توسعه زیر ساخت‌های گردشگری تالاب کانی‌برازان مهاباد عملیاتی شد

مهاباد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی گفت: توسعه زیر ساخت‌های گردشگری تالاب بین الملی کانی برازان در راستای جذب سرمایه گذار و گردشگر عملیات شده است.

مهران نظری روز چهارشنبه در جلسه بررسی مشکلات زیست محیطی مهاباد افزود: تامین آب شرب تالاب کانی برازان مهاباد از محل طرح آبرسانی به ۱۴۱ روستای این شهرستان و از مسیر روستای قره داغ با همکاری امور آب در دست اجرا است.

وی ادامه داد: با رسیدن آب شرب به روستای حومه تالاب، آب آشامیدنی از طریق لوله گذاری اداره کل به محل تالاب کشیده شده و تالاب برای اجرای طرح های توسعه گردشگری دارای آب آشامیدنی خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی اظهار داشت: امسال مشکل تامین برق تالاب در دستور کار قرار دارد و با احداث تیرهای برق تلاش می کنیم قبل از اتمام سال جاری تامین برق تالاب نیز بر طرف شود.

نظری اضافه کرد: راه دسترسی آسان از طریق آسفالت کردن مسیر تالاب نیز در دستور کار قرار دارد و با اجرایی شدن این امکانات زمینه اجرای اولین طرح طبیعت گردی در تالاب کانی برزان فراهم خواهد شد.

وی از استخدام ۶ نفر به حوزه محیط زیست مهباد و تالاب کانی برازان خبر داد و گفت: ۲ پرسنل و چهار محیط نیز به شهرستان مهاباد برای حفاظت از محیط زیست و تالاب در نظر گرفته شده است.

فرماندار مهاباد در این جلسه بیان کرد: سهمیه حق آبه تالاب زیر سایه توسعه کشاورزی در چند سال اخیر به طور کامل فراموش شده و این مساله خطرات از بین رفتن تالاب و آثار زیست محیطی را ۲ چندان کرده است.

توسعه زیر ساخت‌های گردشگری تالاب کانی‌برازان مهاباد عملیاتی شد

عارف خدرلو اضافه کرد: دولت تدبیر و امید علی رغم مشکلات بسیاری ناشی از کرونا و تحریم ظالمانه که با کمبود منابع مالی مواجه بود، اما توسعه به محیط زیست را فراموش نکرده و احیای دریاچه ارومیه به عنوان یکی از اهداف دولت محقق شده است.

وی با بیان اینکه مهاباد از شهرهای گردشگر پذیر منطقه است، اظهار داشت: شرایط لازم برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی در اجرای طرح های گردشگری مهیا شود تا جذابیت بیشتری برای سرمایه گذار ایجاد شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد هم در این جلسه گفت: هر ساله در فصل تابستان شاهد کمبود آب تالاب کانی برازان و کاهش سطح آب خواهیم شد ولی امسال با توجه به کمبود بارش این کمبود خیلی زودتر مشهود شده است.و

فاروق سخنور اضافه کرد: هر ساله ۲ میلیون متر مکعب برای به بهبود وضعیت آب تالاب کانی برازان در نظر گرفته ولی امسال تاکنون این سهمیه اختصاص پیدا نکرده است.

وی در خصوص تامین آب شرب براری تالاب نیز گفت: هم اکنون لوله آب کشی برای هدایت آب شرب سالم از روستای قره دغ تا تالاب به طول ۲ هزار و ۱۰۰ متر موجود و در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در ادامه این جلسه نیز از "تانیا شعفی" خبرنگار خبرگزاری کردپرس و "سپیده خشمن" خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد به عنوان خبرنگاران برتر حوزه محیط زیست آذربایجان غربی با اهدای لوح و هدیه نقدی قدردانی شد.

توسعه زیر ساخت‌های گردشگری تالاب کانی‌برازان مهاباد عملیاتی شد

تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

در مهاباد علاوه‌بر تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" و "قوپی‌باباعلی"، تالاب‌ دایمی "حسن‌خان" و تالاب‌های فصلی "گروس"، "داشخانه" و "قره‌قشلاق" نیز در این فصل میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha