۱۸ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۱۵
کد خبرنگار: 1008
کد خبر: 84357775
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پیش‌بینی برداشت چهار هزار و ۵۰۰ تن گل‌محمدی در آذربایجان‌شرقی

تبریز - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی سطح زیر کشت گل‌محمدی نسبت به سال گذشته در استان، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال چهار هزار و ۵۰۰ تن از این محصول در استان برداشت شود.

اکبر فتحی روز سه شنبه در گفت و گویی در مورد سطح زیرکشت گل محمدی آذربایجان شرقی در سال جاری، اظهار کرد: از مجموع یک هزار و ۴۴۷ هکتار سطح زیر کشت و تولید گل محمدی، یک هزار و  ۳۰۵ هکتار آن به گل محمدی بارور و ۱۴۲ هکتار آن به غیر بارور اختصاص دارد.

وی با بیان این‌که متوسط عملکرد تولید گل محمدی استان بالغ بر چهار تن در هر هکتار است، افزود: هزار و  ۳۵۰ تن معادل ۳۰ درصد از گل محمدی تولید شده در استان، جهت تهیه محصولات خانگی شامل مربا، شربت مصرف می‌شود و ۷۰ درصد مابقی معادل سه هزار و ۱۵۰ تن نیز در زمینه فرآوری گل محمدی مثل گلاب و اسانس استفاده می‌شود.

فتحی در مورد صادرات این محصول، اظهار کرد: ۲۵ واحد کارگاهی در زمینه فرآوری گل محمدی مانند گلاب، اسانس، عرقیجات و بسته بندی گیاهان دارویی در استان فعالیت و قسمت اعظم محصولات تولیدی را به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی و روسیه صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: ارقام بومی این گل، ۹۰ درصد از سطح زیر کشت استان را تشکیل می‌دهد و پنج درصد باقی نیز ارقام اصلاح شده به صورت کشت بافتی است.

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در مورد وضعیت کشت گل محمدی استان در کشور، گفت: آذربایجان شرقی از مجموع بیش از ۱۴ هزار هکتار گل محمدی در کشور حدود ۱۰ درصد سطح زیرکشت باغات گل محمدی را دارد و رتبه پنجم کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

فتحی ادامه داد: بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی استان در شهرستان‌ اسکو و سپس آذرشهر قرار دارد و این مناطق از قطب‌های مهم تولید گل محمدی و فرآورده‌های آن در استان به شمار می‌روند؛ شهرستان های مرند، شبستر، مراغه، عجب شیر و تبریز نیز از جمله مناطقی هستند که کشت این گیاه در آن‌ها انجام می‌شود.

رییس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از حمایت سازمان جهادکشاورزی در ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی گل محمدی خبر داد و گفت: با توجه به قرارگیری ۱۲ شهرستان در حوزه دریاچه ارومیه الگوی کشت متصور برای آینده استان در این ۱۲ شهرستان محصولاتی است که نیاز به آب کمتری داشته باشد و گل محمدی از جمله محصولاتی است که در مقایسه با محصولات مشابه و باغی نیاز آبی کمتری دارد و از سویی چون جزو گیاهان دارویی محسوب می شود،  مورد حمایت جهادکشاورزی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha