فعالیت بدنی مردم استان همدان از متوسط کشوری کمتر است

همدان- ایرنا- رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از پایین بودن میزان تحرک و فعالیت بدنی در این استان نسبت به میانگین کشوری خبرداد و گفت: ۵۵ درصد مردم همدان فعالیت بدنی کمتر از حداقل مورد نیاز دارند.

راضیه سادات میر معینی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: آخرین ارزیابی صورت گرفته موید این است که ۵۲ درصد جمعیت روستایی استان همدان کم تحرک هستند و در مجموع ۶۷ درصد زنان روستایی و شهری استان فعالیت بدنی کمی دارند.

وی با بیان اینکه به دنبال تغییر شیوه زندگی و کاهش فعالیت بدنی، کم تحرکی به یک مشکل جهانی تبدیل شده، اضافه کرد: ساکنان روستاها در گذشته تحرک بیشتری داشتند اما با گسترش تکنولوژی هم اینک کشاورزان حتی با خودروی شخصی بر سرمزارع حضور یافته و برخی مواقع هم فعالیت یکباره و بدون آمادگی جسمی آنها باعث گرفتگی عضلات و کمر درد می‌شود.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سندی از سوی سازمان جهانی بهداشت تدوین و به کشورها ابلاغ و به استان‌ها ارسال شد که این سند ۱۳ هدف را برای کاهش مرگ و میر زودرس یعنی مرگ زیر ۷۵ سال سن دنبال می‌کند و نمونه آنها کاهش میزان کم تحرکی، کاهش مصرف روغن، کاهش چاقی و افزایش تحرک به میزان ۳۰ درصد است.

میرمعینی با اشاره به اینکه کم تحرکی بر روی یک سری بیماری‌های غیرواگیر همچون دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و دیگربیماری ها تأثیر می‌گذارد، بیان کرد: تحرک بدنی شامل تمام گروه‌های سنی و جنسی جامعه می‌شود حتی بیماران روی تخت نیز به وسیله ماساژ و فیزیوتراپی نیاز به تحرک دارند.

وی ادامه داد: تحرک در کودکان باید بالا باشد یعنی هر کودک حداقل یک ساعت در روز تحرک و فعالیت بدنی داشته باشد که هم اینک در شرایط کرونا میزان تحرک این گروه سنی به صفر رسیده است.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: این چالش در میانسالان و سالمندان نیز وجود دارد در حالیکه حداقل باید روزی ۳۰ دقیقه در روز و پنج روز در هفته فعالیت بدنی داشته باشند.

او همچنین تأکید کرد: پیاده روی و فعالیت بدنی باید طوری باشد که ضربان قلب بالا برود و تنفس و صحبت کردن فرد تأثیر قرار بگیرد نه اینکه افراد به اسم ورزش اقدام به قدم زدن کنند.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: فعالیت بدنی برای کوهنوردان و فوتبالیست ها سه روز در هفته کافی است و  افراد باید پیاده روی را با انتخاب مسیر مناسب، همراه مناسب و فعالیت مداوم انجام دهند.

میر معینی با تأکید بر ضرورت انجام نرمش و گرم کردن بدن قبل از فعالیت بدنی شدید، اظهار داشت: افرادی که ورزش‌های انفرادی در باشگاه انجام می‌دهند باید از محیط های دارای تهویه مناسب استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha