آیین‌نامه تامین واگن صادراتی در خراسان رضوی تدوین شد

مشهد-ایرنا- رییس کمیسیون حمل‌ و نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: پیش‌نویس آیین نامه‌ تامین واگن صادراتی در خصوص چگونگی تخصیص واگن و نوع نظارت و کاهش هزینه‌های آن توسط فعالان حوزه حمل و نقل استان تدوین شد.

به گزارش ایرنا و به نقل از اتاق بازرگانی خراسان رضوی، احمد زمانیان روز پنجشنبه در نشست کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به چالش‌های ترانزیت از برخی نقاط کشور افزود: سال‌هاست در این‌باره صحبت و پیگیری شده و طی جلسات مختلف، آیین نامه‌ای در این زمینه تدوین گردیده که مقرر است در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح و پیگیری شود.

وی اظهار داشت: موضوعات و چالش‌هایی را که مرتبط با بندرعباس و دیگر نقاط ترانزیتی کشور است، در نشستی با حضور مسوولان دولتی مطرح خواهیم کرد و امیدواریم به جمع‌بندی کاملی از معضلات این حوزه و مطالبه بخش خصوصی از دولت برسیم.

رییس کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامی مفید مبنی بر تشکیل کمیته سیاست‌گذاری ریلی در استان اشاره کرد و گفت: نمایندگان بخش خصوصی، استانداری، دادگستری، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و راه آهن استان از اعضای کمیته سیاستگزاری ریلی در استان هستند.

زمانیان افزود: فراهم کردن ساز و کار اجرایی مانند نحوه تخصیص واگن، تسهیل امور و کاهش هزینه‌ها و همچنین ارائه خدمات در این عرصه به صورت دیجیتال، از جمله برنامه‌ها و اهداف این کمیته تخصصی است.

عضو کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: موفقیت حوزه صادرات کشور در گرو حمل‌ و نقل و ترانزیت با کیفیت است، بر همین اساس فعالان این حوزه باید در استان پیشنهاد تعیین روزی به عنوان روز ملی ترانزیت را به دولت ارائه دهند.

سید قاسم حسینی ادامه داد: برگزاری جلسات مشترک بین کمیسون حمل‌ونقل با سایر کمیسیون‌های اتاق نیز می‌تواند موثر باشد؛ چرا که حوزه ترانزیت با تمام بخش‌های اقتصادی به نوعی مرتبط است و جلسات مشترک به هم‌افزایی‌های موثری منجر خواهد شد.

آیین‌نامه تامین واگن صادراتی در خراسان رضوی تدوین شد

ضرورت توجه به ظرفیت‌های ترانزیت در برنامه هفتم توسعه

دیگر عضو کمیسیون حمل‌ و نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، توجه به حوزه ترانزیت در برنامه‌ها و اسناد بالادستی کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: در برنامه هفتم توسعه باید به دنبال تدوین مقرراتی به منظور حمایت از حوزه تزانزیت باشیم و در این زمینه خواستار پیگیری اتاق بازرگانی هستیم؛ زیرا تا شرایط فعلی اصلاح نگردد، قطعا چالش‌های موجود تداوم خواهد داشت.

دین محمد فیض محمدی افزود: در صورت اقدام برای رفع معضلات این بخش، با توجه به زیرساخت‌های موجود در کشور می‌توانیم سالانه شاهد ٢٠ میلیون تن تزانزیت از ایران باشیم.

دیگر فعال حوزه حمل‌ و نقل نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌ استان در توسعه حمل‌ و نقل کشور بیان کرد: فعالان این حوزه در استان دارای تجربه‌های مفیدی به خصوص در کشورهای اروپایی هستند لذا باید با پیگیری‌های متعدد و برنامه‌ریزی‌های صحیح، به‌ دنبال افزایش سهم مشهد و استان از حوزه حمل‌ونقل باشیم.

حیدر خادم زاده افزود: سهم ایران در قیاس با کشورهای مختلف در بحث ترانزیت پایین و نیازمند افزایش است، هم اکنون در عرصه ترانزیت از بسیاری کشورها عقب افتاده‌ایم و باید به فکر جبران این عقب افتادگی باشیم تا رشد و پویایی ترانزیت محقق شود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات صنعت حمل‌ونقل استان این است که فعالان این عرصه اغلب باربری به نقاط دورتر را سخت می‌دانند و ارسال بار به مسیرهای نزدیک و کشورهای همسایه را ترجیح می‌دهند، از سوی دیگر، در حمل ریلی بار شاهد توقف طولانی واگن‌ها در راه آهن و خطوط ریلی هستیم.

به گفته وی، از جمله دلایل این توقف‌ها، عدم نظارت صحیح از سوی متولیان است که باید در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود و سازو کار مناسبی با هم‌اندیشی راه آهن در این خصوص تعریف شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی نیز در بخشی از این جلسه با گلایه از چالش‌های حوزه حمل‌و نقل گفت: چگونگی انجام کار در حوزه حمل‌ و نقل دگرگون شده است و باید به سمت اقتصاد دیجیتال و استفاده از ابزارهای نوین حرکت کرد.

حمید دشتی بر چشم پوشی از مسیرهای سنتی، اتخاذ راهکارهای واقعی در حل مشکلات ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی، واکاوی علل عدم توفیق فعالان حوزه حمل‌ونقل در تحقق خواسته‌ها تاکید و بیان کرد: ضعف ما تنها در نگرش دولت نیست؛ بلکه به نظر می‌رسد مطالبه‌گری فعالان این حوزه نیز دچار نقایص و ضعف‌هایی بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha