۲۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۱:۳۰
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 84403577
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سازندگان اسپوتنیک وی مدارک لازم را تحویل مراجع اروپایی نداده‌اند

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی با وجود ادعای کوتاهی سازنده واکسن «اسپوتنیک وی» در ارائه مدارک لازم به سازمان داروی اروپا، به نقل از یک مقام آگاه بر کارایی این فرآورده دارویی تاکید کرد.

خبرگزاری رویترز دیروز (۲۲ تیر) به نقل از منابع آگاه خبر داد که سازندگان واکسن کرونای «اسپوتنیک وی» به دفعات اطلاعات لازم برای کسب تائیدیه مراجع اروپایی را ارائه نکرده و به دلیل آنکه داده‌های مرتبط با آزمون‌های بالینی این واکسن ساخت روسیه تا مهلت مقرر ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) ارسال نشد، بررسی ایمنی و کارایی این واکسن از سوی سازمان داروی اروپا به تأخیر افتاده است.

یکی از منابع آگاه به رویترز گفت که سازمان داروی اروپا تا اوائل ژوئن اطلاعات بسیار کمی در مورد فرآیند تولید اسپوتنیک وی دریافت کرد و داده‌های مرتبط با آزمون‌های بالینی نیز ناقص بوده است.

پیش از آغاز بررسی‌های سازمان داروی اروپا، هیئتی از دانشمندان فرانسوی متوجه شدند که سازندگان این واکسن هنگام تولید بانک سلولی که گام ابتدایی در راه ساخت واکسن به شمار می‌رود، مقررات اتحادیه اروپا را مد نظر قرار نداده بودند.

به گفته یکی از منابع نزدیک به سازمان داروی اروپا، گزارش‌های مربوط به عوارض احتمالی دریافت‌کنندگان واکسن در آزمون‌های بالینی از جمله مدارکی است که تحویل این سازمان نشده و همچنین مشخص نیست که دانشمندان دست اندرکار ساخت این واکسن چگونه نتایج بالینی دریافت‌کنندگان دارونما را پیگیری کرده‌اند.

طرف روس گزارش رویترز را رد کرده و یکی از منابع نزدیک به اتحادیه اروپا به این خبرگزاری گفت که دلیلی وجود ندارد که در مورد بی‌خطر و مؤثر بودن واکسن اسپوتنیک وی تردید شود. مطالعات دانشمندان بین‌المللی که چندی پیش در نشریه پزشکی لنست منتشر شد نشان‌دهنده اثربخشی ۹۰ درصدی این واکسن ساخت روسیه بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha