محسن رنجبر روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: وارد شدن به سیستم برنامه ریزی منسجم و آینده نگر در برنامه ۵ ساله دوم شهرداری قم در قالب چشم انداز ۲۰ ساله عملیاتی شده است که با اجرای آن امکان دخالت مستقیم مردم در بهبود شرایط زندگی در محلات خود به وجود می آید.
به گفته وی، ساختمان های مسکونی، تجاری و خدماتی و بسیاری از زیرساخت های شهری توسط مردم ساخته می شود و اگر در احداث، اصول علمی و استاندارد با همکاری سایر دستگاه ها مورد توجه قرار بگیرد کیفیت زندگی در محلات افزایش می یابد.
رنجبر گفت: برنامه راهبردی ۵ ساله دوم چشم اندازه ۲۰ ساله شهرداری قم با عنوان" قم۱۴۰۴" با توجه به اسناد بالادستی و بومی در قالب ۲۷۰ طرح کلان تقدیم شورای اسلامی شهر شده است.
به باور وی، در سند قم ۱۴۰۴ توجه خاصی به سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شده است و مدل شهر همگرا در این طرح بعنوان یک ایده اصلی مورد توجه بوده است.
رنجبر با اشاره به تلاش شهرداری قم برای ورود به عرصه های مهم هوشمندسازی بیان کرد: فرهنگ سازی و پیش قدمی نسل جوان و تحصیل کرده در این مساله از اهمیت ویژه ای برخودار است و می تواند برخی شایعات بی اساس را از ابتدا خنثی نماید.
وی عنوان کرد: قم با تاریخچه ۷ هزار ساله خود همواره در تاریخ ایران اثرگذار بوده است و به دلیل مرکزیت علمی این شهر از کشورهای متعددی در این شهر تحصیل و زندگی می کنند و چشم بسیاری از تحلیلگران بین المللی نیز به این شهر است و این مساله تدوین سند چشم انداز ۲۰ ساله را ضروری کرده است.
رنجبر ادامه داد: چشم انداز ۲۰ ساله شهر قم مرجع تصمیم گیری برای تمام دستگاه های دولتی و بخش خصوصی در رابطه با هرگونه سرمایه گذاری و طرح های عمرانی است.
به گفته وی، برنامه ۵ ساله راهبردی قم ۱۴۰۰ اولین برنامه از این چشم انداز ۲۰ ساله بود که از ۵ سال گذشته توسط شهرداری قم آغاز شده و طرح های عمرانی، رفاهی، سرمایه گذاری و غیره در قالب آن به اجرا درآمده است.
معاون برنامهریزی و توسعه انسانی شهرداری قم گفت: این برنامه ۵ ساله محورهایی مانند شهرسازی و معماری، طرح های زیست محیطی، فرهنگی، ایمنی و مدیریت بحران، هوشمندسازی و مدیریت شهری را دنبال کرده است.
وی با بیان اینکه، روند دستیابی چشم انداز شهر قم در قالب ۲۲ شاخص بصورت مستمر رصد و پایش شده است، اضافه کرد: برنامه چشم انداز ۲۰ ساله و برنامه ۵ ساله راهبردی قم۱۴۰۰ معیار بودجه بندی شهرداری قم از سال ۹۵ به بعد شده است.
رنجبر یادآور شد: برنامه دوم چشم انداز ۲۰ ساله قم با عنوان قم ۱۴۰۴ در پایان سال ۹۹ نهایی و برای تصویب و اجرا به شورای اسلامی شهر تقدیم شده است تا ادامه فرایند چشم انداز قم در قالب آن دنبال شود.
شهرداری قم در مسیر هوشمندسازی
رییس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم نیز در ادامه بیان کرد: هوشمندسازی مهمترین برنامه مدیریت نوسازی و تحول سازمانی در شهرداری قم از سال ۹۴ به بعد بوده است.
همایون یزدان پناه ادامه داد: زمانی می توان ادعا کرد که شهر به سمت هوشمندسازی واقعی رفته که سیستم هوشمند شهری پیشنهادات متنوعی به شهروند در یک خدمت مشترک بدهد که فرد هوشمندانه دست به انتخاب بزند و انحصاری در کار نباشد.
به گفته وی، سیستم شهرسازی الکترونیکی از ۱۹ سال گذشته در قم شکل گرفته است اما به دلیل مشکلات ساختاری و کمبود اختیارات تاکنون امکان هوشمندسازی مورد نظر فراهم نشده است.
یزدان پناه یادآور شد: اگر سیستم شهرسازی الکترونیکی تکمیل شود تمام فرآیندهای مربوط به ساخت ملک در قالب پیشنهادات مختلف به شهروند ارائه می شود و شهروندان با آگاهی دست به احداث واحدهای تجاری و مسکونی می زنند.
رییس ستاد هوشمندسازی شهرداری قم ابراز داشت: شهرداری قم از ۴ سال گذشته بصورت جدی تری وارد مقوله هوشمندسازی شده و فرآیندهای لازم را تا حدودی به وجود آورده است.
به باور وی، احداث پارکینگ های هوشمند توسط شرکت های بخش خصوصی یکی از طرح هایی است که شهرداری قم می تواند به آن ورود پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که شهروندان نسبت به اصول هوشمندسازی و شهر الکترونیک آموزش لازم را نبینند، بهبود زیرساخت ها نمی تواند تاثیر زیادی در نیل به اهداف تعیین شده داشته باشد.
قمکارت مرجع پرداختهای الکترونیکی شهرداری میشود
رییس فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم نیز در این نشست، بیان کرد: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم از سال ۹۶ به صورت رسمی آغاز بکار کرده است.
کوروش محمدحسینی افزود: تدوین استانداردهای نوین شهرداری برای اجرای فرآیندها و سامانه های هوشمندسازی از برنامه های مهم این سازمان از سال ۹۷ بوده است.
به گفته وی، شهرداری قم از معدود شهرداری هایی است که از سال ۹۷ دارای سرویس خدمات هوشمند شده که امکان دریافت و تجمیع داده های مربوط به شهروندان و خدمات یکپارچه شده است.
محمدحسینی گفت: میزخدمت شهرداری قم از سال ۹۸ با عنوان اختصاصی "قم یار" راه اندازی شده است و بخشی از ثبت درخواست های شهرداری از طریق این سامانه انجام گرفته است.
وی یادآور شد: تمام ثبت درخواست های حوزه ملک و ساختمان قم از نیمه دوم سال ۹۹ صرفا از طریق این سامانه قابل انجام است و در نسخه جدید این نرم افزار سرویس های الکترونیک کاربردی تری راه اندازی شده است.
رییس فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم ابراز کرد: در پایان سال ۹۹، کارت های قدیمی "قم کارت" جای خود را به کارت های جدید داد و علاوه بر پرداخت الکترونیکی اتوبوس های شهری این کارت ها بصورت آزمایشی بر روی خودروهای سواری ون و تاکسی های گردشگری در حال انجام است.
به گفته وی، امکان پرداخت الکترونیکی قم کارت در پارکینیگ های حاشیه ای، پارکینگ های طبقاتی، خدمات باغ پرندگان، بانکهای شهری و غیره از اهداف مهم شهرداری قم در پروژه قم کارت است.
وی با اشاره به امکان پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی در نرم افزار قم یار، گفت: حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تاکسی درون شهری قم به بارکد الکترونیکی مجهز شده اند.
محمدحسینی یادآور شد: سرویس های شهرداری به مردم، سرویس های عمومی به شهروندان، سرویس سایر دستگاه های اجرایی، پرداخت قبوض، خدمات غیرحضوری مانند خرید کالا و خدمات، سرویس های درون سازمانی و سرویس ویژه کرونا هم اکنون در سامانه قم یار عملیاتی شده است.
توجه ویژه شهرداری قم به سرمایهگذاری در بخش نیروی انسانی
مدیرکل سرمایه انسانی شهرداری قم نیز در ادامه عنوان کرد: شهرداری قم بهرهورترین شهرداری در سطح کشور از نظر کمی و کیفی در حوزه منابع انسانی است.
سیدعلی بیگدلی عنوان کرد: در شهرداری های کشور آیین نامه و ساختار صحیحی در رابطه با مبحث استخدام وجود ندارد و ما هم اکنون از آیین های مربوط به پیش از انقلاب بهره می بریم.
وی یادآور شد: ساختار سازمانی تدوین شده شهرداری قم طی چند سال گذشته به نحو صحیحی اجرا شده و همین مساله سبب شد تا شهرداری قم بتواند به تبدیل وضعیت بخشی از نیروهای شرکتی و قراردادی خود ورود پیدا کند.
بیگدلی گفت: پست های کارگری در شهرداری قم به دو بخش ادرای و عملیاتی تقسیم شده است و در طول ۶ سال گذشته قرارداد بخش اداری در این قسمت به قرارداد کارمندی تبدیل شده است.
وی یادآور شد: از ابتدای شیوع کرونا ۵۰ دوره آموزش الکترونیکی در شهرداری قم انجام شده و سرانه های آموزشی نسبت به گذشته رشد پیدا کرده است.
مدیرکل سرمایه انسانی شهرداری قم ادامه داد: نظام ارزیابی کارکنان این نهاد با همکاری بخش خصوصی در شهرداری قم عملیاتی شده که مبتنی بر الگوی بین المللی سیستم ۳۶۰درجه ای است.
بیگدلی ابراز داشت: خدمات رفاهی شهرداری قم بصورت متمرکز در قالب خدمات اقساطی و فروشگاهی توسط یک کارت هوشمند در اختیار کارکنان قرار گرفته است.
نظر شما