزینه باید هدف باشد.

* نتخابات شوراها هم مهم است چراکه اولین محل ارتباط مردم در جامعه با شوراها و شهرداری است تا روز آخر که کفن و دفن ما باز با شهرداری است.

 تمرکز بر تحول حکمرانی

روزنامه رسالت به بررسی سوابق نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت:
*امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در سال ۱۳۵۰ در شهرستان فریمان واقع در استان خراسان رضوی، چشم به جهان گشود. او پزشک، جراح و متخصص گوش، حلق و بینی می‌باشد. وی دارای مدرک دکتری پزشکی جراح گوش، حلق و بینی است و چند سالی نیز ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان را نیز برعهده داشت. او پسرعموی سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت دولت روحانی بوده و همچنین برادر کوچک‌تر وی، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره دهم و یازدهم است.

*قاضی‌زاده هاشمی در سه دوره هشتم، نهم و دهم نیز در خانه ملت حضورداشته و در دوره‌های نهم و دهم عضو هیات‌رییسه هم بوده است. او در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ سخنگوی جبهه پایداری بود و ازجمله دیگر سوابق مهم وی می‌توان به عضویت در کمیته سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای معین آموزش تخصصی کشور، عضو کمیته مشورتی برنامه ششم توسعه و… اشاره کرد.
*با شروع تب‌وتاب انتخابات در کشور، قاضی‌زاده هاشمی جزو اولین نفراتی بود که کاندیداتوری خود را اعلام کرد. وی در ۲۲ اردیبهشت‌ماه به همراه دخترش با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور اقدام به ثبت‌نام برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری کرد و نام دولت خود را نیز «دولت سلام» گذاشت.  
*دوباره فصل سرنوشت و انتخاب است اما این‌بار نه برای ۴ سال بلکه برای یک‌فصل چهل‌ساله، چهل‌ساله دوم انقلاب اسلامی در دولت سیزدهم پایه‌ریزی و قوام می‌یابد و قطعا بر همه تحولات چهل‌ساله اثرگذار خواهد بود.

اصلاحات «مهرعلیزاده» را بازی‌خراب‌کن می‌داند

روزنامه فرهیختگان به گفت وگو با بهروز شجاعی، عضو بنیاد باران پرداخت و نوشت:

*نهاد اجماع‌ساز تعداد محدودی کاندیدا مشخص کرده بود و صرفا آنها برنامه‌های خود را ارایه دادند؛ لذا اسم این افراد نبوده و بحث حمایت خاتمی از این ۲ فرد فعلا منتفی است. البته اینکه در ادامه چه اتفاقی بیفتد را اطلاع ندارم و ممکن است شرایط تغییر هم کند.

*دید مثبتی نسبت به مهرعلیزاده در جریان اصلاحات وجود ندارد و اکثرا ایشان را بازی‌خراب‌کن می‌دانند تا کاندیدا.

*تصور غالب بین اصلاح‌طلبان به‌دلیل تجربه انتخابات۸۴ و این‌که او یک‌باره تایید شد و حالا همه می‌گویند معاون خاتمی و نماینده اصلاحات است، درست نیست، لذا با توجه به چنین آرایشی که وجود دارد، اصلاح‌طلبان می‌گویند او بازی‌خراب‌کن است و در سال۸۴ رای او هم می‌توانست در نتیجه نهایی انتخابات تاثیرگذار باشد اما مهرعلیزاده اصرار داشت بماند و شاهد بودیم چه اتفاقی افتاد.

* انتخابات پیش‌رو در رقابت از جنس اقتصادی است و هرشخصی بتواند در جنگ ایده‌های اقتصادی دست برتر را داشته باشد، طبیعی است بتواند حمایت و نظر مردم را به خود جلب کند.

 * مردم هم ایده و عمل خوب می‌خواهند و باید ببینند افرادی که ادعاهای اقتصادی دارند آیا توانایی داشته و آزمون خوب هم پس داده‌اند یا خیر.

*برخی شعارهای پرطمطراق ارایه می‌کنند اما توانایی لازم را ندارند، درحالی که توانایی مهم است. به‌نظرم این امر برای قضاوت کردن مردم و جریان حامی اصلاحات و هرفرد دیگری مهم است، لذا باید ببینند مرد میدان حوزه اقتصادی کیست.

برنامه‌های‌خروج ‌از بحران

روزنامه وطن‌امروز در گزارشی رویکرد کاندیداهای جریان انقلاب در فعالیت‌های انتخاباتی هفته اخیر را منتشر کرد و نوشت:

* احیای عدالت اقتصادی در سایه نفی تبعیض اجتماعی جلیلی؛ «پاسخ معتبر» به پشتوانه دولت سایه رضایی؛ تلاش برای تحول اقتصادی قاضی‌زاده‌هاشمی؛ سیاست بر مدار مصادیق و مطالبات روز زاکانی.

* آغاز موسم تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری در روزهای گذشته، بار دیگر فضای عمومی جامعه را به مباحثات سیاسی نزدیک کرد.

*سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برای تعیین سرنوشت ساکن بعدی نهاد ریاست‌جمهوری البته با حواشی و گمانه‌زنی‌های متعددی نیز همراه بود.  

* بخش قابل توجهی از آحاد جامعه ضمن نارضایتی نسبت به شرایط کنونی، به احتمال تغییر شرایط با انتخاب رئیس جدید قوه مجریه چندان خوش‌بین نیستند؛ مساله‌ای که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز قرار گرفت تا ایشان در دیدار تصویری اخیرشان با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، میزان مشارکت را در نسبت مستقیمی با اقناع مردم از سوی کاندیداهای حاضر در صحنه ارزیابی کرده و خاطرنشان کنند.

 اصلاح طلبان از تنها گزینه خود در انتخابات حمایت کنند

خبرگزاری ایمنا به گفت وگو با علی بختیار فعال سیاسی اصلاح طلب پرداخت و آورد:

* با رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان شاخص در انتخابات ریاست جمهوری و حمایت اکثریت جناح‌های اصولگرا از ابراهیم رئیسی، به نظر می‌رسد وی محتمل‌ترین گزینه برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باشد.

* در صورتی که مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری افزایش یابد، احتمال رأی آوری اشخاصی مانند محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی بیشتر می‌شود اما در حال حاضر و با توجه به فضای فعلی انتخابات در بین افراد جامعه، احتمال پیروزی ابراهیم رئیسی افزایش یافته است.

* اصلاح طلبان در سال ۸۴ با اتخاذ رویکردی انفعالی نسبت به انتخابات ریاست جمهوری، دولت را به رقیب واگذار کردند بر همین اساس به نظر می‌رسد با درس گرفتن از این سال، تصمیماتی در این زمینه اتخاذ کنند.

* متأسفانه اصلاح طلبان هنوز در شوک رد صلاحیت چهره‌های شاخص خود هستند؛ در صورتی که نیاز است هر چه زودتر نسبت به شرایط موجود تصمیم‌گیری کرده و از تنها گزینه اصلاح طلب خود یعنی محسن مهرعلیزاده حمایت کنند.

امانتداری و بی ‌طرفی همه مجریان در انتخابات مطالبه جدی مردم است

خبرگزاری مهر به بازتاب سخنان حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد پرداخت و آورد:

*سلامت انتخابات جز اصول خدشه ناپذیر همه مسوولان اجرایی و دست اندرکاران برگزاری انتخابات است و مهمترین موضوع برای تحقق این مهم عمل شفاف به قانون خواهد بود.

* امانتداری و بی طرفی همه مجریان وظیفه‌ای است که مطالبه جدی مردم است و هر اقدامی که بر اساس بی طرفی و امانتداری صورت گیرد اعتماد سازی عمومی را به وجود خواهد آورد.

* موضوع مهم دیگری که در همه ادوار گذشته مورد توجه جدی بوده امنیت انتخابات است.

* در این دوره هم با آسیب شناسی و استفاده از همه تجارب گذشته و اتخاذ تدابیر لازم متناسب با شرایط کنونی همه امکانات لازم پیش بینی شده و هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

* کاندیداهای انتخابات نقش اصلی را در ایجاد مشارکت حداکثری و شور و نشاط انتخاباتی خواهند داشت.

*امیدواریم با عمل به قانون، رعایت امانتداری و اصل بی طرفی و اقدامات قاطع در راستای سلامت و امنیت انتخابات شاهد مشارکت مؤثر مردم در روز ۲۸ خرداد در محل شعب اخذ رأی باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha