محیطبانانی با دلی به وسعت طبیعت

بجنورد-ایرنا- محیطبانان خراسان شمالی با دلی به گستره طبیعت و با لطافتی به نرمی آب چشمه ها دارند که با گام های استوار در تلاش هستندتا طبیعت به یغما نرود.

به گزارش ایرنا، کمتر از ۶۰ نفر محیطبان خراسان شمالی، حفاظت از ۱۹۷ هزار هکتار از عرصه های تحت مدیریت حفاظت محیط زیست را بر عهده دارند و به نوعی هر کدام، بار سه نفر محیطبان را بر دوش دارند. 

حضور در طبیعت کوهستانی و گشت و گذار در مناطق سخت گذر، همان قدر که به آنان سختی چشانده، همان قدر قلبشان را رقیق کرده و لطافت بخشیده است. 

چه بسیار محیطبانان که همانند امام رئوف، ضامن جان حیوانات بی زبان حفاظت شده و چه بسیار که جانشان را در معرض تهدید و هدف شلیک شکارچیان قرار داده اند. 

ناگفته پیداست محیطبان، که برای حفاظت از جان حیوان در صحنه حاضر می شود، دل شلیک و صدمه زدن به انسان را نخواهد داشت اما چگونه است که برخی شکارچیان سودجو دست و دلشان به صدمه زدن به این محافظان می رود.

کمبود محیطبان در کشور 

کمبود محیطبان، مشکلی است که گریبانگیر کشور است اما وضعیت خراسان شمالی بدتر از سایر استان ها است.

این را فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست، اسفندماه پارسال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اذعان داشت و گفت: سه هزار و۶۰۰ محیطبان از عرصه‌های طبیعی کشور حراست می‌کنند که این میزان باید به هشت هزار نفر افزایش یابد.

سرهنگ جمشید محبت خانی به خبرنگار ایرنا در بجنورد اظهار داشت: با وجود کمبود محیطبان هم اکنون این سازمان حراست از عرصه های چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست را با تمامی توان انجام می دهد و هیچ کدام از این مناطق خالی از محیط بان نیست. 

وی خاطرنشان کرد: شمار محیطبانان در خراسان شمالی از میانگین کشوری پایین تر است، در این استان کمتر از ۶۰ نفر محیطبان فعال هستند البته تلاش داریم تا شمار آنها به میانگین کشوری برسد. 

محبت خانی با اشاره به اینکه تنها حدود هفت درصد از عرصه های خراسان شمالی جزو مناطق چهار گانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است گفت: در این استان ۱۹ پاسگاه دایر شده است که از این تعداد ۹ پاسگاه غیرفعال است.

وی درباره استفاده از سلاح به وسیله محیطبانان گفت: به یقین فردی که به عنوان محیطبان از جان حیوان و حیات وحش صیانت می کند به هیچ عنوان بی توجه به جان انسان نیست، هر چند که او شکارچی متخلف باشد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: در جایی که شکارچی متخلف به سمت محیطبان شلیک کرده و جان او را تهدید می کند، محیطبان به ناچار و برای دفاع از خود از سلاح استفاده می کند. 

محیطبانی، کار دل 

مسوول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در این باره گفت: محیطبانان ایثارگرانه، جان خود را بر کف گذاشته و با کمترین میزان دریافتی، در عرصه ها حضور می یابند، محیط بان دریافت است این شغل زخم ها و تهدیدهایی به همراه دارد اما حضور در طبیعت و دل کوهستان، آنان را دریا دل کرده است. 

حسن پهلوان اظهار داشت: خراسان شمالی کمتر از ۶۰ محیطبان دارد که کار حفاظت از ۱۹۷ هزار هکتار از عرصه ها را بر عهده دارند، اما این تعداد بسیار کم است، اکنون دوسوم از چارت محیطبانی استان خالی است اما با همان تعداد کم حفاظت از مناطق در حال انجام است. 

وی افزود: برای رسیدن به وضعیت مناسب باید شمار محیطبانان به سه برابر وضعیت کنون افزایش یابد، البته در این زمینه اقداماتی در حال انجام است، سال گذشته ۹ نفر محیطبان به استخدام این اداره کل درآمدند که امید می رود با آغاز به کار آنان، مرهمی بر کمبود نیرو گذاشته شود.

مسوول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در سفر فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست به استان هم قول به کارگیری ۲۰ نیروی محیطبان در استان داده شد.

محیطبانی های غیرفعال 

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم گفت: این اداره کل صیانت از سه پارک ملی شامل پارک ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو و حفاظت از چهار منطقه حفاظت شده قرخود، سالوک، ساریگل و گلول سرانی، مدیریت یک پناهگاه حیات وحش در میاندشت جاجرم را بر عهده دارد.

محمدحسین صالحی اظهار داشت: این اداره کل برای مدیریت مناطق تحت مدیریت به شدت با کمبود محیطبان روبه رو است روزانه ۳۰ محیطبان در عرصه ها حضور دارند و به دیگر سخن، حفاظت از عرصه ها تحت الشعاع کمبود نیرو قرار دارد. 

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری های انجام شده، قرار است در مناطق مختلف استان، وسعت مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان افزود شود، در این صورت نیاز است تا شمار محیطبانان هم افزایش یابد. 

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با اشاره به غیرفعال بودن حدود نیمی از محیطبانی های استان گفت: در این استان ۱۹ محیطبانی وجود دارد که حدود نیمی از آن به علت کمبود نیروی انسانی، غیرفعال است. 

زایشگاه یوز ایران محیط‌بان کم دارد 

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم گفت: شمار محیطبانان در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم، هشت نفر است که برای رسیدن به وضعیت مطلوب و استاندارد باید این میزان به سه برابر فعلی افزایش یابد.

حسین هراتی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر حتی چهار نفر محیطبان به شمار نیروها در میاندشت جاجرم اضافه شود، بخش زیادی از مشکلات در این پناهگاه حل می شود.

وی گفت: برای پایش منطقه میاندشت با کمبود تجهیزات همچون موتورسیکلت و یا سوخت مورد نیاز خودروها روبه رو هستیم. 

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: حفاظت از قلمرو یوزها در میاندشت جاجرم، نیاز به تقویت نیروهای محیطبان دارد و علاوه بر آن، باید جوامع محلی در طرح های سرمایه گذاری و گردشگری مشارکت داده شوند.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده میاندشت با گستره ۸۵ هزار هکتار، از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.

این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهار گانه کشور به شمار می رود. میاندشت دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است.

پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

۲ محیطبان خراسان شمالی برتر کشوری شدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: ۲ محیطبان استان به عنوان نمونه کشوری انتخاب و در مراسمی تقدیر شدند. 

مهدی اله پور به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: علیرضا کریمی محیطبان اداره کل و علی اصغر زارعی پارک ملی سالوک در شهرستان اسفراین، محیطبان نمونه هستند که در ارزیابی های انجام شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان و بررسی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نمونه کشوری انتخاب شدند.

وی افزود: این محیطبانان همزمان با میلاد باسعادت امام رضا(ع) و روز ملی محیطبان در مراسم ویدئوکنفرانسی تقدیر شدند.

وی خاطرنشان کرد: بهزاد شرافتی، محیطبان اداره اسفراین هم به عنوان محیط بان فعال در زیستگاه یوزپلنگ آسیایی انتخاب شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: محیطبانان نظارت بر ۱۹۷ هزار هکتار عرصه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان شمالی را بر عهده دارند.

به گزارش ایرنا در این مراسم دکتر عیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست  و جمعی از مسوولان کشوری و لشکری حضور داشتند.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۷ هزار هکتار مدیریت می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha