ایجاد معاونت حمل و نقل در وزارت راه، خواسته بخش خصوصی از دولت سیزدهم

مشهد- ایرنا- رییس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: شرایط حمل و نقل و ترانزیت و ظرفیت‌های آن اقتضا می‌کند تا ساختاری قوی‌تر در سطح کلان برای این بخش شکل گیرد لذا ایجاد معاونت حمل و نقل و ترانزیت در وزارت راه و شهرسازی را از دولت جدید خواستاریم.

احمد زمانیان یزدی روز شنبه در نشست این کمیسیون در محل اتاق بازرگانی مشهد افزود: با ادغام وزارتخانه‌ها، نگاه تخصصی به این حوزه تحلیل رفت، در حالی که این بخش زمینه رشد فراوانی دارد اما با مشکلات متعددی دست به گریبان شده است.

وی با اشاره به معاونت تخصصی که در این حوزه در وزارت راه و شهرسازی فعال است، متذکر شد: حیطه وظایف این معاونت بسیار گسترده بوده و تمرکز کافی بر بخش ترانزیت و حمل و نقل ندارد لذا درخواست ما ایجاد یک معاونت تخصصی در بحث حمل و نقل و ترانزیت به منظور رصد و حل اساسی مشکلات این بخش است.

زمانیان یزدی با اشاره به رویکردهای دولت جدید در بخش اقتصادی اظهار امیدواری کرد که دولت سیزدهم گره گشای مشکلات و موانع پیش روی فعالان اقتصادی باشد و شاهد پویایی اقتصاد، با اتخاذ سیاست های جدید باشیم.

رییس اتحادیه حق العمل کاران گمرکی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: برای حل مسائل حوزه حمل و نقل، اتاق بازرگانی ایران باید به طور ویژه به این حوزه ورود پیدا کند. در عرصه حمل و نقل ریلی، چالش های متعددی گریبان فعالان حوزه تجارت خارجی استانمان را گرفته و تنها از مسیر رایزنی‌های مستمر، می توان این گره ها را گشود.

مرتضی سرادار قندچی افزود: مشکلات و مسائل موجود در حوزه ترانزیت ناشی از عدم وجود یک مدیریت واحد در این حوزه است، راه آهن نیز به دلیل مشکلات مالی و عدم اختیارات لازم نمی تواند در این مسیر گام بردارد لذا رغبتی به حرکت در مسیر خصوصی سازی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: تنها راهکار آن است که یک تشکل قوی در این حوزه شکل بگیرد که در چهارچوب تعامل با اتاق بازرگانی، موضوع خصوصی سازی خدمات در بخش ریلی را دنبال کند. علاوه بر این راه آهن باید به شرکت هایی که مجوز داده، پاسخگو باشد. این مطالبه باید توسط انجمن بین المللی حمل و نقل استان صورت بگیرد و از جزیره ای عمل کردن به شدت پرهیز شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در سخنانی عنوان کرد: کمبود زیرساخت ها، مشکل اصلی فعالان حوزه حمل و نقل و ترانزیت است. متاسفانه مسائل و مشکلات در عرصه مدیریتی این بخش در استان ما نیز مزید بر علت شده و ضروری است تا ساختاری قوی در این حوزه ایجاد شود.

کاظم شیردل افزود: در همین راستا تقاضا داریم تا بسته‌ای از مطالبات فعالان این حوزه تدوین شده و از مجاری مربوطه در اختیار تیم دولت جدید قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۲۵۰ شرکت حمل و نقل در استان خراسان رضوی فعال هستند که متاسفانه عمده آنها در مالکیت خود کامیونی ندارند. در واقع مشکلات چنان شرکت های فعال در این عرصه را تضعیف کرده که توان توسعه پیدا نکرده اند.

شیردل متذکر شد: موضوع تامین واگن نیز از بحث‌هایی است که از چندین سال پیش مطرح بوده است اما متاسفانه هیچ اراده ای برای حل مشکلات این بخش مشاهده نمی شود. در چنین شرایطی برای فعالان حوزه تجارت خارجی این سوال ایجاد می شود که چرا قیمت تمام شده یک واگن حداقل به ۱۱۰۰ دلار رسیده است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha