نخست وزیر اتیوپی: ارتش به خواست خود تیگرای را ترک کرده است

تهران - ایرنا - «آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی با بیان این که ارتش این کشور با خواست خود منطقه را ترک کرده است، گفت: ارتش از ایالت تیگرای که تحت کنترل جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای شورشی قرار دارد، به صورت کنترل‌شده عقب‌نشینی کرده است.

به گزارش ایرنا از تارنمای رسمی سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه (TRT)، احمد در پارلمان این کشور اظهار داشت: با عملیاتی که در ماه نوامبر ۲۰۲۰ آغاز شده به اهداف خود دست یافتیم.

او خاطرنشان کرد: پیش از اعلام آتش‌بس چندین بار مذاکره کردیم. عقب‌نشینی ارتش اتیوپی در ۳ مرحله و در بیش از ۳ ماه انجام گرفت. این اقدام در چند روز تحقق نیافته است.

احمد گفت: در چهارچوب عملیات تیگرای سلاح‌های سرقت شده از فرماندهی شمال پس گرفته شده و ضمن برطرف کردن هدف جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای در راستای تجزیه جامعه، مقامات عالی‌رتبه سازمان نیز توقیف شدند.

نخست وزیر اتیوپی: ارتش به خواست خود تیگرای را ترک کرده است

او تاکید کرد هدف دولت بازگرداندن آوارگان و مهاجرین و اتمام پروژه‌های بزرگ آغاز شده است.

با گذشت یک هفته از اعلام آتش‌بس یکجانبه از سوی دولت فدرال که جبهه آزادی‌بخش تیگرای خود را متعهد به آن نمی‌داند، از یک سو خطر شعله‌ور تر شدن آتش درگیری‌ها تشدید شده و از سوی دیگر قحطی مردم منطقه را تهدید می‌کند.

شرایط در منطقه تیگرای به گونه‌ای است که «دبرتسیون جیبرمایگل» رهبر جبهه آزادیبخش تیگرای دو روز پیش گفت آینده ما به عنوان بخشی از اتیوپی مورد تردید است.

او در گفت و گو با نیویورک تایمز تصریح کرد ۱۸ هزار سرباز دولت اتیوپی در جریان درگیری‌ها کشته شده و ۴۰ تن از افسران ارشد ارتش اتیوپی هم از این کشور رفته‌اند. 

بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی «رامش راجاسینگهام» رئیس دفتر کمک‌های اضطراری سازمان ملل، خطر گرسنگی مستمر جان بیش از ۴۰۰ هزار نفر از ساکنان تیگری را تهدید می‌کند.

احتمال گرسنگی حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دیگر نیز در اتیوپی منتفی نیست. این در حالی است که برخی از منابع شمار کسانی که دچار گرسنگی مفرط شده‌اند را بیش از آن اعلام کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل در همین رابطه تشکیل جلسه داد و  از طرفین درگیر در جنگ اتیوپی درخواست کرد به تبادل آتش پایان داده و امکان امدادرسانی به ساکنان تیگری را فراهم سازند.

درگیری بین دولت اتیوپی و  شورشیان وابسته به جبهه آزادی‌بخش مردم تیگرای در ماه نوامبر سال گذشته آغاز شده است. این درحالی است که گفته می‌شود در بین اعضای شورای امنیت سازمان ملل، اتفاق نظر درباره اوضاع اتیوپی وجود ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha