۶۰ مرکز ترک اعتیاد در مازندران فعال است

ساری - ایرنا - مدیرکل بهزیستی مازندران از فعالیت ۶۰ مرکز ترک اعتیاد سرپایی در این استان خبر داد و گفت که در این مراکز هشت هزار و ۳۰۰ نفر در حال ترک اعتیاد هستند.

به گزارش ایرنا ، فرزاد گوهردهی روز سه شنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر با اعلام این که تنها یکی از مراکز ترک اعتیاد سرپایی استان دولتی و بقیه غیردولتی هستند.

وی گفت که ۵۳ کمپ فعال ترک اعتیاد هم زیرپوشش بهزیستی در مازندران فعال است که هفت هزار و ۸۰۰ نفر از معتادان در این کمپ ها در حال دریافت خدمات هستند.

گوهردهی همچنین از ارائه خدمات ترک اعتیاد به بیش از ۲۰ هزار نفر از معتادان جامعه هدف بهزیستی استان در سال گذشته خبر داد.

وی با اعلام این که اعتیاد یک معضل اجتماعی است ، بهترین راه مقابله با آن را هم استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی و آگاه کردن جامعه دانست و گفت که به همین منظور ۳۸۰ تیم مردمی در استان تشکیل شده است که بیش از ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت استان را زیرپوشش دارند و به آنان آموزش های لازم برای مقابله با مواد مخدر را ارائه می دهند.

مدیرکل بهزیستی مازندران جذب سفیران پیشگیری از اعتیاد از میان گروه های مختلف مردمی را نیز همسو با اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر در استان برشمرد و افزود که تاکنون هشت هزار نفر از نیروهای مردمی در این زمینه ساماندهی شده اند.

وی شکل گیری ۲۴۰ موسسه مردم نهاد با ۲ هزار و ۵۰۰ عضو را هم دیگر اقدام بهزیستی مازندران در حوزه مقابله با اعتیاد به عنوان یک معضل اجتماعی معرفی کرد.

۶۰ مرکز ترک اعتیاد در مازندران فعال است

۱۰ درصد معتادان مازندران زن هستند

گوهردهی با اظهار این که اعتیاد سن و جنس نمی شناسد و همه در معرض تهدید این معضل اجتماعی قرار دارند ، گفت که بر اساس بررسی های صورت گرفته ۱۰ درصد معتادان را زنان تشکیل می دهند.

مدیرکل بهزیستی مازندران آماری در این زمینه ارائه نکرد ولی طبق برآورد مراجع رسمی دستکم حدود ۶۰ هزار نفر از جمعیت استان معتاد هستند.

طبق گزارش شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران ، شیوع اعتیاد در این استان طی چند سال گذشته روند کاهشی داشته به گونه ای که به نصف میانگین کشوری رسید. میانگین کشوری شیوع مواد مخدر در کشور ۵.۴ درصد و در مازندران ۲.۶ درصد برآورد شده است.

 مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین در این مصاحبه از گرایش افراد به مصرف مواد مخدر صنعتی به عنوان تهدیدی جدی یاد کرد و گفت که سن اعتیاد در استان هم ۲۵ تا ۴۰ سال است.

وی ایجاد اشتغال برای بهبود یافتگان اعتیاد را یکی از راه های جلوگیری از بازگشت اعتیاد دانست و گفت که سال گذشته با همراهی مراکز فنی و حرفه ای و بانک های عامل به ۴۹۲ تن از بهبود یافتگان اعتیاد استان مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.

وی پایداری اشتغال بهبود یافتگان اعتیاد در استان را ۷۰ درصد اعلام کرد .

گوهردهی با هشدار به خانواده ها در باره پیامدهای گرفتار شدن فرزندانشان در دام اعتیاد ، گفت : اقشار مختلف از طریق تماس با شماره تلفن ۱۴۸۰ حوزه پیشگیری از اعتیاد، ۱۲۳ اورژانس اجتماعی، و شماره تلفن ۰۹۶۲۸ می‌توانند از راهنمایی کارشناسان این حوزه در بحث ترک و پیشگیری از معضل اعتیاد بهره مند شوند.

بهزیستی مازندران بیش از ۶۶۴ هزار مددجو را زیرپوشش دارد که از این تعداد بیش از ۶۰ هزار نفر معلول جسمی، حرکتی و ذهنی هستند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha