همتی: استان‌ها باید بر مبنای شایسته‌سالاری اداره شود

بیرجند - ایرنا - نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: استان‌ها باید توسط مردم استان، نخبگان و بر مبنای شایسته‌سالاری اداره شود.

به گزارش ایرنا "عبدالناصر همتی" عصر شنبه در برنامه تلویزیونی گفت و گو با مردم خراسان جنوبی که از شبکه استانی خاوران پخش شد، افزود: نباید اجازه دهیم یک عده باندهایی در تهران بتوانند از مرکز، استان‌ها را اداره کنند و مسایل قومی، فرهنگی و مذهبی در استان‌ها نباید مانع شود که افراد شایسته در اداره استان نقش داشته باشند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر واقعا بخواهیم استان‌ها توسعه یابد و توسعه متوازن باشد، لازمه‌اش این است در این راهبرد کلانی که داریم ویژگی هر استان را مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: برای همین است که برنامه دارم هر سه ماه یک بار جلسه‌ای را با نخبگان استان، جوانان و کسانی که در روند اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تعیین کننده هستند، داشته باشیم و به تدریج و به طور جدی روند توسعه استان را زیر نظر قرار دهیم.

همتی گفت: استان‌های ما بسیار پتانسیل‌های قوی‌ برای پیشرفت دارند و باید ببینیم مشکل بیکاری استان چیست، من از همه اینها اطلاع دارم و می‌دانم استان شما چه ویژگی‌هایی و چه موانعی برای پیشرفت دارد و چه کسانی جلوی پیشرفت این استان را می‌گیرند.

وی افزود: درخصوص استان‌ها یک مشکل جدی داریم و اینکه یک راهبرد ملی برای توسعه اقتصادی استان‌ها نداریم، بالاخره استان‌ها هر کدام یک ویژگی‌ دارند؛ از نظر قومی، فرهنگی، ویژگی‌های منابعی که در استان‌ها هست، آب و هوایی، نزدیکی به دریا، نزدیکی به همسایگان غربی و شرقی، هر کدام یک ویژگی دارند.

وی گفت: پس چاره‌ای نداریم که بتوانیم این کلکسیونی از مشکلات که به خاطر نگاه متمرکز بر اداره کشور داشته‌ایم را به تدریج از صحنه اقتصاد کشور برداریم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: واقعیت این است وقتی متمرکز شویم بر شهر بزرگی مثل تهران عملا شهرهای دیگر به حاشیه تبدیل و روستاها و شهرهای کوچک به تدریج خالی از سکنه می‌شود، به تدریج به حاشیه شهرهای بزرگ منتقل می‌شوند و می‌بینید در حاشیه شهرهای بزرگ زندگی مردم چگونه اداره می‌شود.

وی تاکید کرد: بنابراین اولویت اول این است که تصمیمات اقتصادی بر تصمیمات سیاسی در استان‌ها حاکم باشد، اینکه چگونه می‌تواند اتفاق بیفتد ما باید نگاه سیاسی به استان‌ها را برداریم و نگاه اقتصادی داشته باشیم.

همتی تمرکززدایی را اقدام دیگر دولت آینده خود اعلام کرد و گفت: یکی از معضلات کشور به‌خصوص استان‌ها این است که از مرکز به آنها سیاسی نگاه می‌کنیم و مسائل را امنیتی می‌بینیم پس طبیعی است راه‌حل‌هایی که به استان‌ها می‌دهیم بیشتر با دید امنیتی و متمرکز و بر مبنای تصمیمات در مرکز قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: درخصوص اینکه چرا من وارد صحنه ریاست جمهوری شدم چند نکته را خدمت عزیزان در استان عرض می‌کنم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: شرایط اقتصادی کشور ما شرایط مطلوبی نیست و فکر کردم اگر ما این روندی که الان در بخش اقتصاد کشور ادامه دارد اگر بخواهیم همین روش و همین شیوه را ادامه دهیم ممکن است نتایج حتی بدتری هم برای کشور داشته باشد.

وی اظهار داشت: اقشار مختلفی از مردم در تمام استان‌ها گرفتار بیکاری و معیشت هستند، رفاه و آسایش زندگی‌شان تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری دشمن به مراحل نامطلوبی رسیده است بنابراین تغییر ریل اقتصادی کشور و بازنگری در نحوه نگرش به اداره جامعه جزو اولویت‌های بنده است.

همتی گفت: ممکن است سوال کنید چکار می‌خواهیم بکنیم، فکر می‌کنم مشکل کشور این است که سیاست بیش از حد بر اقتصاد حاکم شده و مسایل اقتصادی ما تحت تاثیر نگاه سیاسی است به‌خصوص در استان‌ها باعث شده نتوانیم از پتانسیل‌های استان‌ها استفاده کنیم و یک ارتباط منطقی بین استان‌ها برای توسعه اقتصادی منطقه مربوط به شما یا سایر استان‌های همجوار یا استان‌هایی که در دیگر نقاط کشور برقرار شود.

وی افزود: علت به این بر می‌گردد که نگرش اقتصادی در بین مسئولان کم است چرا؟ به خاطر اینکه در دنیا سیاست را در خدمت اقتصاد قرار داده‌اند و بر مبنای طراحی‌های اقتصادی که دارند برای بهبود زندگی مردمشان تلاش می‌کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: هر اقدامی ما در کشور انجام می‌دهیم باید منفعتی برای جیب مردم داشته باشد و اگر قرار باشد ما سیاست‌هایی اتخاذ کنیم و اقداماتی در دولت انجام دهیم که نهایت آن فقر مردم باشد این توفیق نیست.

وی گفت: منظور مردم از رای دادن به رییس جمهور این نیست اقداماتی انجام دهد که نهایتا همان مردمی که رای داده‌اند از نظر اقتصادی فقیر و از نظر اجتماعی و سیاسی محدودتر شوند؛ این مطلوب مردم نیست.

همتی عنوان کرد: من فکر می‌کنم این تجدید نظر باید در کشور باشد و علت اینکه وارد صحنه شدم به خاطر تخصص اقتصادی خودم و اینکه کل ۴۰ سال گذشته تمام مسایل اقتصادی را زیر نظر داشتم و بنگاه‌های بزرگی که آخرین آن بانک مرکزی جمهوری اسلامی بود را اداره کردم.

وی گفت: مسایل و تنگناهای بین‌المللی، به همه اینها اشراف دارم و به اطلاعات مربوط به شاخص‌های اقتصادی اطلاعات کامل دارم، می‌دانم گیرهای اقتصادی کجاست و فکر می‌کنم اگر بتوانید کمک کنید این ریل اقتصادی را اصلاح کنیم و این آخرین فرصت باقی مانده برای اصلاح اقتصاد را از دست ندهیم، وارد صحنه شدم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: برای همین من فقط چهار سال می‌خواهم رییس جمهور شوم چراکه خیلی از رییس جمهورهایی که آمدند چهار سال اول برای اینکه اصلاحات اقتصادی انجام دهند و کشور را در مسیر درست بیاندازند به خاطر محافظه کاری که در چهار سال دوم باید رای مردم را بگیرند، اقدامات اساسی برای اصلاح متاسفانه نمی‌توانند انجام دهند.

همتی با بیان اینکه تاریخ و سنن ایران برای خیلی از خارجی‌ها جذاب است اضافه کرد: باید خیلی سریع واکسیناسیون سریع و عادلانه را انجام دهیم چرا که جذب توریست یکی از محورهای اصلی توسعه استان‌های ما خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه باید در جذب توریست ساده‌سازی کنیم و سختگیری‌ها کم شود گفت: گردشگری در استان‌ها زمینه‌ساز اشتغال است و سخت نگرفتن در زمینه جذب توریست می‌تواند باعث رفاه و اشتغال استان شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: فعالیت‌های بوم‌گردی که با هزینه کمی اتفاق می‌افتد در حال توسعه است و باید به این موضوع اولویت دهیم و سیستم بانکی را در خدمت این مراکز در راستای توسعه استان قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه مساله بیکاری در همه استان‌ها موضوع مشترکی است گفت: علت بیکاری یک بخش آن راهبردی است که متاسفانه نگاه به استان‌ها سیاسی و امنیتی بوده است و اگر نگاه ما بر مبنای تمرکززدایی و بردن تصمیمات و پیشرفت‌ها در داخل استان باشد، می‌تواند کمک کند که توجه بیشتری به مسائل اقتصادی استان شود.

همتی عنوان کرد: در یک دهه گذشته به دلیل عمدتا تحریم و کاهش منابع، با رشد متوسط در حد سالی نیم درصد مواجه شدیم، این یعنی در ۱۰ سال گذشته متاسفانه پنج درصد ثروت افزایش یافته است و کشور ما نسبت به کشورهای همسایه و جهان رشد قابل توجهی نکرده که این موضوع قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

وی گفت: باید بیکاری را به عنوان یکی از معضلات خراسان جنوبی و سایر استان‌ها مورد توجه جدی قرار دهیم و من فکر می‌کنم یارانه را عادلانه تقسیم نکرده‌ایم، دهک‌های بالا و پایین به صورت مساوی در حال حاضر یارانه دریافت می‌کنند که این موضوع عالادنه نیست و باید به صورت جدی اصلاح شود.

وی گفت: دولت مهمترین کاری که باید انجام دهد این است که حداقل دستمزد را افزایش دهد، باید قدرت خرید مردم را از طریق افزایش حداقل دستمزد و از طریق اعطای کارت‌های اعتباری در کوتاه‌مدت افزایش دهیم تا مردم به تدریح بتوانند اقساط آن را به بانک‌ها پرداخت کنند.

همتی افزود: برای توانمندسازی اقشار ضعیف استان و افراد با درآمد پایین باید ۲ راهبرد را پیش ببریم که یکی توزیع عادلانه یارانه و دیگری حفظ قدرت خرید مردم با افزایش حداقل حقوق و کارت اعتباری است.

وی با تاکید بر اینکه فقط با پرداخت یارانه نمی‌توانیم قدرت خرید مردم را اصلاح کنیم گفت: قدرت خرید را باید علاوه بر یارانه با کارت‌های اعتباری خرید که اقساط آن در میان مدت و بلند مدت پرداخت می‌شود و در کوتاه مدت تامین کننده کالاهای اساسی آنها خواهد شد نیز دنبال خواهیم کرد.

نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: باید از چهار کریدور جاده ابریشم، جاده کتان، کریدور شمال به جنوب و کریدور ایران تا مدیترانه بهره‌برداری لازم را داشته باشیم و لازم است برای این محورها در راستای استفاده بهینه ریل‌گذاری کنیم و با این اقدام ارتباط استان‌ها با یکدیگر و اتصال آنها به شاهراه‌های بین‌المللی می‌تواند باعث توسعه استان‌ها و کشور شود.

وی بیان کرد: در خراسان جنوبی و سایر استان‌ها کشاورزی موضوع بسیار مهمی است و الان روستاییان دچار یکسری مشکلات جدی از جمله قیمت محصولات هستند که ما به دنبال خرید تضمینی محصولات کشاورزی هستیم و باید خرید ما تضمینی باشد نه اینکه قیمت آن تضمینی باشد.

همتی گفت: باید قیمت محصولات کشاورزی براساس قیمت روز، خرید تضمینی شود و کشاورزان در تامین نهاده‌های کشاورزی دچار مشکل شدند که باید در این خصوص ساماندهی جدی داشته باشیم.

وی افزود: درخصوص سایر میوه‌ها هم باید برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شود که دلال‌ها نتوانند با قیمت پایین بخرند و با قیمت بالا در بازار بفروشند، در همین سال ۹۹ قیمت محصولات کشاورزی ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از آنچه بود که از کشاورزان خریداری می‌شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: این نشان می‌دهد که نظام توزیع و نظام جمع‌آوری محصولات کشاورزی نقص جدی دارد و برنامه عملیاتی در این خصوص برای خراسان جنوبی و سایر استان‌ها داریم.

وی افزود: ما برنامه وسیع داریم که حتما عملیاتی خواهیم کرد، من فکر می‌کنم یکی از راه‌های توانمندسازی استان‌های ما رسیدگی به بخش کشاورزی و روستاها است.

وی گفت: مردم اکنون تحت شرایط سختی دارند زندگی می‌کنند و امیدوارم در دولت سیزدهم شاهد توسعه جدی روستاهای کشور و اشتغال پایدار در استان‌های کشور باشیم.

همتی اضافه کرد: در دولت سیزدهم یکی از مسایلی که مردم عزیز باید توجه کنند و ما به عنوان دولت موظف هستیم از آن حمایت کنیم، آزادی‌های اجتماعی است و چرا باید الان جوانان در استان‌ها و شهرهای کوچک هیچ زمینه‌ای برای استفاده از اوقات فراغت نداشته باشند.

وی گفت: دخترخانم‌هایی که در شهرها و مراکز استان‌ها هستند اگر امروز دانشگاه یا مدرسه نروند چه تفریح دیگری دارند و ما زمینه‌ای برایشان ایجاد نکرده‌ایم، اصلا طوری شده که احساس می‌کنند زندگی برایشان سخت شده، رفاه و آسایش برایشان کمرنگ شده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه جوانان از زندگی روزمره‌شان احساس رضایت ندارند ادامه داد: من این را بر مبنای حدسیات نمی‌گویم بلکه بر مبنای مطالعه و آنچه دیده‌ام، می‌گویم، معتقدم نباید مسوولان و بخش‌های دیگر که فقط دولت نیست این قدر در زندگی اجتماعی مردم دخالت کنند و به جوانان گیر دهند، این معنا ندارد.

وی بیان کرد: در جاهای مختلف دنیا نگاه کنید به زنان و جوانان احترام ویژه‌ای قائل هستند، زنان ۵۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند که باید هویت مستقل خودشان را پیدا کنند و زنان ما وابسته به بقیه بخش‌های جامعه نیستند.

همتی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما می‌توانیم در خراسان جنوبی مزرعه عظیم سلول‌های خورشیدی را داشته باشیم و با توجه به امکاناتی که از لحاظ آب و هوایی و نور خورشید در آنجا وجود دارد پتانسیل بسیار بالایی است حتی می‌تواند خیلی از مشکلات استان‌های همجوار را حل کند، در این زمینه به طور جدی پیگیر خواهم بود سرمایه‌گذاری لازم انجام شود.

وی افزود: بسته‌بندی و فرآوری محصولاتی مثل زعفران، عناب و زرشک از جمله مواردی است که به نظر من پتانسیل بالایی دارد به صادرات این سه محصول کمک کند.

نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی تکمیل خواهد شد و مساله راه‌آهن جنوب چابهار به مشهد از دیگر موضوعاتی است که امید است هرچه سریعتر به خراسان جنوبی وصل کنیم.

وی گفت: نکته مهم دیگر که در ارتباط با استان خراسان جنوبی مطرح است، مساله ارتقای صادرات استان به‌خصوص به افغانستان است و باید زیرساخت‌های مربوط به مناطق مرزی و بازارچه‌ها همچنین گمرک منطقه را تکمیل کنیم و زمینه صادرات خوب را از این استان به کشور همجوار افغانستان فراهم کنیم.

همتی افزود: امیدوارم در آینده با مردم بیشتر صحبت کنم و اطلاعات خوبی از امکانات و مشکلات استان به ویژه بیکاری و توسعه نیافتگی استان دارم و خراسان جنوبی برای پیشرفت مستعد است که لازمه کار این است در مواردی که عرض کردم تمرکز داشته باشیم و بتوانیم در کنار آن راهبرد کلی کشورمان، توسعه هرچه سریعتر استان را داشته باشیم.

وی بیان کرد: امیدوارم شاهد حضور گسترده مردم عزیز خراسان جنوبی در روز ۲۸ خرداد پای صندوق‌های رای باشیم و شاهد یک حماسه بزرگ دیگر در سراسر کشور برای حضور مردم در صحنه تعیین سرنوشت خودشان باشیم.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان دوره‌­ای مجلس خبرگان رهبری و نخستین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی یازدهم، ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سید ابراهیم رئیس‌الساداتی مشهور به رییسی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلی‌زاده و عبدالناصر همتی هفت نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری هستند.

با توجه به شرایط کرونا و لزوم خودداری از برگزاری تجمعات و براساس برنامه‌های اعلام شده ستاد انتخابات معاونت امور استان‌های سازمان صدا و سیما، برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از روز چهارشنبه ۱۹ خرداد هر روز ساعت ۱۶:۳۰ از رادیو و سیمای استانی خراسان جنوبی (شبکه خاوران) پخش می‌شود.

بر این اساس هفت نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ۱۹ خرداد تا ۲۵ خرداد ماه از صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی با مردم این استان سخن می‌گویند و در روزهای قبل "محسن رضایی"، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی و "سعید جلیلی" دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از طریق شبکه خاوران با مردم خراسان جنوبی سخن گفتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha