بسیج همگانی برای مهار جولان کرونا در سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- بسیج همگانی نهادها، مجموعه‌های غیردولتی و نظامی با شدت گرفتن کرونا در سیستان و بلوچستان ایجاد و این همکاری و هماهنگی تا عبور از همه‌گیری این ویروس جهش‌یافته ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا برای حل معضل ویروس هزار چهره کرونا که این روزها در سیستان و بلوچستان جولان می‌دهد و با آمار ثابت مبتلایان بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ نفر قصد کوتاه آمدن ندارد  تاکتیک‌ها و نقشه‌های زیادی چیده شده و افراد و نهادهای مختلفی به کمک آمده‌اند زیرا همه به خوبی می‌‍دانند عرصه، عرصه جنگی تمام عیار است که تا دیر نشده و بحران شدت نگرفته همتی همگانی طلب می‌کند از اینرو نیروها و نهادهای مردمی و غیر مردمی از دولتی گرفته تا خصوصی و نظامی همچون روزهای دفاع مقدس پای کار آمده‌اند تا باری از دوش نظام سلامت این استان برداشته و همچون زنجیره‌ای از کوچکترین جزء تا بزرگترین اجزا که به هم متصل هستند و هر فعلی نتیجه‌اش به دیگری باز می‌گردد شرایط  مساعدی را رقم و از شیوع گسترده کرونا و آمار بالای مرگ و میرش در این استان جلوگیری کنند.

همکاری و هماهنگی که توزیع بسته‌های معیشتی، ملزومات بهداشتی، کمک به بیماران کرونایی و خانوادهایشان و  تجهیز بیمارستان‌ها و ایجاد بیمارستان‌های سیار تخصصی تنفسی تنها مواردی از آن است و طیف گسترده‌ای از افعال و اعمال خیرخواهانه فردی و اجتماعی را شامل می‌شود.

 استقرار ۲ بیمارستان سیار سپاه

بسیج همگانی برای مهار جولان کرونا در سیستان و بلوچستان

فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: ۲ بیمارستان سیار تخصصی کامل به صورت آماده در سیستان و بلوچستان مستقر خواهد شد تا زمانی که شرایطی ویروس کرونا بدتر و تغییر پیدا کرد با اعلام نیاز از سوی دانشگاه علوم پزشکی عملیاتی شوند.

سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور با بیان اینکه بایستی تلاش و پروتکل‌های را رعایت کنیم تا کمترین آسیب در این پیک به مردم برسد ادامه داد: از هفته گذشته که در خدمت شما در سیستان و بلوچستان بودم با شروع قرمز شدن منطقه و پیک جدید کرونا فرمانده بهداری نیروی زمینی سپاه دعوت شد که به منطقه بیایند و قریب یک هفته است که ایشان در منطقه حضور دارند و از نزدیک و ضعیت را بررسی کردند. 

وی افزود: با مسوولان اصلی سیستان و بلوچستان و مسوولان سلامت جلسات مختلفی برگزار شد؛ بیمارستان‌های تخصصی سیار ما در کشور به لحاظ تجربه استثنا هستند و در نقاط مختلف بویژه در این استان طی سال‌های گذشته به منطقه آمده و خدمات به مردم ارائه کردند. 

فرمانده نیروی زمینی سپاه خاطرنشان کرد: بیمارستان‌های سیار ما بیمارستان‌های تخصصی هستند که همه در حالت آماده‌باش قرار دارند و هر چند بیمارستانی که نیاز باشد از یک تا ۱۰ بیمارستان سیاری که ما آماده داریم به سیستان و بلوچستان اعزام می‌شود. 
وی ادامه داد: بیمارستان‌های سیار یک فرایند دارد که با توجه به نوع درمان و رسیدگی به این ویروس که شرایط خاص خود را دارد فرآیندش نیز با سایر موضوعات متفاوت است.

پاکبور اظهارداشت: البته تاکنون به این شکل بوده که هر زمان در یک استان و شهرستان مشکلی ایجاد می‌شده بلافاصله از طریق وزارت بهداشت و درمان از فرماندهی نیروی زمینی سپاه درخواست  بیمارستان صحرایی می‌شد و ما هم دستور اعزام بیمارستان را صادر می‌کردیم. 
وی با بیان اینکه ۲۰۰ نفر پزشکیار از مناطق مختلف به سیستان و بلوچستان اعزام می‌شوند و به کمک بیمارستان‌های استان می‌آیند ادامه داد: هم‌اینک شرایط به گونه‌ای است که کادر درمان به لحاظ پیوستگی درمان و مشکل این ویروس خسته می‌شوند و کادر درمان هم محدود هستند. ما حاضریم از کادر درمان خودمان در عقبه به این منطقه بیاوریم. 
فرمانده نیروی زمینی سپاه تصریح کرد: طرح شهید «سلیمانی» هم هر زمانی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام نیاز شود فعال‌تر خواهد شد اگر نیاز به زیرساخت‌های بیشتری هم باشد کمک ما این است که زیرساخت بیشتر ایجاد شود تا نگرانی نسبت به این موضوع وجود نداشته باشد.

وی افزود: همچنین سه پایگاه واکسیناسیون از سوی نیروی زمینی سپاه در سیستان و بلوچستان ایجاد شده و حتی اگر بیشتر نیاز باشد ما این آمادگی را داریم که پایگاه را افزایش دهیم. 

سردار پاکبور گفت: بالاخره تمام سیستم بهداری ما در خدمت شماست ما ۱۲ سال است که در سیستان و بلوچستان وقتی شرایط آن آرام هم بود حضور داشتیم و بیمارستان‌های سیار ما در این استان برپا شده است.

راه‌اندازی ۲۱ مرکز تجمیعی واکسیناسیون 

بسیج همگانی برای مهار جولان کرونا در سیستان و بلوچستان

فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: سپاه به منظور کمک به بخش کادر بهداشت و درمان از ۲۷ مرکز تا کنون ۲۱ مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا را در این استان راه‌اندازی کرده است.

 سردار احمد شفاهی اظهارداشت: متاسفانه یکی از مشکلات ما در سیستان و بلوچستان در زمینه مقابله با شیوع کرونا عدم استقبال مردم از واکسیناسیون است؛ به عنوان مثال از سه مرکز واکسیناسیونی که در زاهدان راه‌اندازی شده به طور میانگین روزانه کمتر از ۵۰ نفر برای واکسیناسیون به این مراکز مراجعه می‌کنند.

وی بیان کرد: در زمینه راه‌اندازی بیمارستان صحرایی نیز اوایل تیرماه به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستان و بلوچستان تاکید کردیم اگر احساس نیاز دارید اعلام  کنید تا موضوع راه‌اندازی بیمارستان صحرایی را از مرکز هماهنگ کنیم چرا که در استان امکانات لازم را نداریم.

فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک این آمادگی در مجموعه سپاه برای ایجاد بیمارستان صحرایی وجود دارد؛ البته با بیمارستان نبی اکرم(ص) سپاه در زاهدان هماهنگ شده تا ۵۰ تخت به ظرفیت موجود اضافه کند.

وی بیان کرد: نقش اصحاب رسانه در این مقطع زمانی با توجه به ضرورت انتقال عمق فاجعه به مردم بسیار کلیدی است چرا که ویروس جهش یافته فعلی موسوم به "دلتا" که امروز در استان درگیر آن هستیم سرایت‌پذیری به مراتب بیشتری از انواع قبلی آن دارد و ضروری است همه مردم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

سردار شفاهی اظهارداشت: سپاه و بسیج برای مقابله با کرونا با تمام توان پای کار است و بسیجیان گروه‌های جهادی سیستان و بلوچستان میدان‌دار هستند.

وی بیان کرد: افزایش سطح آگاهی مردمی و مطالبه‌گری از مسوولان ۲ وظیفه کلیدی اصحاب رسانه است و این وظایف در برهه زمانی فعلی در پی شیوع ویروس منحوس کرونا بیش از پیش پررنگ جلوه می‌کند.

فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: نکته و اقدام اساسی دیگر ما شناسایی افرادی بود که با فرد مبتلا مرتبط بودند که در این راستا در قالب طرح "شهید سلیمانی" حداقل ۱۰ نفر مرتبط با بیمار شناسایی و مورد رصد قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: اقدام دیگر ما مساعدت در زمینه تامین و توزیع سبدهایی معیشتی میان اقشار آسیب‌پذیر بوده که عمدتا در مناطق حاشیه‌نشین توزیع شده و از ابتدای پیک جدید شیوع تاکنون  پنج هزار و ۲۵۰ سبد غذایی توزیع شده است.

سردار شفائی بیان کرد: هم‌اینک به صورت روزانه تا ۲ هزار پرس غذای گرم و سوپ ویژه بیماران کرونایی‌ توسط بسیجیان زاهدان طبخ و میان اقشار محروم توزیع می‌شود.

وی اظهارداشت: بسیجیان ما در آرامستان‌ها در زمینه تغسیل و تدفین میدان‌دار هستند و محدودیت نداریم و به طو متوسط روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ نفر از نیروهای جهادی در امر تغسیل شرکت دارند.

 استقرار کادر درمان ارتش

بسیج همگانی برای مهار جولان کرونا در سیستان و بلوچستان

علیرضا شهرکی  مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: کادر درمان ارتش برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و انجام اقدامات درمانی وارد استان شدند و از همان لحظات اولیه ورود کار اجرایی، خدماتی و درمانی‌ را شروع کردند.

رییس اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی زمینی ارتش گفت: با توجه به تشدید شیوع ویروس کرونا در استان‌های شرقی کشور بویژه سیستان و بلوچستان، فرمانده کل ارتش در دستوری به فرمانده نیروی زمینی به عنوان فرمانده میدان مبارزه با ویروس کرونا، به شکل آفندی وارد منطقه شدیم.

سرتیپ دوم بهزاد موذنی خاطرنشان کرد: از همان لحظه اول دستور،  جلسه‌ای را با ستاد بحران و روسای دانشگاه‌های زاهدان، ‌ایرانشهر و زابل برگزار و نیازمندی‌های آنها را احصا کردیم.

وی از برپایی سه بیمارستان صحرایی در زاهدان، زابل و خاش خبر داد و گفت: اقدامات اولیه آن شروع شده است که بزودی نخستین بیمارستان در زاهدان آماده می‌شود و ۲ بیمارستان دیگر ظرف ۱۰ روز آینده در زابل و خاش به بهره برداری خواهد رسید.

رییس اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی زمینی ارتش در ادامه افزود: بنا به نیازی که استان به لحاظ کادر درمانی داشت اولین گروه درمانی را از شیراز به سیستان و بلوچستان اعزام کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به درخواست‌ها، پنج مخزن اکسیژن با تناژ بالا در منطقه برای اکسیژن رسانی به بیماران کرونایی نصب خواهد شد. همچنین در صورت توزیع وسیع واکسن آمادگی داریم که واکسیناسیون را در این استان انجام دهیم.

سرتیپ موذنی از آمادگی در بحث غربالگری و تست کرونا در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: بیش از ۱۰۰ هزار تست کرونا را وارد استان سیستان و بلوچستان خواهیم کرد که سریعا بتوانیم بیماریابی را با سرعت بالاتری انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه تا زمان ریشه‌کنی این بیماری با تمام نیروی درمانی ارتش در منطقه حضور داریم،  گفت: قریب به ۲۰۰ کادر درمانی وارد سیستان و بلوچستان شدند.

رییس اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی زمینی ارتش درباره واکسیناسیون سربازان مرزی بویژه در سیستان و بلوچستان گفت: واکسیناسیون نیروهای مرزی انجام و تمام مسایل پیشگیری از انتقال بیماری در پادگان‌ها رصد شده است. در پادگان‌ها مشکلی نداریم و تا الان شیوع بیماری را در پادگان‌های منطقه نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه کنترل مرزی بحث جداگانه‌ای است که در مبادی رسمی کنترل می‌شوند گفت: افرادیکه وارد کشور می‌شوند را غربالگری می‌کنیم که اگر صحت و سلامتی آنها تایید شد و طبق قوانین اگر بتوانند وارد کشور شوند در خدمت آنها هستیم. اگر هم در کشور ما باشند و بیمار شوند برای ما هیچ فرقی نمی کند و کار درمانی آنها معالجه می کند.

افتتاح قرارگاه مرکزی مبارزه با کرونا در سیستان و بلوچستان

بسیج همگانی برای مهار جولان کرونا در سیستان و بلوچستان

دبیرکل جمعیت هلال احمر، در سفر یکروزه به زاهدان، قرارگاه مرکزی مبارزه و پیشگیری از کرونا را افتتاح و از روند دریافت و توزیع کامیون‌های کمک‌های بهداشتی و درمانی هلال احمر در این استان بازدید کرد و گفت: هلال احمر علاوه بر اقدام فوری در تهیه و ارسال تجهیزات بهداشتی و پزشکی به سیستان و بلوچستان ۲۴ خیریه بزرگ کشوری را بسیج کرده است و تا این لحظه بخشی از کمک‌های ارسالی به استان رسیده و در حال توزیع است.  

محمد حسن قوسیان مقدم ادامه داد: محموله‌های ارسالی جمعیت هلال‌احمر به سیستان و بلوچستان در دو بخش پیشگیری از کرونا و درمان این بیماری است و در بخش پیشگیری بیش‌از یک میلیون و ۲۰۰ هزار ماسک و اقلام بهداشتی دیگر ارسال شده و در بخش درمان نیز چندصد کپسول اکسیژن با ظرفیت‌های ۱۰ تا ۵۰ کیلویی وتعداد قابل توجهی دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی به منطقه رسیده که هوطنان درگیر با بیماری کرونا می‌توانند این تجهیزات را به رایگان از بانک امانات پزشکی هلال احمر استان به صورت امانی دریافت کنند.

وی همچنین از اقدام سالیانه و مهم جمعیت هلال احمر با عنوان «طرح نذر آب» در استان سیستان و بلوچستان گفت: امسال نیز طرح نذر آب ۴ در این استان برگزار می‌شود. اکنون استان‌های معین این طرح آمادگی لازم را تدارک دیده‌اند که آب‌رسانی به تمامی نقاط محروم استان سیستان و بلوچستان را آغاز کنند و مثل سال‌های گذشته بتوانند دردهای خشکسالی این مردم را التیام بخشند.

تزریق نخستین واکسن کوو برکت در زاهدان

بسیج همگانی برای مهار جولان کرونا در سیستان و بلوچستان

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)در سیستان و بلوچستان گفت: نخستین دوز واکسن کوو برکت در زاهدان امروز تزریق شد و استاندار اولین دریافت کننده آن بود.

علیرضا راشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ۲۸هزار دوز واکسن ایرانی کوو برکت توسط این ستاد به دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان و ایرانشهر تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه نخستین تزریق واکسن ایرانی کوو برکت در زاهدان امروز انجام شد تاکید کرد: اولین پایگاه تزریق واکسن ایرانی کوو برکت در سیستان و بلوچستان با حضور جانشین نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، خانواده شهدا، اصحاب رسانه و کادر درمان افتتاح شد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام( ره )در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با توجه به راه‌اندازی خط دوم تولید واکسن کوو برکت در روزهای آینده شاهد افزایش میزان دوز تحویلی توسط این ستاد به دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح استان خواهیم بود.

همزمان با اوج‌گیری موج پنجم کرونا در کشور، نخستین تیم پزشکی ارتش استان فارس توسط یک فروند هواپیمای ایلوشین پایگاه شکاری شهید دوران شیراز برای خدمت‌رسانی به مناطق محروم به استان سیستان و بلوچستان اعزام شد.

فرمانده پایگاه شکاری ترابری شهید دوران با اعلام خبر اعزام هواپیما برای خدمت‌رسانی به مردم سیستان و بلوچستان، گفت: برابر دستور فرمانده کل ارتش و سلسله مراتب فرماندهی و نیز هماهنگی‌های لازم با ارشد نظامی استان فارس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اعزام نخستین تیم پزشکی به تعداد ۵۰ نفر اعم از پزشک متخصص، پرستار و پزشک‌یار جهت امدادرسانی به مردم محروم سیستان و بلوچستان به وسیله یک فروند هواپیمای ایلوشین انجام شد.

امیر سرتیپ دوم خلبان مسعود جعفری افزود: علاوه بر اعزام کادر پزشکی ارتش در استان فارس، ۲۰ هزار قلم تجهیزات پزشکی شامل ماسک‌های سه لایه، گان و دستکش به عنوان اولین محموله کمک‌رسانی هوایی با همکاری دانشگاه پزشکی شیراز تهیه و به وسیله هواپیماهای ترابری پایگاه شهید دوران شیراز به استان سیستان و بلوچستان ارسال شد.

وی ضمن همدردی با مردم درگیر کرونا در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: سربازان ولایت‌مدار پایگاه شهید دوران با تأسی از فرامین فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) و سلسله مراتب فرماندهی، آمادگی انجام مردم‌یاری و خدمت‌رسانی در هر نقطه از کشور بوده و تا ریشه‌کن شدن بیماری کرونا از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند.

استقرار سه بیمارستان صحرایی ارتش در سیستان و بلوچستان

بسیج همگانی برای مهار جولان کرونا در سیستان و بلوچستان

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: ارتش سه بیمارستان تنفسی سیار ۱۰۰ تختخوابی در شهرستان‌های زاهدان، خاش و زابل برای مقابله با ویروس کرونا راه‌اندازی می‌کند.

امیرسرتیپ کیومرث حیدری  اظهارداشت:۲۰۰ نفر از کادر درمانی نزاجا تا پایان بحران کرونا در سیستان و بلوچستان مستقر خواهند بود.

وی بیان کرد: فرمانده کل ارتش با صدور دستوری بر ضرورت حضور گسترده تر ارتش و تسریع در امداد رسانی به مردم سیستان و بلوچستان تاکید کرد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش بیان کرد: فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به من مأموریت دادند تا پایان کرونا و رفع بحران آب در کنار مردم عزیز سیستان و بلوچستان باشم و آماده‌ایم عاشقانه در کنار مردم مرزدار و ولایتمدار استان باشیم.

وی گفت: در خصوص بحران آب نیز مقرر شد نیروی زمینی ارتش ارسال تانکرهای آبرسانی را به روستاهای مرزی آغاز کند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به اینکه نیروی زمینی ارتش همواره در مشکلات و بلایای طبیعی در کنار مردم بوده است، گفت: ارتش تجربه خوبی در  کمک به مردم در بلایای طبیعی همچون زلزله و سیل دارد و هم‌اینک هم با به وجود آمدن بحران کرونا و موضوع آب در سیستان و بلوچستان، تا برطرف شدن مشکلات در کنار مردم عزیز این استان خواهیم بود.
وی اظهارداشت: نیروی زمینی ارتش از زمان شروع شیوع کرونا، ۲۸ بیمارستان و ۱۲ هزار کادر درمان خود را در خدمت مردم قرار داد و در مسیر خدمت، عاشقانه شهدایی را تقدیم انقلاب و کشور کرد.

اهدای ۲ میلیون ماسک به سیستان و بلوچستان 

بسیج همگانی برای مهار جولان کرونا در سیستان و بلوچستان

مدیر عامل بنیاد برکت احسان وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: این ستاد ۲میلیون ماسک، سه هزار لیتر مواد ضدعفونی، ۵۰ هزار بسته معیشتی، ۵۰ هزار کیت تشخیص سریع کرونا و یک‌هزارو ۳۰۰گان پزشکی به سیستان و بلوچستان اهدا کرده است.

سعید سلیمانی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان تا قبل از پیک پنجم ویروس کرونا به این شدت دچار بحران نشده بود اظهارداشت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام بیمارستان سیار و مکانیزه با ظرفیت روزانه ۲۰۰بیمار در سیستان وبلوچستان راه‌اندازی خواهد کرد.

وی بیان کرد: همچنین با انسجامی خوبی که در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) وجود دارد تقریبا توانستیم ۲۷ هزار گروه جهادی را در سراسر کشور فعال کنیم و در مسایل مختلف کشور از جمله سیل و زلزله یاری‌رسان مردم باشیم.
مدیرعامل بنیاد برکت احسان افزود: با ورود پیک جدید ویروس کرونا که منجر به ایجاد مشکلاتی برای مردم سیستان و بلوچستان شد ستاد اجرایی فرمان امام(ره) هم طبق رسالتی که بر عهده دارد با برنامه‌ریزی جامعه که صورت گرفت اقداماتی را در هشت محور طرح‌ریزی کرد.
وی تصریح کرد: اقداماتی از جنس تقویت کادر درمان و همچنین استقرار چند دستگاه اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌های سیستان وبلوچستان البته در حوزه افزایش تخت‌های بیمارستانی هم تصمیم گرفتیم تا بیمارستان سیاری که در بنیاد احسان طراحی شده و کاملا مجهز است در بیمارستان علی ابن ابی طالب (ع) مستقر شود که این بیمارستان سیار هشت تخت دارد و این ظرفیت را دارد تا روزانه به ۲۰۰ بیمار خدمت‌رسانی کند.
سلیمانی با بیان اینکه در بحث گروه‌های جهادی در سیستان وبلوچستان با نشستی که با این عزیزان داشتیم بنا شد از ظرفیت آنان در حوزه بیماریابی به خصوص در مناطق حاشیه شهر استفاده شود ادامه داد: از همین رو ۲۰ گروه جهادی پای کار آمده‌اند که از این تعداد هشت گروه در زاهدان و ۱۲ گروه در سایر شهرستان‌های استان به خدمت رسانی مشغول خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: توزیع اقلام معیشتی از دیگر برنامه‌های بنیاد خواهد بود همچنین در حوزه دارو سهمیه‌ای را وزارت بهداشت به سیستان وبلوچستان اختصاص داده که علاوه‌بر آن سه هزار دوز دارو رندسیویر تحویل دانشگاه‌های علوم پزشکی استان خواهد شد.
مدیرعامل بنیاد برکت احسان با اشاره به اینکه بیمارستان سیار بنیاد احسان هم تا زمانی که نیاز باشد در استان مستقر خواهد بود گفت: نیازمند توجه ویژه استاندار نسبت به گروه‌های جهادی هستیم به این علت که این عزیزان کارهای میدانی خوبی انجام داده اند و اطلاعات خوبی از بدنه جامعه و حاشیه شهر دارند.

انسجام همچون گذشته

کرونا هر چند ویروس خطرناکی است و روز به روز رنگ عوض و جهش می‌یابد اما هماهنگی عمومی و بسیجی که میان افعال و دل‌های مردم جامعه به وجود آورده  موهبتی است که می‌تواند  نجات بخش جامعه از شرایط حاضر باشد.  همه می‌دانیم کشورمان ایران از این روزهای سخت کم نداشته و ندارد و سیستان و بلوچستان هم همینطور اما این بار همچون گذشته با انسجام اجتماعی این بحران نیز خواهد گذشت و باز صدای خنده و شادی از خانه‌های دیار نخل و آفتاب شنیده خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha