رشد پنج برابری درآمدهای مالیاتی گامی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد

گچساران - ایرنا - درآمدهای مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید پنج برابر افزایش یافت و رشد شتابان درآمدهای مالیاتی از اقدام های مهم سال های گذشته در کمک به توسعه و آبادانی این استان محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، کارشناسان اقتصادی معتقدند پرداخت مالیات به عنوان مهمترین عامل رشد و توسعه هرمنطقه زمینه رونق اقتصادی، تحقق عدالت اجتماعی و افزایش خدمات عمرانی را فراهم می کند و جهش بیش از پنج برابری وصول مالیات های مستقیم و غیرمستقیم در کهگیلویه و بویراحمد در هشت سال گذشته گوشه ای از تلاش های به ثمرنشسته دولت برای گذر از محرومیت در این دیار است.

صاحب نظران اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد تاکید می کنند که رشد چشمگیر منابع مالی استان ناشی از درآمدهای مالیاتی در توسعه منطقه اثرگذار بوده است و کمک حدود یکهزار میلیارد ریالی امور مالیاتی به شهرداری ها، فرمانداری ها و دهیاری های استان از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون برای توسعه مناطق شهری، روستایی و عشایری مصداق این ادعاست.

کارشناسان اقتصادی تصریح می کنند:طرح جامع مالیاتی با مکانیزه کردن فرآیند شناسایی مودیان و اخذ مالیات تا حدودی توانسته است فرار مالیاتی را کاهش دهد و  همین امر یکی از دلایل افزایش درآمدهای مالیاتی در این استان است که البته تا تحقق ایده آل راه طولانی در پیش دارد.

طرح جامع مالیاتی

طرح جامع مالیاتی که در سال ۱۳۸۳ و پیرو تکلیف برنامه سوم توسعه توسط دولت وقت تدوین و اقدام های اولیه اجرای آن نیز انجام شد پس از سال ها بلاتکلیفی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید موفقیت چشمگیری در اجرا کسب کرد.

این طرح که موتور محرک نظام مالیات ایران در گذر از سیستم سنتی و ناکارآمد به مدرن و چابک محسوب می‌شود و راهبرد اصلی این طرح ایجاد شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، راه اندازی پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی است منجر به عدالت‌ محوری و مودی‌ مداری سازمان امور مالیاتی کشور می‌شود.

امکان ارائه آنلاین اظهارنامه و پرداخت مالیات و دیگر خدمات مالیاتی که در این طرح پیش بینی شده تا حد زیادی باعث کاهش اتلاف زمان و هزینه‌های متحمل بر مردم شده به همین دلیل مودیان از آن استقبال کرده اند به طوری که سال گذشته ۹۰ در صد از مودیان کهگیلویه و بویراحمد اظهار نامه های خود را به صورت الکترونیک ثبت کردند.

بانک اطلاعاتی مودیان که پایگاهی برای ذخیره کلیه اطلاعات مورد نیاز سازمان امور مالیاتی مطابق با قوانین مربوط است، از دریافت و نگهداری تا پردازش و قراردادن اطلاعات در اختیار فرآیندهای مالیاتی را شامل می‌شود که این خود مهمترین دلیل در رابطه با کاهش فرار مالیاتی، مبارزه با پولشویی و برقراری عدالت مالیاتی  محسوب می‌شود.

یکی دیگر از مزایای اجرای طرح جامع مالیاتی در دولت تدبیر و امید، کاهش ارتباط میان مودیان و ممیزان مالیاتی است که این امر تا حد زیادی احتمال هر گونه تبانی و سوء‌استفاده را کاهش داده و در نهایت منجر به رضایت و اعتماد بیشتر به دستگاه مالیاتی کشور خواهد شد.

کاهش هزینه‌های دریافت مالیات، رسیدن به وضعیت مطلوب اقتصادی، افزایش درآمدهای مالیاتی و قطع وابستگی به درآمدهای ناپایدار و غیرقابل پیش‌بینی نفتی نیز از دیگر مزایای اجرای این طرح است که با پیاده سازی موفق آن از سوی دولت تدبیر و امید تا حد زیادی محقق شده است.

رشد پنج برابری وصول مالیات

مدیرکل مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: بررسی ها نشان می دهد وصول مالیات در این استان سال ۱۳۹۹ نسبت به هشت سال پیش از آن افزون بر پنج برابر رشد داشته است.

محمد علی غفاری اضافه کرد: در حالی میزان وصول مالیات های مستقیم و غیرمستقیم کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۲ کمتر از ۹۰۰ میلیارد ریال بود در سال ۱۳۹۹ حدود پنج هزار میلیارد ریال مالیات در استان وصول شد.

وی بیان کرد: از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۲۱هزار  و ۷۴۵میلیارد ریال مالیات در استان جمع آوری شده است که از این میزان ۱۲هزار و۴۳۹ میلیارد ریال آن مستقیم و بقیه به صورت غیر مستقیم وصول شده است.

مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:بیش از یکهزار و۷۰۰ میلیارد ریال مالیات مستقیم و غیرمستقیم در سه ماهه نخست سال جاری در این استان وصول شده است که نسبت به بهار سال گذشته  ۱۰۳درصد افزایش داشته است.

غفاری با اشاره به اینکه سهم اصناف از پرداخت مالیات در این استان حدود ۶ تا هفت درصد است گفت: افزایش وصول مالیات در استان در حالی محقق شده است که بازاریان سهم اندکی در پرداخت مالیات داشته اند و  این به آن معناست که در کاهش فرارهای مالیاتی کسب و کارهای بزرگتر تا حدودی موفق بوده ایم.

وی با بیان به اینکه در ۱۵ ماه گذشته ۹۸۰ میلیارد ریال از محل مالیات برارزش افزوده آلایندگی ها به شهرداری ها و روستاهای استان پرداخت شده گفت: وصول مالیات برکات زیادی برای توسعه و رفاه عمومی شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی داشته است.

۱۸ شهرداری و ۵۷۹ روستا کهگیلویه و بویراحمد اعتبار از محل درآمدهای مالیاتی دریافت می کنند.

مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه ۹۰درصد از مودیان فعال این استان درسامانه ابلاغ الکترونیک نام نویسی شده اند تاکید کرد: ارتقای استفاده از شیوه های الکترونیکی به عنوان یکی از راهبردهای طرح جامع مالیاتی  نقش مهمی در شفافیت و صرفه جویی در وقت مودیان داشته است.

وی عنوان کرد: از آنجایی که مهمترین هدف سازمان امور مالیاتی تحقق درآمدهای این حوزه در سایه مودی مداری و رعایت عدالت است رسانه های ارتباط جمعی و ائمه جمعه در تحقق افزایش فرهنگ مالیاتی در کهگیلویه و بویراحمد نقش به سزایی داشته اند.

ارتباط مالیات با رونق تولید

معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: افزایش وصول مالیات در استان ارتباط مستقیمی با رونق کار و اشتغال داشته است به این معنی که هر چه واحدهای تولیدی بیشتر فعال شده میزان درآمدهای مالیاتی استان افزایش یافته است.

سید حشمت الله صمیمی دوست با اشاره به اینکه ۶۵ واحد تولیدی کهگیلویه و بویراحمد در طول یک سال گذشته به چرخه تولید برگشته است تاکید می کند: همین امر یکی از دلایل افزایش درآمدهای مالیاتی در استان بوده است.

وی با بیان اینکه کاهش ۵.۶درصدی نرخ بیکاری که ناشی از راه اندازی واحدهای تولیدی جدید با استفاده از تسهیلات سه هزار و۳۰۰ میلیارد ریالی اشتغال روستایی عشایری محقق شده اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد کاهش بیکاری و افزایش مالیات رابطه معناداری با هم داشته است.

صمیمی دوست عنوان کرد: مالیات تنها یک ابزار تأمین مالی دولت نیست؛ بلکه راهکاری مهم برای سیاست‌گذاری اقتصادی، توزیع ثروت، رفع نابرابری و گسترش عدالت اجتماعی و توسعه پایدار است.

وی ابراز داشت:عملکرد امور مالیاتی در سال های اخیر  متفاوت با گذشته بوده به‌طوری‌که با وجود تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، نظام مالیاتی توانست نقش‌ها و کارکردهای حیاتی خود را به بهترین شکل انجام دهد.

وی افزود: افزایش رفاه اجتماعی و گسترش خدمات از مزایای دیگر پرداخت مالیات است که باید با فرهنگ سازی مناسب از سوی رسانه های ارتباط جمعی شهروندان را از مزایای پرداخت مالیات آگاه کرد.

صمیمی دوست تاکید کرد:توزیع مناسب درآمدها، مبارزه با فساد و تورم، توزیع عادلانه درآمد، ایجاد اعتماد و حمایت از سرمایه‌گذاران، رشد صحیح اقتصادی، فراهم کردن زمینه رقابت پذیری، تلاش در جهت انضباط‌های مالی و بودجه‌ای، اتکای دولت به هزینه‌های جاری به جای درآمدهای نفتی از مزایای پرداخت مالیات محسوب می شود.

وی اظهار داشت: با ترویج فرهنگ صحیح مالیاتی و معرفی مزایای آن از سوی رسانه های ارتباط جمعی می‌توان گام‌های موثری در توسعه عمران شهرها و روستاهای مناطق مختلف استان برداشت اما برای تحقق این امر باید به مزایای پرداخت مالیات و نحوه صحیح مصرف آن به مردم آگاهی بخشی شفاف صورت گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha