۱۵ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۳۵
کد خبرنگار: 5213
کد خبر: 84355747
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یادکردی از قدیرزاده کاشی تنها شهید ۱۵ خرداد ۴۲ در اصفهان

کاشان - ایرنا - علی‌محمد قدیرزاده کاشی کارگر ساده و پدر چهار فرزند از کاشان، تنها شهید استان اصفهان در قیام ۱۵ خرداد ۴۲ است که به دنبال اعتراض‌ به دستگیری امام راحل از سوی مزدوران رژیم ستمشاهی به درجه رفیع شهادت نایل شد.

به گزارش ایرنا، سحرگاه ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲، دژخیمان رژیم ستمشاهی به خانه ی امام ( ره ) در قم یورش بردند وآن حضرت را که در یک سخنرانی در مدرسه فیضیه، جنایات شاه را بر ملا کرده بود، دستگیر و به زندانی در تهران منتقل کردند.

هنوز چند ساعتی از دستگیری امام (ره ) نگذشته بود که مردم قم به قصد اعتراض از خانه هایشان بیرون آمده و به حمایت از رهبر خود پرداختند و مردم تهران و چند شهر دیگر از جمله آران و بیدگل و کاشان نیز دست به اعتراض زدند.

مردم ایران که با قیام گسترده نشان دادند خواستار برقراری حکومت اسلامی و پایان دادن به رژیم ستمشاهی هستند با هجوم نیروهای شاه مواجه شده و عده زیادی به شهادت رسیدند.

همزمان با سالروز قیام ۱۵ خرداد ۴۲، یاد و خاطره شهیدان این قیام با برگزاری آیین‌ها و همایش‌های مختلف در سراسر کشور گرامی داشته می‌شود؛ در این بین از شهید قدیرزاده کاشی به عنوان تنها شهید قیام ۱۵ خرداد از استان اصفهان یاد می‌شود.

شهید قدیرزاده کاشی متولد ششم فروردین ۱۳۱۲ در خانواده‌ای زحمتکش و کشاورز به دنیا آمد؛ ۲ و نیم ساله بود که مادرش را از دست داد و تحت سرپرستی پدر و خاله‌اش بزرگ شد.

یادکردی از قدیری کاشی تنها شهید ۱۵ خرداد ۴۲ در اصفهان

این شهید معظم از کودکی به کشاورزی مشغول بود تا اینکه در سال ۱۳۳۶ در شرکت ریسندگی و بافندگی کاشان استخدام شد.

شهید قدیرزاده در سال ۴۱ مصادف با اوج گیری نهضت روحانیت مبارز به قم سفر می کند تا از جریان نهضت مطلع شود و حتی برای شنیدن سخنان امام خمینی (ره) به مسجد اعظم قم می‌رفت.

شهید قدیرزاده به همسرش می‌گفت: «روحانی سید و بزرگواری آمده که سخنانی عجیبی در مورد سلطنت شاهنشاهی می‌گوید من با مسایل و حقایق تازه‌ای آشنا شدم ، ما تاکنون نمی‌دانستیم چه خبر است اکنون که این سید جلیل القدر حقیقت امر را برای ما روشن کرده ما هم باید به سخنانش گوش دهیم و در سرنگونی رژیم شاهنشاهی ایشان را حمایت کینم .»

شهید قدیرزاده گاه‌گاهی در بیرون از منزل و در محل کارش در مورد امام خمینی(ره) و سخنانش مطالبی را برای بقیه نقل می‌کرد به طوری که دوستان و همسایگان می‌گفتند به خاطر این حرفهایش و در افتادن با رژیم سرش را به باد خواهد داد ولی علی‌محمد کاری به این حرف‌ها نداشت و کار خودش را می‌کرد.

شهید قدیرزاده در جواب نگرانی و سوال همسرش که «ما چهار فرزند داریم اگر برای تو اتفاقی بیفتد من چه کار کنم ؟» گفته ‌بود ما نباید فقط به فکر خودمان باشیم، بلکه باید به مصلحت جامعه و استقلال کشور بیاندیشیم و خدای تو و فرزندانمان بزرگ است.

این شهید معظم پس از شنیدن حمله مزدوران رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه قم و رفتن به مدرسه فیضیه و مشاهده ماجرا از نزدیک دیگر آرام و قرار ندارد و به همسرش می‌گوید احتمال دارد دو سه روز دیگر آقا را دستگیر و تبعید کنند اگر این مساله اتفاق بیفتد من دیگر آرام نمی‌نشینم نخستین کسی که از کاشان به این حرکت اعتراضی کند من خواهم بود و به تو می‌گویم این راهی که من در پیش دارم کشته شدن، زندان رفتن، شکنجه و دوری نیز دارد تو اگر دوست داری صبرکن و فرزندانمان را به نحو احسن تربیت کن اگر نه اجازه داری که حتی ازدواج کنی و به زندگی ادامه دهی.

همسرش وقتی این سخنان را از شهید می‌شنود بسیار ناراحت می‌شود و به شهید می‌گوید تو اصلا به فکر من نیستی که یک زن تنها چگونه می‌تواند با چهار فرزند کوچک زندگی و امرار معاش کند که شهید قدیرزاده در پاسخ همسرش می‌گوید تو که عزیزتر از حضرت زینب(س) نیستی و بچه‌هایمان نیز عزیزتر از فرزندان امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) نیستند که این همه رنج اسارت و مصایب کربلا را به جان خریدند، وقتی که همسرش این پاسخ شهید را می‌شنود آرامشی پیدا می‌کند و دیگر زبان به اعتراض بازنمی‌کند تا اینکه مساله تبعید امام خمینی اتفاق می‌افتد.

قدیرزاده پس از شنیدن خبر دستگیری امام همراه با جمعی از کارگران تظاهرات می‌کنند و به خیابان می‌آیند و به طرف شهربانی حرکت می‌کنند؛ این شهید معظم جلوی جمعیت با شعار (یا مرگ یا خمینی) حرکت می‌کند که با تیراندازی ماموران به طرف مردم و اصابت یکی از گلوله‌های به شکم و پهلویش پس از ساعتی در بیمارستان اخوان کاشان به شهادت می‌رسد.

شهید قدیرزاده از کارگران شرکت ریسندگی و بافندگی کاشان یکی از معترضان به دستگیری امام راحل در روز ۱۵خرداد سال ۱۳۴۲ با تکیه بر اعتقادش و قطع وابستگی از زن و چهار فرزندش پس از شنیدن خبر دستگیری امام، همراه با جمعی از کارگران تظاهرات کرد و به شهادت رسید.

با تلاش دکتر مدیحی رییس وقت بیمارستان جنازه را به خانواده تحویل دادند و چون اجازه تشییع نداشتند پیکرش را شبانه در محلی در خیابان امام خمینی (ره) کاشان که اکنون به عنوان بوستان شهید قدیری نامگذاری شده دفن کردند.

دارالمومنین کاشان ۵۸ شهید کارگر تقدیم دفاع از انقلاب اسلامی و وطن و ملت اسلامی کرده است.

شهرستان کاشان یک هزار و ۷۴۲ شهید برای دفاع از اسلام تقدیم انقلاب کرده و دارای ۷۸ شهید مفقودالاثر، ۱۹۶ آزاده، سه هزار و ۹۳۴ جانباز و ۷۴ شهید مدافع حرم است.

کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha