«اسماعیل حبیبی» روز پنجشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا درباره شبکه ملی بهرهوری توضیح داد: طبق اسناد بالادستی، وظایف قانونی برای سازمان ملی بهرهوری تعریف شده است که از جمله آن میتوان به ترویج و فرهنگ سازی بهرهوری و اشتراک گذاری تجارب بهرهوری اشاره کرد و برای اینکه این وظایف را به نحو شایستهای انجام دهیم، از رویکرد شبکه سازی استفاده کردیم.
وی گفت: رویکرد ما برای تحقق وظایف قانونی در امر بهرهوری، شبکه سازی است زیرا اعتقاد داریم که در جهان امروز پارادایم مصرف تغییر کرده است و ما از رسانههای کلاسیک به رسانههای نوین و شبکه های اجتماعی گذر کردهایم.
معاون ساماندهی شبکه ملی بهرهوری گفت: در این فضا که فناوری اطلاعاتی و ارتباطی به همه فضاهای اجتماعی، سازمانی و فردی وارد شده و شیوه زندگی همه را تحت تاثیر قرارداده است، ما نیز برای فرهنگ سازی و ایجاد فرهنگ بهرهوری و مفهوم بهرهوری، تلاش کردیم از فضای موجود استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: ما با جامعهای مواجه هستیم که ارتباطات عمومی جای خود را ارتباطات افقی داده است و افراد با هم در قالب گروههای اجتماعی در ارتباط هستند و از هم تاثیر میپذیرند.
حبیبی با بیان اینکه در فضای موجود تصمیمگیری رویکرد شبکهسازی میتواند راهگشا باشد، افزود: رویکردهای قبلی که یکسری رسانههای اصلی همچون تلویزیون، رادیو و مطبوعات داشته باشیم و فرهنگ سازی کنیم تقریبا با فضاهای ارتباطی جدید جایگزین شدند و براین اساس رویکرد شبکه سازی انتخاب را کردیم.
وی تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که ذینفعان بهرهوری در یک فضای شبکهای با هم ارتباط برقرار کنند و هم افزایی و هم راستایی لازم را انجام کنند.
معاون ساماندهی شبکه ملی بهرهوری با اشاره به اینکه اقدامات پراکندهای در سراسر کشور انجام میشود، گفت: در دستگاههای اجرایی واحدهای مختلفی هستند که امورات بهرهوری را پیگیری میکنند. همچنین انجمنهای بهرهوری، مشاوران بهرهوری و فعالان دیگر بازیگرانی هستند که فعالیتهای بهرهوری را انجام میدهند اما چون این اقدامات همراستایی و هم افزایی لازم را ندارند بنابراین تاثیرگذاری خود را آنطور که باید و شاید به نمایش نمیگذارند.
وی ادامه داد: ما در شبکه ملی بهرهوری به دنبال این هستیم که سازمان ملی بهرهوری به عنوان یکی از نتهای این شبکه، فضایی را ایجاد کند که هم راستایی و هم افزایی انجام شود.
حبیبی گفت: اردیبهشت ماه امسال در یک مراسم رسمی با حضور معاون اول رییس جمهوری شبکه ملی بهرهوری رونمایی شد البته باید گفت که شبکه یک مفهوم است و پرتال طراحی شده در واقع زیرساختی است که مفهوم را به واقعیت تبدیل کند.
وی ادامه داد: نحوه کار آن به این شکل است که هر یک از بازیگران بهرهوری اعم از دستگاههای اجرایی، بنگاههای اقتصادی، دانشجویان، دانش آموزان، سازمانهای مردم نهاد، شرکتهای مشاوره بهره وری و سفیران بهرهوری، عضو این شبکه شوند و همه دست به دست هم دهند و این فرهنگ سازی شکل بگیرد.
به گفته این مقام مسوول، افراد میتوانند در شبکه ملی بهرهوری به آدرس https://net.npo.gov.ir/ ثبت نام و برای خود پروفایل ایجاد کنند و مجموعه فعالیتها و تلاشهای خود در حوزه بهرهوری را نیز ثبت کنند و همچنین از دانش و تجارب سایر اعضا و رویدادهای آموزشی بهرهمند شوند.
وی اظهار داشت: پایگاه دانش ملی بهرهوری در قالب یکی از کارکردهای شبکه ایجاد شد و افراد میتوانند به آخرین دانش روز در داخل وخارج از کشور دسترسی داشته باشند و براین اساس افراد میتوانند در همه دستهبندی ها ثبت نام و پروفایل خود را ایجاد کنند.
حبیبی با بیان اینکه ایران جزو سازمان بهرهوری آسیایی (APO) است، گفت: سازمان بهرهوری آسیایی فرصتهای آموزشی و پژوهشی را در اختیار ما قرار میدهد که از داخل کشور نمایندگانی را معرفی میکنیم و با افرادی که از این موقعیتها استفاده میکنند در قالب باشگاه دانش آموختگان APO ارتباط خود را حفظ میکنیم و دورههایی که سپری کردهاند را بازتولید و برای مخاطبان داخلی با تعداد بیشتر دورههای آموزشی برگزار میکنیم.
وی تاکید کرد: بهرهوری یک مفهوم عام، فراتر از یک ابزار و رویکرد است و باید به صورت یک فرهنگ درآید و در تار و پود جامعه تنیده شود و چنانچه ما بهرهوری را یک نگرش و فرهنگ بدانیم میتوانیم به موفقیتهای لازم برسیم.
معاون ساماندهی شبکه ملی بهرهوری گفت: ایجاد بانک تجارب برتر بهره وری به عنوان یکی از کارکردها و خدمات اصلی شبکه ملی بهره وری ایران بر این اساس بوده که با شناسایی و به اشتراکگذاری نمونههای موفق پروژه های ارتقای بهره وری در سطح کشور، ضمن ایجاد امید و خودباوری، امکان الگو برداری و نشاط و پویایی مابین بازیگران و ذینفعان بهره وری فراهم شود.
وی اشتراک گذاری تجارب پیشکسوتان و بازنشستگان بخش دولتی و خصوصی را از دیگر کارکردهای شبکه ملی بهرهوری دانست و گفت: از این طریق، مسیرهای رفته دوباره طی نشده و به جای آن در تکامل مسیر میکوشیم. در بانک اطلاعاتی ایجاد شده در تلاش هستیم تجارب مسوولان اعم از موفق یا ناموفق ثبت، تحلیل و استفاده شود، البته ثبت تجربه ناموفق هم می تواند مانع از تکرار اشتباهات گذشته توسط مدیران آینده شود و به اندازه ثبت تجارب موفق تاثیرگذار خواهد بود.
این مقام مسوول افزود: کشورهای موفقی همچون ژاپن، مالزی و سنگاپور که در حوزه بهرهوری موفق بودند، همه رویکرد فرهنگ سازی و ترویج بهرهوری را داشتند و آموزش بهرهوری را از خانواده شروع کردند. این کشورها نظامهای آموزش و پرورش خود را براساس اصول و مفاهیم بهرهوری بازطراحی کردند و ما نیز برای موفقیت و بهرهوری نیازمند این تغییر هستیم.
وی تاکید کرد: ما باید به بعد نرم افزاری که ایجاد فرهنگ بهرهوری و ارتقای بینش بهرهوری است بپردازیم و در کنار حکمرانی به موضوع فرهنگ و بعد نرم آن نیز بپردازیم.
نظر شما