گستره عملیات آبخیزداری در خراسان شمالی سه برابر افزایش یافت

بجنورد- ایرنا- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: گستره عملیات اجرایی آبخیزداری در استان با افزایش سه برابری در مدت سه سال گذشته هم اکنون به ۷۵۰ هزار هکتار رسیده است.

دکتر محمد فرامزر روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش از سال ۹۷ و با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی فقط ۲۵۰ هزار هکتار اجرای عملیات آبخیزداری در استان انجام شده بود.

وی با بیان اینمه حوضه آبخیز عرصه‌ای است که رواناب ناشی از بارش بر روی آن توسط آبراهه‌ها جمع‌آوری و به یک خروجی نظیر رودخانه، آب انباشت، تالاب، دریاچه و دریا هدایت می‌ شود افزود: از آنجایی که خاک و پوشش گیاهی به طور پیوسته با چرخه منابع آبی مرتبط هستند، این حوضه های آبخیز مهمترین واحد برنامه ریزی برای مدیریت یکپارچه منابع آب و زمین(خاک) محسوب می شوند.

وی گفت: مدیریت منابع آبی، کاهش فرسایش خاک و رسوب دهی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش سیل خیزی از نتایج اجرای طرح های آبخیزداری است و در خراسان شمالی نیز با توجه به این که ششمین استان حادثه خیز و سومین استان درگیر با خشکسالی در کشور است اجرای طرح های آبخیز داری از اهمیت به سزایی برخوردار است.

وی افزود:  تامین منابع آب شیرین برای مردم شهرها و روستاها، تنظیم جریان منابع آبی و حفظ کیفیت آب و هم چنین حفاظت از منابع طبیعی(آب، خاک و پوشش گیاهی) جهت تامین معیشت مردم محلی از جمله نتایج اجرای طرح های آبخیزداری است.

وی بابیان این که تامین انرژی، حفاظت از تنوع زیستی و احیای آن نیز با اجرای طرح های آبخیزداری بروز و ظهور می یابد خاطرنشان کرد: مدیریت آبخیزداری که به عنوان یک اقدام انسانی برای اطمینان پذیری استفاده پایدار از منابع طبیعی در حوضه های آبخیز تعریف می شود، تلاش می کند تا بهترین راه حل ها را برای مقابله با تهدیدات منابع طبیعی و محیط زیست و آب و خاک فراهم کند.

فرامزر عمده اهداف اجرای فعالیت‌های آبخیزداری را شامل مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز، کاهش فرسایش خا ک و رسوب دهی، کنترل هرز آب‌ها، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، کاهش سیل خیزی و بهره‌وری بهینه از نزولات آسمانی و ارتقا ی آگاهی عمومی و توسعه مشارکت مردم بیان کرد و گفت: اهمیت آبخیزداری به اندازه ای است که مقام معظم رهبری اجازه داد تا از صندوق توسعه ملی منابعی برای اجرای عملیات آبخیزداری در کشور در سه سال گذشته برداشت شود.

گستره عملیات آبخیزداری در خراسان شمالی سه برابر افزایش یافت

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی از افزایش مطالعات تفصیلی و اجرایی آبخیزداری نیز خبر داد و افزود: از گستره ۲ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۵۲۹ هکتاری استان هم کنون  یک میلیون و ۳۳ هزار هکتار آن مطالعه شده  است.

وی از جهش بیش از سه برابری اعتبارات این بخش نیز خبرداد و گفت: از محل صندوق توسعه ملی در سال ۹۷، ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار و در سال ۹۸، ۴۰۰ میلیارد ریال با تخصیص صددرصد به این حوزه اختصاص یافت.

فرامرز در مورد اعتبارات آبخیزداری در سال گذشته نیز اظهار داشت: پارسال نیز ۳۲۰ میلیاردریال اعتبار با صددردصد تخصیص به این حوزه اختصاص یافت و توانستیم در جای جای استان عملیات آبخیزداری و آبخوانداری اجرا کنیم.

وی با بیان این که با اجرای هر هکتار عملیات، ۵۰۰ متر مکعب سیلاب را می توان کنترل کرد گفت:  یکی از تاثیرات ملموس این برنامه ها کنترل و مهار سیلاب در حوزه هایی سیل خیز مانند بجنورد است.

وی افزود: ۹۰ درصد حوضه بجنورد در معرض رواناب قرار داشت که با عملیات آبخیزداری این رواناب ها کنترل شد و ذخیره سازی ۲۹۰ میلیون متر مکعب آب رهاورد اجرای طرح های  آبخیزداری است. 

وی در مورد اعتبارات این بخش در سال جاری نیز اظهار داشت: در این بخش میزان اعتبارات  هنوز پیش بینی نشده است و در حال برنامه ریزی هستیم.

  گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.       

خراسان شمالی با دارا بودن ۸۶۳ هزار نفر جمعیت که ۴۴درصد آن در روستاها زندگی می کنند از جمله استان هایی است که هر سال با مخاطراتی مانند سیل مواجه است.    

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha