گروه‌های جهادی در کردستان ظرفیتی برای دستیابی به تولید پایدار است

سنندج - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: وجود بیش از یک هزار و ۵۰۰ گروه جهادی در این استان ظرفیتی برای دستیابی به تولید پایدار در بخش کشاورزی است.

به گزارش ایرنا، محمدفرید سپری روز سه شنبه در جلسه عقد توافقنامه طرح بسیج سازندگی در بخش کشاورزی استان اظهار داشت: یک هزار و ۵۰۰ گروه جهادی در استان و ۴۸۰ صندوق بسیح سازندگی در استان وجود دارد که ظرفیت بزرگی در راستای دستیابی به تولید پایدار در بخش کشاورزی است.

وی اضافه کرد: امسال  با توجه به کاهش بارندگی و سرمازدگی بسیجی وار بیش از ۴۵۴ هزار هکتار از اراضی گندم و جو استان مبارزه با سن غلات انجام شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه ۱۲ سال است رهبر معظم انقلاب شعارهای سال را حول محور اقتصادی قرار می دهند و مسوولان رسالت اجرایی کردن آنرا برعهده دارند، افزود: جوانان ما در رشته های مختلف دارای تخصص و توانمندی هستند با حرکت ها و آموزش های بسیجی می توان زمینه اشتغال آنها را فراهم کرد.

سپری با اشاره به اینکه طرح های مختلفی در راستای رونق و جهش تولید در استان تدوین شده است، گفت: از جمله طرح های در دست اجرا در استان شامل جهش تولید در دیمزارها، تسریع انتقال یافته ها، یاوران تولید است.

وی یادآور شد : هر جایی بسیج ورود کرده شاهد وجود تحول و تغییر بودیم بنابراین هدف از انعقاد این توافقنامه هم افزایی است و ما از این طریق به دنبال اثرات متقابل مثبت هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: از دیگر اهداف این توافقنامه می‌توان به ترویج و توسعه فرهنگ کار و تلاش در بین مردم روستایی و جلوگیری از مهاجرت، کمک و تسریع به امر آموزش ، توانمندسازی و ارتقای سطح دانش علمی و فنی متقاضیان فعالیت در حوزه کشاورزی و فراهم کردن شرایط برای توسعه فضای کسب و کار و زنجیره ارزش محصولات کشاورزی اشاره کرد.

وجود ۴۵۰ صندوق قرض‌الحسنه روستایی

رییس بسیج سازندگی سپاه بیت المقدس کردستان هم در این مراسم اظهارداشت: ۴۵۰ صندوق قرض الحسنه روستایی در پایگاه های بسیج روستایی استان به منظور ایجاد اشتغال خرد روستایی  ایجاد شده است.

 علی اصغر عزیزی فر اضافه کرد: یک هزار و ۵۸۰ گروه جهادی هم در استان در رشته های مختلف اعم از عمرانی، ترویجی، فرهنگی در مناطق محروم استان ساماندهی شدند و مشغول بکار هستند.

وی یکی از اهداف این تفاهم نامه را استفاده از ظرفیت این گروه های جهادی در ترویج و آموزش به کشاورزان خواند و یادآور شد: با استفاده از نیروهای مردمی و بسیجی کارهای بزرگی تاکنون انجام داده است.

رییس بسیج سازندگی سپاه بیت المقدس کردستان اظهار داشت: پنج محصول استراتژیک در کشور و سه محصول نخود، گندم و جو در کردستان مشخص شده است که آموزش های علمی و نوآورانه آن به گروه های جهادی داده شود و این گروه ها آنرا در روستاها به روستاییان و کشاورزان منتقل کنند.

کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تُن است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha