بازسازی اقتصادی؛ مهم‌ترین اولویت‌ دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- بازسازی بازار بزرگ اقتصادی و ایجاد اشتغال و استفاده از ظرفیت‌ آنها باید مهمترین اولویت دولت منتخب سیزدهم باشد زیرا این اطمینان دهی به جامعه که قوانین در راستای بهبود شرایط آنها وضع و اجرایی می‌شوند، سبب بازسازی سرمایه اجتماعی کشور خواهد داشت.

با اعلام پیروزی حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سیزدهم، حالا همه نگاه‌ها به اوست تا تیم و کابینه خود را تعیین کند. هرچند شاید تا کنون برای رئیسی، تیم و کابینه‌اش تا حد زیادی معلوم شده باشد اما این مساله، نزد افکار عمومی در هاله ای از ابهام قرار دارد. هرچند ابراهیم رئیسی پیش از انتخابات تاکید کرده بود که ترکیب کابینه‌اش با ترکیب ستادش متفاوت خواهد بود.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

گشت ارشاد و دولت رئیسی

احمد زیدآبادی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، در یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشت: در حالی که ابراهیم رئیسی در تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود؛ گشت ارشاد خواهیم داشت اما برای مدیران، اینک سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفته است: گشت امنیت اخلاقی با قاطعیت و جدیت کارش را انجام می‌دهد. واقعیت این است که پدیده‌ای به نام «گشت ارشاد» سال‌هاست که برای ایرانیان «مساله» شده است. هر اقدامی که این آرامش را به هم بزند، خلاف کارویژه نیروی پلیس است.

حل مشکلات کشور مهمترین هدف کابینه باشد

همچنین این روزنامه در گفت وگو با حسین کاشفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب، آورده است: هر دولتی هم که سر کار بیاید برای حل مسائل و مشکلات مردم آمده و باید امانتدار مردم باشد. مردم هم به دنبال آسایش و آرامش و رفاه هستند تا در کشور احساس ثبات کنند. امروز جوانان ما که مثل هر کشوری به عنوان نیروی انسانی و مهم‌ترین نیروی کشور، احساس بی‌اعتمادی می‌کنند و گاه راهی کشورهای دیگر می‌شوند و ما مهم‌ترین سرمایه خود را از دست می‌دهیم. دولت باید زمینه سازی در بحث اقتصاد، امنیت و رفاه را انجام دهد. وقتی می‌گوییم دولت منظورمان همان اعضای کابینه‌ای هستند که باید کارآمدی و مقبولیت لازم را داشته باشند و اهل گفت‌وگو و منطق باشند و نظر نخبگان را بشنوند.

بالاخره رسیدن ما به این‌جا به این معنا نیست که هیچ راهی نداشته باشیم و ندانیم که چه باید کرد. با وجود اینکه ما پیشینه آقای رئیسی را می‌دانیم، زمانی که در عرصه انتخابات وارد شدند خودشان را فردی اصولگرا معرفی نکردند و گفتند که آمده‌اند به عنوان فردی مستقل تا از همه امکانات برای حل معضلات حال حاضر استفاده کنم. در همین مورد وزارت خارجه می‌دانیم که ما در زمینه سیاست خارجی واقعا در این دولت گذشته عملکرد مطلوبی را دیده‌ایم گرچه با سنگ‌اندازی‌هایی که شد در داخل شاهد مشکلات بیشتری بودیم و امیدواریم با آمدن آقای رئیسی این موانع برطرف شود و اجازه دهند آنچه به صلاح کشور است اتفاق افتد و با شعارهای تند علیه برجام و FATF به کشور آسیب زده نشود.

آقای رییسی، سیستم آموزشی کشور نیازمند نگاه ویژه است

روزنامه اعتماد با درج یادداشتی به قلم غزل لطفی، نوشت: کرونا باعث شد سال تحصیلی گذشته به صورت مجازی طی شود و در این میان چالش‌های فراوانی را پشت سر گذاشت. نبود سیستم آموزش مجازی در گذشته و تبیین شبکه شاد که ایرادات آن همزمان با استفاده همه‌گیر مشخص می‌شد و تیمی که شبانه‌روز در حال شنیدن و رفع این مشکلات بودند اما در طول سال تحصیلی و بدون هیچ‌ زمانی برای آزمون و خطا، عدم برخورداری از اینترنت در بعضی نقاط کشور، کمبود امکانات سخت‌افزاری مانند گوشی و تبلت و لپ‌تاپ و مهم‌تر از همه آشنا نبودن سیستم آموزشی کشور؛ اعم از معلم و متعلم با آموزش مجازی از جمله مشکلاتی بودند که سال تحصیلی مجازی، با آنها روبه‌رو شد. 

تابستان و تعطیلی مدارس بهترین فرصت است تا به موارد بیان شده بپردازیم و سال تحصیلی جدید را با موانع کمتری آغاز کنیم. همه ما امیدوار به بازگشت روزهایی بدون کرونا هستیم اما باید واقع‌بین بود و به جای تمرکز صرف روی بازگشایی مدارس، تا فرصت باقی است امکانات تحصیل مجازی را ارتقا دهیم و منتظر شروع سال تحصیلی نباشیم.  در این ‌روزهای باقیمانده تا شروع سال تحصیلی نیازمند نگاهی تخصصی و سلامت‌محور هستیم تا بهترین تصمیم اتخاذ شود.  آموزش مجازی شاید نتوانسته جای کلاس و مدرسه را به‌طور کامل بگیرد اما تحصیل متوقف نشد و این مهم با تلاش فراوان معلمان کسب شد.  معلمانی که در تمام ساعات شبانه‌روز در حال فعالیت و ارتباط با دانش‌آموزان بودند تا از آموزش و یادگیری فرزندان ما اطمینان حاصل کنند. تا فرصت هست؛ به برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری بپردازید که تصمیم‌های لحظه آخر بازدهی جز مشکلات جدید و ظهور پیک‌های جدید کرونا نخواهد داشت.

راه دشوار رئیسی برای هدایت دیپلماسی با ریاض

روزنامه ستاره صبح در گزارشی آورده است:‌ ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب می‌گوید تمرکز خود را بر روابط منطقه‌ای به‌ویژه همسایگان عرب خلیج‌فارس خواهد گذاشت. وی در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود اعلام کرد: «تهران خواهان روابط منطقه‌ای نزدیک‌تر و اولویت بهبود روابط با همسایگان عرب خلیج‌فارس است.» ایران و عربستان سعودی پس از درگیری در سال ۲۰۱۶، از آوریل سال جاری مشغول مذاکره به میزبانی بغداد بوده‌اند. در روزهای آینده با توجه به پیچیدگی‌های موجود در منطقه، ممکن است چالش‌های جدیدی برای ایران پیش بیاید.

در حالت ایده آل، ایران و عربستان سعودی موفق می‌شوند روابط خود را قبل از بروز هر مسئله جدیدی برقرار کنند و ازآنجاکه رئیسی در شورای عالی امنیت ملی ایران نفوذ بیشتری نسبت به حسن روحانی رئیس‌جمهور فعلی دارد، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. برای دولت جدید در ایران، مذاکره با ایالات‌متحده برای ازسرگیری برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام (JCPOA) مهم‌ترین موضوعی است که در حال انجام است. از ماه آوریل، شش دور گفتگو پیرامون توافق هسته‌ای در وین برگزارشده و توافق ممکن است انجام شود. عربستان سعودی به‌طورمعمول با تجدید گفتگوهای برجام مخالف است و برنامه هسته‌ای ایران را با نگرانی دنبال می‌کند، هرچند که از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن در واشنگتن، نسبت به این موضوع آرام‌تر شده است.

دولت سیزدهم از اتخاذ سیاست‌های یک طرفه در عرصه بین‌الملل و سیاست خارجی دوری کند

قاسم محبعلی دیپلمات پیشین کشورمان، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا  اظهار کرد: کسی باید مسئولیت تصدی وزارت خارجه را بر عهده بگیرد که هم از دانش و تجربه لازم در این حوزه برخوردار باشد و از دیگر سو با زبان دیپلماتیک و عرصه بین الملل نیز آشنا باشد. در  حال حاضر موضوع برجام و احیای آن مهمترین موضوع کشور در عرصه بین المللی است، در همین راستا باید کسانی در این عرصه حضور داشته باشند که با زبان مذاکره و مسائل فنی و حقوقی آن از جمله موضوع خلع سلاح و حقوق بین الملل آشنا باشند و در همین چارچوب به خوبی از روندهای بین المللی و نحوه فعالیت آنها اطلاع داشته باشند و اگر اینگونه نباشد این موضوع باعث هدر رفتن فرصت و ایجاد هزینه های بیشتر برای کشور می شود. باید سیاست خارجی کشور را بر پایه تعامل با جهان، همزیستی مسالمت آمیز با همسایگان و توجه به دو مقوله احترام متقابل و تحقق منافع متقابل برپا کنند و از مسائل ایدئولوژیک و سیاست های یکطرفه دوری کنند.

دولت سیزدهم در انتخاب اعضاء دغدغه‌های جناحی را کنار بگذارد

همچنین یحیی کمالی‌پور نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با این خبرگزاری، با اشاره به ویژگی‌های یک کابینه کارآمد اظهار کرد: این شیوه و روشی که الان از ترکیب کابینه در فضای مجازی صحبت می‌شود باید گفت که این‌ افراد دردی از مردم دوا نمی‌کنند و پاسخگوی نیاز مردم نیستند. استفاده نکردن از مدیران فرسوده و خسته و امتحان پس داده و توجه به نظرات مردم در انتخاب مدیران و آن سامانه‌ای که حرفش را زده‌اند و امیدوارم عملی هم بشود از جمله اقدامات برای تشکیل یک کابینه کارآمد است. دولت سیزدهم در انتخاب اعضای کابینه باید گرایش‌های سیاسی را کنار بگذارد و به دنبال تخصص و تعهد و شایستگی باشد. دولت باید پیرسالاری حاکم بر جامعه را از میان بردارد و اگر پیرانی هم هستند که تجربه دارند از تجربه آنان استفاده کند و میدان را به کسانی بدهد که تاکنون کمتر به آنان توجه شده است. الان نزدیک به چهار دهه است که مناصب اجرایی کشور میان ۳۰۰ نفر چرخیده و دست به دست شده است. وقت آن رسیده که از این چرخه خارج شویم و چهره‌های جوان و کارآمد را جایگزین سازیم. اگر دولت سیزدهم می‌خواهد دردی از دردهای مردم کم کند و به مشکلات آنان توجه داشته باشد و در این راه موفق شود و امید را به مردم بازگرداند باید به این موارد توجه کند. با این شیوه و روشی که الان از ترکیب کابینه در فضای مجازی صحبت می‌شود باید گفت که این‌ افراد دردی از مردم دوا نمی‌کنند و پاسخگوی نیاز مردم نیستند. آقای رئیسی باید فارغ از دغدغه‌های سیاسی و جناحی در یک فضای آرام کار انتخاب اعضای کابینه خود را انجام دهد.

روی کار آمدن رئیسی موضع تهران را در مذاکرات تغییر نمی‌دهد

ارحامه صدیقه پژوهشگر انستیتوی مطالعات راهبردی اسلام آباد، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا اظهار داشت:‌ با تغییر دولت، موضع ایران در مذاکرات برجامی تغییر نمی‌کند. روی کار آمدن رئیسی احتمالاً موضع مذاکره‌ای تهران را تغییر نخواهد داد؛ زیرا صرف‌نظر از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور است، هر توافقی باید از طریق رهبری ایران در شورای عالی امنیت ملی تصویب شود. علاوه بر این، رئیسی اولین رئیس‌جمهور ایران است که توسط ایالات متحده تحریم شده است. دولت حتی قبل از آغاز تحریم شده‌است، بنابراین جالب خواهد بود که ببینیم این وضعیت چگونه انجام می‌شود. ابراهیم رئیسی در اولین کنفرانس خبری خود از زمان پیروزی خود قول داد که اجازه نخواهد داد مذاکرات در وین طولانی شود. وی گفته است که رویکرد وی در سیاست خارجی به برجام محدود نخواهد شد، وی همچنین اصرار داشت که برنامه موشک‌های بالستیک ایران "قابل بحث و گفت‌وگو نیست".  ایران می‌تواند نقش بسیار مهمی در صلح در افغانستان  داشته باشد. ایران و پاکستان نه تنها با افغانستان مرز مشترک دارند بلکه دارای یک ارتباط فرهنگی بی نظیر هستند و از این پس در روند صلح افغانستان سهم مستقیم دارند. تهران و اسلام آباد نیز نفوذ خاص خود را بر جناح‌های مختلف افغانستان حفظ می‌کنند.

شرایط دشواری در انتظار دولت رئیسی است

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین اولویت های دولت ابراهیم رئیسی چه باید باشد، گفت: مهم‌ترین اولویت دولت آقای رئیسی باید سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور باشد. دولت آقای رئیسی باید به زیرساخت‌هایی که در دوران آقای روحانی به دلیل شرایط تحریمی کشور مورد توجه قرار نگرفت، بپردازد. بازسازی اقتصادی کشور باید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم باشد. ایستی حل مشکلات اقتصادی کشور در دستور کار دولت رئیسی قرار گیرد و این مهم میسر نیست مگر با سروسامان دادن به سیاست خارجی و برجام. جدای از اینها باید یک بازنگری اساسی در خصوص سیاست خارجی کشور صورت گیرد و متناسب با منافع ملی، باید سیاست خارجی باز طراحی شود. من در خصوص مذاکرات وین خوشبین هستم و فکر می‌کنم به‌زودی به نتیجه برسیم البته اگر مانع جدیدی بر سر راه قرار نگیرد. واقعیت این است که طبقه متوسط به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور، در حال نابودی است. امروزه اثری از طبقه متوسط در جامعه دیده نمی‌شود. متاسفانه طبقه متوسط به طبقه پایین جامعه نزول پیدا کرده است. دولت سیزدهم باید به طبقات متوسط و حقوق بگیران و کارمندان توجه ویژه داشته باشد تا حداقل به سطح یک زندگی معمولی نزدیک شوند. به هر حال شرایط بسیار دشواری در انتظار دولت آقای رئیسی است. برخی از شعارهای اقتصادی که در طی روزهای انتخابات مطرح شدند، اکنون وقت عمل کردن به این شعارهاست. رئیس‌جمهور منتخب باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده در صدد حل مشکلات کنونی کشور برآید. اگر مسائل و مشکلات اقتصادی حل نشوند، راه برای به وجود آمدن بحران‌های سیاسی و اجتماعی باز می‌شود و امنیت جامعه مورد تهدید قرار می‌گیرد.

رسانه‌های اعتدالی

صندلی مهم دولت رئیسی به چه کسانی می رسد؟‌

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیاری بر این عقیده‌اند که معاون اولی رئیس‌جمهوری در دولت رئیسی به محمد مخبر رئیس فعلی ستاد اجرایی فرمان امام می‌رسد. شخصی که سال‌هاست با حکم مقام معظم رهبری ریاست یکی از عظیم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور را بر عهده دارد. تا پیش از همه‌گیری کرونا کمتر کسی نام مخبر را شنیده بود اما با فراگیری این ویروس ستاد اجرایی برخی اقداماتی نظیر ساخت ماسک را آغاز کرد. بعد از مدتی خبرهای مربوط به واکسن‌سازی هلدینگ‌ دارویی ستاد اجرایی به نام برکت، باعث شد تا تبلیغات برای این واکسن و ستاد اجرایی در رسانه‌ها تشدید شود و به همین میزان هم مخبر بیشتر در رسانه‌ها دیده شود. اوج دیده شدن مخبر، روزی بود که فاز نخست واکسن کارآزمایی بالینی واکسن برکت آغاز شد و طیبه مخبر دختر محمد مخبر به عنوان اولین داوطلب بر روی صندلی تزریق واکسن نشست. در زمان انتخابات گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه احتمالا او نامزد ریاست جمهوری می‌شود در رسانه‌ها دیده می‌شد که البته احتمالا خودش هم با علم به عدم اقبال حتی در جریان اصولگرایی، ثبت‌نام نکرد. اما پس از پیروزی ابراهیم رئیسی، خبری مبنی بر دیدار مخبر با اسحاق جهانگیری معاون اول دولت مستقر منتشر شد. با این خبر احتمال معاون اولی مخبر شدت گرفت؛ چرا که پس از پیروزی نامزدها، افرادی که بناست جایگاهی را بگیرند، با مسئول مستقر در آن جایگاه جلساتی برای انتقال برگزار می‌کنند؛ ‌اما حجت‌الله نیکی‌ملکی رئیس روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام دیدار با جهانگیری برای تصدی معاونت اولی را رد کرد و در توییترش نوشت: «جلسه چند روز قبل دکتر مخبر و دکتر جهانگیری ارتباطی به دولت آینده و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای برای نقش دکتر مخبر در آن نداشته و برای پیگیری پروژه‌های ستاد اجرایی در شورای اقتصاد بوده ایشان بر خلاف برخی ادعاها با تمام توان پیگیر پروژه‌های ستاد مخصوصا در موضوع مقابله با کرونا هستند». یکی دیگر از نامزدهای بالقوه معاونت اولی علی نیکزاد نایب رئیس فعلی مجلس و رئیس ستادهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی است. او سال ۹۶ هم در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری که از رئیسی از روحانی شکست خورد، از اعضای ارشد ستاد رئیسی بود. اما یکی از وزارتخانه‌های کلیدی هر رئیس‌جمهوری، وزارت کشور و وزیر کشور کابینه‌ اوست. برای وزارت کشور دولت رئیسی هم گزینه‌هایی مطرح شده که آنچنان نشان از فراجناحی بودن، یعنی ادعایی که رئیسی دارد، در آن نیست. علیرضا زاکانی یکی از پررنگ‌ترین نام‌هایی است که در لیست‌های منتشره در فضای مجازی برای وزارت کشور دیده می‌شود؛ برخی مدعی هستند که زاکانی پشت انتشار این لیست‌ها قرار دارد؛ برای ایجاد فشار بر رئیسی جهت ورود او به کابینه است. هرچند نام‌ها و لیست‌ها را رئیسی رد می‌کند ولی نقطه مشترک در همه آنها حضور پررنگ پایداری‌ها و نزدیکان به آنها در این لیست‌ها است؛ موضوعی که می‌تواند ادعای مستقل بودن رئیسی را زیر سوال ببرد؛ با این وجود تا زمانی که رسما اسامی وزرای پیشنهادی کابینه و همچنین احکام انتصابات رئیسی نیاید، گمانه‌زنی‌ها درباره ترکیب دولت همچنان ادامه خواهد داشت.

رسانه‌های اصولگرا

مشورت رئیسی با اصلاح‌طلبان گره‌ای از مشکلات باز نخواهد کرد

محمدصادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تشکیل دولت فراجناحی توسط سید ابراهیم رئیسی گفت: این بستگی به این موضوع دارد که ابتدا تعریف ما از موضوع فراجناحی روشن شود، اگر منظور این است که وابسته به جریان اصولگرا نباشد این اصل درستی است، اما اینکه دولت از دایره نیروهای انقلابی خارج شود پذیرفته نیست. به بیانی دیگر این دولت نباید منحصر به جریان اصولگرا باشد، اما از سوی دیگر محدود به جریان انقلاب باشد؛ زیرا شعار آقای رئیسی از همان ابتدا تشکیل یک دولت انقلابی بوده است، دولت انقلابی هم با نیروهای غیر انقلابی و دیپلمات نمی‌خواند، اما اینکه گفته شود منظور از نیروهای انقلابی صرفا اصولگرایان هستند هم درست نیست و ما نیروهای انقلابی فراوانی داریم که اصولگرا نیستند. هر فردی که انقلابی مطابق با شاخص‌های مقام معظم رهبری باشد در این دولت جای دارد ؛ انقلابی یعنی یک فرد مفید، پرکار و پایبند به ارزش‌های انقلاب اسلامی و دارای خط فکری مطابق با امام و رهبری. در حال حاضر در درون قوه قضائیه حجم بسیار زیادی از نیروهای اصلاح طلب حضور دارند و در درون دولت هم حجم بسیاری از این افراد حضور دارند و در درون مجلس هم افراد اصلاح طلب حضور دارند؛ بنابراین اینکه روسای سه قوه از نیروهای انقلاب باشند دلیلی نمی‌شود که سه قوه در دست نیروهای انقلابی باشد، زیرا ما در درون این قوا هم نیروهای اصلاح طلب بسیاری داریم. اما فعلا صرفا روسای سه قوه نیروهای انقلاب هستند و این به این معنا نیست که وابسته به جریان اصولگرا باشند. برای مثال آقای اژه‌ای هرگز به جریان اصولگرا وابسته نبوده اما از نیروهای انقلابی محسوب می‌شود. این موضوع اشکالی ندارد؛ اما اگر رییسی به دنبال جمع آوری نظرات و دیدگاه‌هاست به طور طبیعی نظرات احزاب اصلاح طلب گره‌ای از مشکلات آقای رئیسی را باز نخواهد کرد، زیرا مملکت ۸ سال در دستان اصلاح طلبان بوده است و آنها اگر نظر مساعدی داشتند طبعا اجرا می‌شد، بنابراین اولویت مشورت قطعا باید با نیروهای انقلابی باشد.

امید اصلاح‌طلبان به تدبیر رئیسی

روزنامه جوان در گزارشی آورده است: اصلاح‌طلبان تا اینجای کار امیدها به تدبیر رئیسی بسته‌اند! آن‌ها رویکردی نرم و محافظه‌کارانه در قبال «تدبیر آینده کشور به دست رئیسی» دارند و در فضایی که به نظر نمی‌رسد غیرواقعی باشد، این احتمال را داده‌اند که فضای جدید کشور این امکان را به رئیسی بدهد که کشور را تا حدودی از شرایط بحرانی حاضر خارج کند.

برخی از اصلاح‌طلبان گفته‌اند باید به رئیسی مهلتی چهارساله بدون تخریب و درگیر شدن با او را داد. اگر کشور را از بحران خارج کرد که به او تبریک می‌گوییم و اگر ناتوان از این مهم بود که برخی یا بسیاری از دعاوی ما درباره وجود ایرادات اساسی حاکمیتی در کشور ثابت و معین می‌شود. حتی تندروترین‌شان که به اعتراف کرباسچی «فاقد برنامه و کارنامه است و فقط حرف می‌زند»، یعنی تاج‌زاده گفته است «یک سال دیگر با برخی پرسش‌ها به سراغ رئیسی می‌روم» و این یعنی او نیز امید یک‌ساله بسته یا دست‌کم فهمیده است که نباید بی‌گدار به آب بزند.

احیای مدیریت انقلابی

روزنامه صبح نو در گزارشی نوشت: جریان انقلابی اگرچه نهادهای قدرت را با جلب «اعتماد مردم» و پشت پای آن‌ها به جریان رقیب، به دست گرفته است اما این به معنای پایان امور و اصلاح زودهنگام «روندها» و «ساختارها» در راستای «منافع مردم» نیست و کارشکنی‌ها و سهم‌خواهی‌های فراجریانی در آینده‌ای نزدیک تلاش خواهد کرد عرصه را بر مردم تنگ کرده و منافع الیگارشیک را بر منافع ملت، رجحان دهد.

مدیران دولت آینده باید مدیرانی پاکدست و خدوم باشند

اکبر رنجبرزاده عضو هیأت رئیسه مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: انتخاب مدیران یکی از اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین مسائل در دولت سیزدهم است، چرا که اگر مدیران خوب گماشته نشوند، تا پایان مسیر غلط طی خواهد شد چرا که طبق مثل معروف خشت اول چو نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج. مهمترین ویژگی برای مدیران دولت بعد که باید در رأس همه موارد باشد، پاکدستی است. مدیران دولت سیزدهم باید افرادی پاکدست و به دور از هرگونه شائبه و همچنین بحث رانتخواری و... باشند. علاوه بر پاکدستی، مدیران دولت بعد باید انگیزه خدمت به مردم را داشته باشند. اینکه فردی درستکار باشد اما انگیزه خدمت نداشته باشد کافی نیست. ما مدیرانی خدوم می‌خواهیم که به صورت جهادی به مردم خدمت کنند. مدیران دولت بعد باید با برنامه عمل کنند و برای خدمت به مردم برنامه داشته باشند. کار جهادی خوب است اما کافی نیست و کار جهادی و تلاش شبانه‌روزی در کنار برنامه‌محور بودن معنا پیدا می‌کند. مدیران دولت بعد نه تنها خود باید از رانت و هرگونه فساد و شائبه دوری کنند، همچنین باید محکم جلوی هرگونه فساد بایستند و با آن به مقابله بپردازند تا در دولت بعد رانتخواران و ویژه‌خواران احساس امنیت نکنند. مردم با همه مشکلات اقتصادی و کرونا و... به صورت پرشور پای صندوق رأی حاضر شدند و حالا نوبت مدیران است که پاسخ حضور پرشور مردم را بدهند.

مأموریت فوری رئیس‌جمهور منتخب

این خبرگزاری همچنین در یادداشتی به قلم محمدکاظم انبارلویی آورده است: آقای رئیسی دو مأموریت مهم در عملیاتی کردن اهداف سند چشم‌انداز دارند؛ اول اهتمام به اقتصاد کشور و قرار گرفتن ایران در جایگاه اول اقتصادی منطقه و دوم اهتمام به تعامل با جهان با تعاریفی که از جهان در ۱۴۰۰ داریم. ابلاغ سند چشم‌انداز ۲۰ساله جمهوری اسلامی در زمان و موقفی صورت گرفت که ضدانقلاب و استکبار جهانی برای سرنگونی نظام روزشماری و برای براندازی در اندازه سخت و نرم برنامه‌ریزی می‌کردند. از اجرای سند، بیش از ۱۶ سال می‌گذرد ظاهرا در بازه زمانی ۴ سال باقی‌مانده، بسر می‌بریم.دولت رئیسی در چهارسال اول خود باید اهداف سند چشم‌انداز را در ساحاتی که هنوز تحقق پیدا نکرده عملیاتی کند. بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در عملیاتی کردن سند، نه تنها به رکوردهای لازم رسیده‌اند بلکه فراتر هم رفته‌اند. باید دید همت آقای رئیسی در عملیاتی کردن نهایی سند چشم‌انداز چه گام‌هایی خواهد برداشت. بی‌تردید اجرای تتمه اهداف سند چشم‌انداز یکی از پایه‌های سند تحول در نظام اجرایی خواهد بود،‌آقای رئیسی در مسند قاضی‌القضات سمت پیشین خود یک کارنامه موفق از اجرای سند تحول به جای گذاشته‌اند و این توفیق را می‌توانند در مسند ریاست‌جمهوری تکرار کنند. براساس سند چشم‌انداز ۲۰‌ساله بنا بوده است؛ «ایران کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه  با هویت اسلامی و انقلابی و الهام‌بخش، جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌الملل» باشد. آقای رئیسی دو مأموریت مهم در عملیاتی کردن اهداف سند چشم‌انداز دارند: ۱- اهتمام به اقتصاد کشور و قرار گرفتن ایران در جایگاه اول اقتصادی منطقه  ۲- اهتمام به تعامل با جهان با تعاریفی که از جهان در ۱۴۰۰ داریم.

نظرخواهی رئیسی از اصلاح طلبان کم سابقه بود

محمدرضا خباز عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به تماس دفتر سید ابراهیم رئیسی با برخی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد:  رئیسی در ایام انتخابات اعلام کرد که من فردی فراجناحی هستم و به عنوان یک نامزد غیرجناحی کاندیدا شده‌ام. این سخن برای وی مقداری هزینه داشت ولی نکات مثبتی هم در آن وجود داشت. بسیاری از مردم در این کشور هستند که بدون نگاه به جناح‌های سیاسی در انتخابات شرکت کردند. در هر دو جناح سیاسی افراد لایقی وجود دارند که می‌توانند مورد نظرخواهی و مشورت رئیس‌جمهور قرار بگیرند. این اقدام، اقدام بسیار خوبی بود و نوعی نشاط اجتماعی و اعتماد بوجود می‌آورد چراکه نشان می‌دهد رئیس‌جمهور منتخب علاقه دارد نظر دیگران حتی گروه‌هایی که به ایشان رأی ندادند را در اداره کشور بداند. کسانی که دفتر رئیسی با آنها تماس گرفته است، کسانی نیستند که انتظارات مادی داشته باشند یا پستی بخواهند بلکه همین که نظر آنها گرفته می‌شود، فی نفسه برایشان امر مهمی است زیرا نظرات آنها در برخی مسائل می‌تواند راهگشا باشد. من وقتی شنیدم دفتر  رئیسی با برخی فعالان حزبی و سیاسی تماس گرفته و نظراتشان را خواسته‌اند و با برخی از آنها ملاقات کردند، حداقل ثمراتش این است که از نقطه نظرات دیگران بهره‌مند می‌شوند. این روش توسط رئیسی کمک خواهد کرد تا همان آشتی ملی محقق شود. ایشان درواقع در راه آرامش کشور، جلوگیری از اضطراب‌ها و تنش‌ها و در نهایت بکارگیری از نظرات دیگران، قدم برمی‌دارد. باید ببینیم آیا  رئیسی نیروهای کابینه را هم براساس همان دیدگاه فراجناحی می‌چیند و از افراد شایسته استفاده خواهد کرد یا نه. اگر بتواند بر همین سیاقی که داشته است رفتار کند، من امیدوارم هرچه زودتر بر مشکلات فائق بیاییم. اگر جناح‌ها و جریانات سیاسی با دولت همکاری نکنند، مشکلات حل نخواهد شد و دودش به چشم مردم خواهد رفت. درواقع باید با نظرات و انتقادات سازنده، نه کینه‌توزانه، دولت در صحنه را کمک کنند.

رئیسی می‌خواهد رئیس‌جمهور همه باشد

به گزارش مشرق نیوز، محمد هاشمی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با تحلیل و ارزیابی خود از تماس‌های رئیس‌جمهور منتخب با برخی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و درخواست ارائه راه‌حل از سوی آن‌ها اظهار کرد: ایشان پس از پیروزی در انتخابات در صحبتی گفتند رئیس‌جمهور همه هستند نه رئیس‌جمهور یک جناح و گروه خاص و حالا در راستای گفته خود با چهره‌های اصلاح‌طلب هم تماس گرفتند تا با این اقدام ثابت کنند رئیس‌جمهور همه هستند. با تشکیل کابینه پیام این اقدام رئیس‌جمهور منتخب برای فرصت‌طلبانی که به دنبال سهم‌خواهی هستند، مشخص خواهد شد. فعلا در بدو امر ایشان نخواستند در پیشنهاد گرفتن، منحصر به یک گروه و یا جناح باشند بلکه خواستند از همه فعالین و احزاب پیشنهاد بگیرند. یک سایتی هم از سوی ایشان معرفی شده است تا افرادی که پیشنهادی دارند پیشنهاد خود را از این طریق مطرح کنند. این موضوع پس از تشکیل کابینه و طی یک تا دو ماه آینده مشخص خواهد شد و براساس سیاست‌هایی که برای ۱۰۰ روز ابتدایی و یکسال اول در نظر گرفته شده است، می‌توان ارزیابی کرد که این کار شعاری بوده یا عملیاتی است. در ابتدای ورود، ارزیابی این اقدام مشکل است و تا زمانی که وزرا و کابینه انتخاب نشوند نمی‌توان اظهار نظر خاصی در این زمینه داشت و ارزیابی، پس از طی شدن این روند تحقق پیدا خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha