یک میلیون هکتار از حوضه‌های آبریز خراسان‌شمالی مستعد آبخیزداری است

بجنورد-ایرنا- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی گفت: یک میلیون هکتار از حوضه های آبریز این استان مستعد اجرای عملیات آبخیزداری است.

حسین فردی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: مطالعات تفصیلی آبخیزداری تاکنون در سطح ۴۶۸ هزار هکتار از حوضه های آبریز خراسان شمالی انجام شده و ۲۰۰ هزار هکتار نیز در دست اجرا است.

وی افزود: ۴۳۴ هزار هکتار از سطح حوضه های آبریز استان اکنون آماده مطالعات تفصیلی آبخیزداری است که نیاز به تامین اعتبار دارد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی ادامه داد: با اجرای طرح های آبخیزداری برنامه ریزی شده در دولت سیزدهم ۴۰ تا ۷۰ درصد مخاطرات کاهش می یابد.

۷۰ درصد سطح استان در مناطق سیل خیز

فردی گفت: تغذیه منابع آب زیرزمینی در یک هزار متر مکعب از سیستم های پخش سیلاب خراسان شمالی اجرا شده است که در سایر مناطق به ۵۰۰ هزار مترمکعب می رسد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی افزود: ۷۰ درصد سطح استان در مناطق سیل خیز هستند و بیشتر مناطق دارای شیب زیاد است که این امر از عوامل اصلی سیلابی بودن استان است.

وی یادآور شد: نباید در مجاورت رودخانه ها ساخت و ساز انجام شود و با اقدامات پیشگیرانه باید خسارت ها را به حداقل برسانیم.

به گفته فردی؛ شمال شهر شیروان، شهرستان راز و جرگلان، بخش شرقی جاجرم، شمال غربی گرمه، بخش شمالی اسفراین و جنوبی فاروج از مناطق سیل خیز خراسان شمالی هستند.

به گزارش ایرنا، گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha