۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۱:۲۱
کد خبر: 84392280
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وضعیت تیگرای اتیوپی رو به وخامت است

۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۱:۲۱
کد خبر: 84392280
وضعیت تیگرای اتیوپی رو به وخامت است

تهران _ ایرنا _ با گذشت یک هفته از اعلام آتش‌بس یکجانبه از سوی دولت فدرال که جبهه آزادی‌بخش تیگرای خود را متعهد به آن نمی‌داند، از یک سو خطر شعله‌ور تر شدن آتش درگیری‌ها تشدید شده است و از سوی دیگر قحطی مردم منطقه را تهدید می کند.

به گزارش ایرنا شرایط در منطقه تیگرای به گونه‌ای است که "دبرتسیون جیبرمایگل" رهبر جبهه آزادیبخش تیگرای گفته آینده ما به عنوان بخشی از اتیوپی مورد تردید است.

او در گفت و گو با نیویورک تایمز گفته ۱۸ هزار سرباز دولت اتیوپی در جریان درگیری‌ها کشته شده و ۴۰ تن از افسران ارشد ارتش اتیوپی هم از این کشور رفته‌اند. 

شرایط موجود در تیگرای، واکنش کشورهای همسایه را هم به دنبال داشته است؛ العربیه نوشته دولت سودان در روز شنبه ابراز نگرانی عمیق خود را از تحولات رخ داده در تیگرای که ممکن است به اثرات منفی بر ثبات منطقه به ویژه در کشورهای همسایه منجر شود، اعلام و در عین حال تاکید کرد که از هیچ تلاشی برای کار با همه احزاب اتیوپی برای رسیدن به توافقی که اتحاد در این کشور را مطابق با چشم انداز مد نظر آنها افزایش دهد دریغ نخواهد کرد.

وضعیت تیگرای ایتوپی رو به وخامت است

سی.ان.ان هم نوشته مواد غذایی و سوخت در مکله در منطقه تیگرای در حال اتمام است. نبود ارتباطات از زمان خروج نیروهای اتیوپیایی و اعلام آتش‌بس یک جانبه در هفته گذشته شرایط در تیگرای و مکله را دشوارتر کرده است.

 تمام سفرهای هوایی به مکله توسط دولت فدرال متوقف شده و به گفته شاهدان، شبه نظامیان آمهارا و نیروهای دولت اتیوپی در حال انسداد راه‌های مبادی ورودی و خروجی های شهر هستند. 

به نوشته سی.ان.ان، از یک هفته گذشته، خدمات کامل برق ، تلفن و اینترنت در تیگرای قطع شده است و بیشتر خانه‌ها به دلیل قطعی برق به آب آشامیدنی دسترسی ندارند. شبکه بانکی قطع است و مردم به وجوه خود دسترسی ندارند. 

استفان دوژاریک سخنگوی سازمان ملل روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد که برنامه جهانی غذا توانسته برخی از اقدام‌های خود در ارائه خدمات به منطقه تیگرای را از سر بگیرد ولی با این وجود چالش های جدی تمامی اقدام‌های بشردوستانه در منطقه را تهدید می کند.

به نوشته سی.ان.ان، پنج محموله یونیسف حاوی تجهیزات آب، بهداشت و تغذیه در انتظار تایید مقامات دولت فدرال برای ورود به تیگرای هستند.

با وجود اعلام دولت اتیوپی مبنی بر از سر گرفته شدن پروازها از پایان هفته، هنوز هیچ پروازی در داخل و خارج از منطقه انجام نمی‌شود.

سازمان ملل اعلام کرده که درگیری‌ها در تیگرای که آخرین مورد آن به روز جمعه برمی‌گردد به سرعت می‌تواند شعله‌ور شود.

در عین حال دویچه وله هم در گزارشی آورده است، سازمان ملل از شورشیان تیگرای خواسته به رویارویی نظامی پایان دهند. گفته شده است که تعلل در پذیرش آتش‌بس می‌تواند جان صدها هزار نفر را به مخاطره بیاندازد.

وضعیت تیگرای ایتوپی رو به وخامت است

شمار کسانی که از گرسنگی مفرط در تیگرای رنج می‌برند، با وجود اعلام آتش‌بس از سوی دولت اتیوپی افزایش یافته است.

بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی رامش راجاسینگهام رئیس دفتر کمک‌های اضطراری سازمان ملل، خطر گرسنگی مستمر جان بیش از ۴۰۰ هزار نفر از ساکنان تیگری را تهدید می‌کند.

احتمال گرسنگی حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دیگر نیز در اتیوپی منتفی نیست. این در حالی است که برخی از منابع شمار کسانی که دچار گرسنگی مفرط شده‌اند را بیش از آن اعلام کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل در همین رابطه تشکیل جلسه داد و  از طرفین درگیر در جنگ اتیوپی درخواست کرد به تبادل آتش پایان داده و امکان امدادرسانی به ساکنان تیگری را فراهم سازند.

درگیری بین دولت اتیوپی و  شورشیان وابسته به جبهه آزادی‌بخش مردم تیگرای در ماه نوامبر سال گذشته آغاز شده است. این درحالی است که گفته می‌شود در بین اعضای شورای امنیت سازمان ملل، اتفاق نظر درباره اوضاع اتیوپی وجود ندارد.

کشورهای آفریقایی به بحران سیاسی در اتیوپی به عنوان یک موضوع داخلی آن کشور نگاه کرده و از کشورهای دیگر درخواست کرده‌اند از دخالت در امور داخلی آن کشور بپرهیزند.

دویچه وله نوشت: دو کشور صاحب حق وتو در شورای امنیت، روسیه و چین، نیز رویکرد مشابهی با کشورهای آفریقایی در قبال تحولات سیاسی در اتیوپی دارند، این در حالی است که سازمان ملل هرگونه تعللی در امدادرسانی به مردم اتیوپی را فاجعه‌بار ارزیابی می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، ۴۰۰ هزار نفر در منطقه تیگرای از مرز قحطی گذشته‌اند و ۳۳ هزار کودک سوءتغذیه دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha