انسولین قلمی به میزان کافی در آذربایجان غربی وجود دارد

ارومیه- ایرنا- مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: انسولین به میزان کافی در سطح استان وجود دارد و بیماران می توانند با شماره گیری تلفن ۱۹۰و تماس با معاونت غذا و دارو، کمبود دارویی خود را رفع کنند.

فاطمه آقازاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: داروخانه تدبیر در خیابان عمار و داروخانه سرپایی بیمارستان طالقانی و داروخانه سرپایی بیمارستان امام خمینی (ره) به دلیل دارا بودن سهمیه مازاد جزء داروخانه هایی است که تهیه انسولین نسبت به سایر داروخانه ها راحت تر و در دسترس است.

وی اضافه کرد: انسولین ها به سه دسته کوتاه اثر، متوسط اثر و طولانی اثر تقسیم بندی می شوند که نوع طولانی اثر آنها، پنج نوع برند بوده که در بازار به مقدار کافی یافت می شوند.

مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده های دارویی علوم پزشکی آذربایجان غربی اظهار کرد: در بین انواع طولانی اثر فقط برند لومیر تاکید بر استفاده در زنان باردار شده است؛ در حالی که سایر افراد می توانند از برندهای دیگر با اطمینان خاطر استفاده کنند بنابراین وظیفه ما برنامه ریزی و تامین برند ذکر شده در زنان باردار است.

آقازاده ادامه داد: از انواع متوسط الاثر می توان به نوومیکس و همولوگ میکس اشاره کرد که در حال حاضر این نوع  انسولین ها نیز به مقدار کافی در دسترس بیماران قرار دارند.اما انواع سریع الاثر انسولین های قلمی شامل اپیدرا، نورپید و هومولوگ رپید بوده که این نوع از انسولین ها هم در بازار دارویی موجود بوده و هیچ مشکلی در خصوص تامین آنها وجود ندارد.

وی گفت: مدتی به جهت مدیریت در امر توزیع، بسته به میزان سهمیه دریافتی، انسولین بین بیماران سهمیه بندی می شد که در حال حاضر به دلیل وجود مقادیر کافی از انسولین های قلمی سهمیه بندی این دارو به حداقل ممکن رسیده است.

وی تاکید کرد: انسولین از جمله داروهایی است که باید در داروخانه های منتخب توزیع شود که تعیین داروخانه منتخب نیز بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو صورت می گیرد.

مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده های دارویی علوم پزشکی آذربایجان غربی افزود: علت پافشاری ثبت انسولین های قلمی در سامانه TTAC  به جهت جلوگیری از سوء استفاده احتمالی این دارو بوده از آنجایی که قیمت این دارو نسبت به کشورهای همسایه کمتر است، خود می تواند راهی برای خارج شدن دارو از کشور شود.

وی اظهار کرد: به منظور دریافت سهمیه درست و کامل انسولین قلمی از سازمان غذا و دارو لازم است کلیه بیماران دریافت کننده انسولین های قلمی در سامانه بیماری های نادر معاونت درمان ثبت نام کنند تا سهمیه استانی بر اساس تعداد بیماران ثبت نام شده در سامانه تعیین شود، بنابراین بیماران ثبت نام شده در اولویت دریافت انسولین قلمی قرار خواهند گرفت.

به گزارش ایرنا، طی ماه های اخیر شایعات مختلفی در خصوص کمبود انسولین در بازار آذربایجان غربی شایع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha