قیام ۱۵خرداد نقطه عطفی در شکل‌گیری انقلاب بود

تربت حیدریه- ایرنا- مسوول نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: قیام ۱۵ خرداد، نقطه عطفی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی بود که جرقه‌های انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ در این قیام توسط مردم بصیر آن زمان زده شد.

حجت الاسلام حسین صافدل روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قیام ۱۵ خرداد به دنبال سالها ظلم و ستم رژیم منحوس پهلوی به مردم روی داد، حمله دژخیمان طاغوت به طلاب مدرسه فیضیه و کوته نظری های سیاسی که موجب دستگیری حضرت امام خمینی(ره) شد، مردم را به تنگ آورد و  قیام ۱۵ خرداد که زمینه ساز انقلاب اسلامی است، توسط مردم به وقوع پیوست.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: نگاه تکلیف‌مدارانه حضرت امام (ره) به نهضت اسلامی و تسرّی آن به انقلابیون و سایر آحاد مردم، سرانجام باعث تحقق وعده الهی، یعنی شکل گیری حکومت اسلامی و پیروزی مستضعفان بر مستکبران در سال ۵۷ شد.

صافدل افزود: مردم در حماسه خونین ۱۵ خرداد ۴۲ پیوند خود را با روحانیت و مرجعیت به صورت عمیق تر گره زده و مبارزه با رژیم ستمشاهی را با رهبری امام راحل(ره) در پیش گرفته و تا پیروزی  انقلاب شکوهمند اسلامی در این مسیر، ثابت‌قدم ماندند.

وی  اظهار کرد: تبعیت مردم ایران از ولایت به نهادینه شدن امام شناسی در دل آنان برمی گردد که در مکتب تشیع ادامه خط ائمه اطهار (ع) در ولایت فقیه تجلی پیدا می کند، مردم ایران در فضای نهضت مشروطه و دیگر رویدادهای مهم تاریخی و نیز قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ ارادت خود را به علما و مراجع نشان دادند.

قیام ۱۵ خرداد که در پی دستگیری امام خمینی(ره) در ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ خورشیدی رخ داد و به دنبال آن، کشتار رژیم شاهنشاهی در خیابان‌های تهران و سراسر کشور،  در حقیقت بسترساز و منشاء انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ خورشیدی بود و نخستین جرقه‌های سرنگونی رژیم شاهنشاهی را زد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha