حسین ظریف منش روز یکشنبه به مناسبت دهه امامت و ولایت در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا به آموزه های علوی اشاره کرد و گفت: در حکومت اسلامی باید آموزه های دینی و علوی مانند مطالبه مردمی، امر به معروف و نهی از منکر، پاسخگویی مسئولان، شفاف بودن زندگی کارگزاران و اکتفای مدیران به حداقل بهره مندی از منابع مالی و دنیوی در مسئولیت شان حاکم باشد. اگر این آموزه ها حاکم شود یعنی حقوق نجومی باید قطع و خودروی آنچنانی از مدیر گرفته شود.
وی افزود: امام حسین (ع) فرمود اگر کسی به شما مراجعه کرد و نیازی داشت، باید این مراجعه را یک نعمت الهی بدانیم و اگر من به عنوان یک مدیر، مراجعه کننده ای دارم باید به جای اخم کردن یا گذاشتن چند ایستگاه برای مراجعان بگویم که این یک نعمت الهی است و قدردان آن باشم.
جایگاه آموزه های علوی پس از ۴۰ سال
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا پس از ۴۰ سال هنوز آموزه های علوی در جامعه حاکم نشده، اظهار داشت: ما برای تبدیل از یک جامعه ای که طاغوت زده بود و هزار و ۴۰۰ سال امکان بروز و ظهور بر اساس مبانی و موازین اهل بیت را پیدا نکرده باید یک دوره گذرا داشته باشیم. چون تبدیل جامعه ای که در معرض تهاجم های فکری و فرهنگی متعدد بوده، به یک جامعه علوی نیازمند زمان است.
وی افزود: در دوران صدر اسلام و در جامعه پیامبر اکرم (ص) که ما قابل مقایسه با آن نیستیم، وقتی رسول خدا (ص) آن جامعه را بنیان می گذارد ما منافقین را می بینیم یا شاهد نارسایی ها و ناکارآمدی ها و بدسلیقگی ها هستیم. پیامبر می خواستند یک جامعه بدوی و جامعه ای را که هیچ بویی از اسلام و انسانیت و معرفت نبرده بود، به یک جامعه اسلامی تبدیل کنند و رسول خدا تکیه بر همه امدادهای الهی داشتند و می توانستند هر اراده ای را محقق کنند اما نمی توان مردم جامعه را اجبار کرد.
ظریف منش با استناد به آیه ۹۳ سوره نحل گفت: قرآن می فرماید اگر می خواستیم می توانستیم جامعه ای را ایجاد کنیم که همه تابع و همراه و مقید به آن آداب و احکام باشند و رهبر معظم انقلاب نیز فرمود فرایند تحقق هدف های اسلامی یک فرایند طولانی و البته دشوار است.
وی اضافه کرد: همانگونه که رهبر انقلاب چند سال پیش فرمود، انقلاب اسلامی پنج مرحله دارد که شامل انقلاب اسلامی، تشکیل نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، تشکیل کشور اسلامی و در نهایت تشکیل دنیای اسلامی است.
مدیرعامل بنیاد بنیاد بین المللی غدیر با اشاره به وضعیت آموزش و پرورش گفت: محصول تربیت ما آموزه های غربی است که در مدارس جاری و ساری است. تربیت مدیران ما بر اساس دانش غربی است. در دانشگاه ها نیز آموزه های علوی را تبلیغ و ترویج نمی کنیم.
وی با بیان این که البته عملکردها را هم نباید انکار کرد، ادامه داد: همانگونه که رهبر انقلاب تاکید دارند باید دائما مطالبه گری کرد و باید پذیرفت که جامعه ما نسبت به قبل تفاوت های جدی کرده اما فاصله تا حکومت علوی خیلی زیاد است و به نظر من نیاز به یک موج عظیمی از کار اندیشه ورزی و پژوهشی دارد.
ضرورت تبدیل روایات به تئوری های مدیریتی
ظریف منش اضافه کرد: ما به دلیل این که فرصت نداشتیم، تاکنون نتوانسته ایم بسیاری از مباحث و آموزه های دینی را از سطح روایات و احادیث به نظریات و تئوری های مدیریتی تبدیل کنیم و به همین دلیل در بعضی از بحث های حکمرانی ضعف داریم.
وی افزود: در واقع غرب با یک ادبیات ۳۰۰ ساله که با آزمون و خطا در کشورهای مختلف و درکشور ما نیز بارها تکرار شده است و ما اگر بخواهیم بر اساس آموزه های علوی افراد را تربیت کنیم، گاهی می بینیم که دست ما خالی است. چون به یک موج عظیمی نیاز داریم که حوزه های علمیه، اساتید دانشگاهی و صاحبان اندیشه بتوانند حکمرانی علوی و اسلامی را تدوین کنند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: البته کارهای پژوهش بسیاری در این زمینه انجام شده ولی بیشتر کارهای پژوهشی جنبه تفسیری دارد نه جنبه تبدیل به دستورالعمل.
اقیانوسی از مفاهیم مدیریتی در نامه امیرمومنان (ع)
ظریف منش با اشاره به نامه ۵۳ امیرمومنان به مالک اشتر در نهج البلاغه گفت: در این نامه اقیانوسی از مفاهیم مدیریتی وجود دارد که می تواند دستمایه یک حرکت بزرگ شود ولی باید این مفاهیم در قوانین دیده یا در آموزش ها منظور شود تا در تربیت فرزندان ما اثرگذار باشد.
وی ادامه داد: وقتی یک دانشجو در رشته حقوق تحصیل می کند در واقع نظریه مونتسکیو را می خواند یا وقتی در رشته مدیریت درس می خواند نظر فردریک هرزبر را فرا می گیرد درحالی که مباحث حقوقی و مدیریتی فراوانی در آموزه های علوی وجود دارد ولی ما نمی توانیم این آموزه ها را وارد میدان کنیم و این کار مستلزم یک کار فکری است و دوم این که قوانین ما باید در راستای اجرایی شدن این آموزه ها تصویب شود.
ظریف منش افزود: رهبر انقلاب فرمود دسترسی به یک تمدن مستلزم دو حرکت است. یکی تولید ادبیات علمی و حرکت دیگر تربیت است که در این زمینه ها کارهای خوبی شده ولی یکی از نقاط ضعف ما در این چهار دهه تولید ادبیات علمی بوده است.
وی اضافه کرد: از طرف دیگر باید آموزه های دینی مانند مطالبه مردمی، امر به معروف و نهی از منکر، پاسخگویی مسوولان، شفاف بودن زندگی کارگزاران، اکتفای مدیران به حداقل بهره مندی از منابع مالی و دنیوی در مسئولیت شان وجود داشته باشد. اگر این آموزه ها حاکم شود یعنی حقوق نجومی باید قطع شود و خودروی آنچنانی از مدیر گرفته شود.
این استاد دانشگاه افزود: باید این سوال که چرا پس از ۴۰ سال آموزه های علوی در جامعه حاکم نشده را اینگونه مطرح کرد. ما افق ها را به صورت متعالی داریم. با توجه به این که جوانان ما زمان طاغوت و بعضی از نارسایی ها را ندیده اند، تلقی دیگری دارند و جوان ما باید وظیفه خودش بداند که پرچمدار حرکت انقلاب و نظام و همینطور مردم به سمت و سوی حکمرانی علوی باشد.
وی افزود: اگرچه این حرکت با زمان کوتاه سازگار نیست اما آن چیزی که مردم و به ویژه جوانان را آزار می دهد این است که گاهی مدیران حداقل ها را رعایت نمی کنند و ما باید در قوانین و نظارت ها و سیاست هایمان این حداقل را اعمال کنیم.
ظریف منش اضافه کرد: حداقل ها مصداق های فراوانی دارد و مثلا خدمت کردن به مردم یک آموزه علوی است. حضرت علی (ع) برای خدمت به یک خانواده حاضر بود خم شود و آن کودک بر پشت آن حضرت سوار شود یا نان بپزد. امروز باید در این وضعیت بی آبی در سیستان و بلوچستان و خوزستان حرکت مدیران را ببینیم.
وی افزود: البته این حرکت را از بعضی مدیران می بینیم و سرمایه اجتماعی ما از این مسئولان و مدیرانی است که این پیوند را با مردم دارند و باید این پیوندها را ارج نهاد و رسانه ها نیز این پیوندها را به عنوان یک ارزش تقویت کنند و مردم نیز مطالبه کنند تا کسی که این حداقل را رعایت نمی کند از چشم مردم بیافتد.
نظر شما