به گزارش ایرنا، آخرین تجربه تبلیغات هواداران نامزدهای انتخابات در کشور به چند روز قبل از خبر شیوع ویروس کرونا بر میگردد، اواخر بهمن ماه ۹۸ انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ که اگرچه زمزمه کرونا اندکی بر آن تاثیر گذاشت اما تبلیغات نامزدها در فضایی آزاد و بدور از محدودیتهای بهداشتی بود.
اما انتخابات این دوره که آخرین روز از هفته جاری برگزار میشود متاثر از شیوع ویروس کرونا بوده و تبلیغات نامزدها با وجود کرونا در حال انجام است، اگرچه تبلیغات این دوره به علت کرونا بیشتر به فضای مجازی و رسانهها کشیده شده اما این مساله بر تبلیغات محیطی تاثیری نداشته است.
در و دیوار شهرهای مختلف این استان از بنرهای نامزدها پوشیده شده است، تصاویر نامزدها اعم از زن و مرد و شعرهایی که برای خود انتخاب و هر کدام حالت خاصی را در عکسها دارند، نظر هر بینندهای را به خود جلب میکند.
این روزها هیچ خیابان و کوچهای پیدا نمیشود که رنگ انتخابات نداشته باشد، در هر کوچه و کنج شهر بدون شک دستکم یک عکس تبلیغاتی پیدا میشود که ردپای انتخابات را نشان دهد.
ستادهای تبلیغاتی اعم از ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در خیابانهای مختلف چهره و فضایی جدید را به شهرهای این استان دادهاند.
پخش سخنرانیهای نامزدها از ستادها دیگر شیوه تبلیغاتی است که مردم میتوانند بدون حضور در ستادها از مهمترین برنامهها و اهداف آنها مطلع شوند.
بافت قومی و قبیلهای ایلام، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در این استان را پررنگتر کرده و یکی از اقدامهای مهم نامزدها، دعوت از بزرگان ایل و طایفه برای حضور در ستادهاست بطوریکه وجود سران ایلات و طوایف موجب شده است سایر اقوام و آشنایان نیز به احترام این بزرگان در ستادها حضور یابند و تا پاسی از شب پای برنامههای آنها بنشینند.
هواداران این روزها از هر شیوهای برای جلب آرای مردم استفاده میکنند، برخی از آنها به همراه نامزدها راهی خیابانها شده و با مراجعه به کسبه و بازاریان دیدارهای چهره به چهره را هر روز در برنامه دارند.
برخی هواداران نیز نامزدها را در مراجعه به منازل اقوام و دوستان و آشنایان همراهی میکنند و همگام با نامزدها نظر مساعد خود را از برنامههای آنها به دیگران منعکس میکنند.
عدهای از هواداران که بیشتر از پسران نوجوان هستند نیز در چهارراهها مستقر شده و به محض قرمز شدن چراغ راهنما، پوسترهای نامزدها را بین رانندگان توزیع میکنند.
تردد و حضور نامزدها با همراهی تعدادی هوادار در ادارات و دستگاههای اجرایی و گفت و گو با کارمندان، دیگر شیوه تبلیغات نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستاست.
اما تبلیغات محیطی نامزدها تنها به نصب پوستر و عکس بر روی در و دیوار محدود نمیشود، هواداران از خودروها نیز استفاده کرده و بدنه بسیاری از خودروها این روزها پوشیده از عکسهای نامزدهای انتخابات است.
همچنین هواداران با اهدای کارتهای کوچک تبلیغاتی به کسبه و رانندگان تاکسیها برای توزیع بین مردم از آنها هم برای تبلیغ استفاده کردهاند.
بکارگیری این شیوهها در حالی است که نامزدها برنامههای خود را بصورت منظم در فضای مجازی داشته و تصاویر حضور در ستادها، سخنرانیها و تجمعهایشان را از طریق شبکههای اجتماعی مختلف منتشر میکنند.
اما برخی نامزدها این روزها با دعوت از خوانندگان بومی و پخش موسیقی سنتی فضای شادی را در ستادها ایجاد میکنند که این شیوه هم فضایی شاد را در شهر ایجاد کرده و عمده مخاطبان در این ستادها قشر جوان و نوجوان هستند.
آخرین مهلت قانونی تبلیغات نامزدهای انتخابات تا فردا پنجشنبه ساعت ۷ صبح و ۲۴ ساعت قبل از آغاز رایگیری بوده و پیشبینی میشود تبلیغات نامزدها امروز در آخرین روز باقیمانده به اوج خود برسد.
به گزارش ایرنا، انتخابات شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایری همزمان با سیزدهمین دوره همهپرسی ریاست جهموری در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار میشود.
ایلام بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ دارای ۱۱ شهرستان و ۲۷ شهر است که ۵۸۰ هزار و ۱۵۸ نفر جمعیت دارد و ۳۱ امین استان پرجمعیت کشور محسوب میشود.
واجدان شرایط رای در استان ایلام بیش از ۴۴۰ هزار و ۵۶۵ نفر هستند.
نظر شما