گشایش نخستین مرکز تخصصی دیجیتال مارکتینگ در خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- نخستین مرکز آموزش تخصصی دیجیتال مارکتینگ خراسان رضوی روز سه‌شنبه طی مراسمی با حضور مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی در محل موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی مشهد گشایش یافت.

سرپرست موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی روز سه شنبه در آیین گشایش این مرکز گفت: این مرکز با مجوز و در چهارچوب همکاری مشترک با سازمان فنی و حرفه ای وارد مرحله بهره برداری شده است و به متقاضیانی که از خدمات آموزشی آن بهره بگیرند، گواهینامه های بین المللی ارایه می دهد.

پیام رشیدی هدف از ایجاد این مرکز را ارتقای مهارت‌ و بهره‌وری فعالان اقتصادی و نیروی شاغل در بنگاه‌های اقتصادی ذکر و بیان کرد: امروز تسلط بر مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ و بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی می‌تواند به توسعه محصول و خدمات بنگاه های اقتصادی منجر شود.

وی افزود: فعالان اقتصادی و عرضه کنندگان کالا و خدمات، نیازمند به کارگیری نیروی ماهر در حوزه مارکتینگ هستند،  علاوه بر این برخی از افراد به شدت علاقه مند به راه اندازی تجارت الکترونیک در عرصه بین المللی هستند که در همین راستا و براساس نیازسنجی صورت گرفته از سوی اتاق بازرگانی، ایجاد چنین ظرفیتی در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: توافق اولیه برای راه اندازی این مرکز اواخر سال گذشته با رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در مشهد انجام شد و ایجاد «سامانه جامع ملی مهارت» و «مرکز سنجش مهارت» با همکاری اتاق بازرگانی در خراسان رضوی از دیگر توافقات صورت گرفته بود.

سرپرست موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، راه اندازی مرکز ارائه خدمات تحقیقات بازار را نیز از دیگر برنامه های این بخش در اتاق برشمرد و گفت: بسیاری از فعالان اقتصادی جویای مهارت‌هایی هستند که بتوانند به استناد آن محصولات تولیدی خود را بازاریابی و صادر کنند و یا حتی اطلاعاتی در خصوص تامین مواد اولیه و فناوری به دست بیاورند و ما ظرفیت مزبور را در مرکز ارایه خدمات تحقیقات بازار به وجود آورده ایم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: آموزش مهارت‌های فنی و حرفه ای را نباید صرفا به ۴۷ مرکز دولتی فعال در استان محدود دانست زیرا هزار و ۵۱۴ واحد اقتصادی به نام مهارت آموزی در محیط کار، به امر آموزش همت گماشته اند و ۱۶۰ واحد صنعتی نیز در سال گذشته مجوز ارائه آموزش های فنی و حرفه ای را دریافت کرده اند.

افشین رحیمی افزود: همواره به مدیران صنعت استان به واسطه مشارکت خیرانه و ارزشمندشان در عرصه کمک به مهارت آموزی افتخار کرده ایم؛ اینکه ۱۶۰ مدیر صنعتی وارد بحث آموزش شده اند و ۲۰ مدیر نیز در این حوزه مجوز گرفته اند، بسیار اهمیت دارد.

وی اظهار داشت: ایجاد اولین مرکز آموزش دیجتال مارکتینگ در استان با همکاری اتاق بازرگانی نیز تحولات ارزشمندی را برای ارتقای مهارت ها و در پی آن ظرفیت های اقتصادی استان نوید می دهد.

دبیر اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این آیین از اهمیت توسعه دیجیتال مارکتینگ در کشور سخن به میان آورد و گفت: امروز همه واقفیم که بحث توسعه الکترونیکی کسب و کارها و به ویژه زیرساخت‌های آن در فضای مجازی، یک انتخاب نیست؛ بلکه یک اصل غیرقابل انکار است که می تواند مزیت خلق کرده و بسیاری از محدودیت‌ها را از پیش روی فعالان اقتصادی در بازارهای هدف اقتصادی بردارد.

علی کبیر افزود: برخی مطالعات نشان می دهد که ورود به حوزه بازاریابی الکترونیک ۲۰ تا ۴۰ درصد هزینه بنگاه های اقتصادی و  ۶۰ درصد سرمایه مورد نیاز آن را کاهش و  ۱۰ تا ۲۰ درصد میزان فروش بنگاه مذکور را ارتقا می دهد.  

رییس کمیسیون مسوولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در هفته ملی مهارت و روز «توسعه بخش خصوصی، خیرین مهارتی و مشارکت های مردمی» قرار داریم، گفت: یکی از شاخص‌ترین دغدغه‌های امروز جامعه، آمار دانش آموختگان بیکاری است که هزینه های گزافی صرف آموزش آنان شده اما به واسطه ضعف در مهارت، توان جذب در بازار کار را ندارند.  

رضا حمیدی افزود: رشد آموزش‌ها در کشورهای پیشرفته با نگاهی هدفمند دنبال شده است. سهم آموزش های مهارتی در کشور ما، به رغم همه تلاش های صورت گرفته پایین بوده است و کفایت نیاز بخش‌های تخصصی به ویژه در حوزه تولید و صنعت را نمی کند.  

نایب رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: توسعه آموزش‌های مهارتی برای بخش خصوصی، بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی، یکی از مسیرهای مهمی است که اگر به درستی پیموده شود قطعا به اصلاح خطاهای گذشته منجر خواهد شد، لذا ضرورت دارد تا در این حوزه با تمام وجود سرمایه گذاری شود تا اشکالات و خطاهایی که از گذشته در سیستم آموزشی ما وجود داشته است، اصلاح و رفع و رجوع گردد.  

محمود سیادت افزود: مهارت آموزی، نمی تواند صرفا ماموریت سازمان فنی و حرفه ای و یا دولت تعریف شود و بخش خصوصی، تشکل‌های توانمند این حوزه و بنگاه‌های اقتصادی نیز باید به این مهم ورود کنند. مسیر اشتباهی در سیستم آموزشی کشورمان طی شد که صرفا مفاهیم تئوریک را به جوانان می آموزد و آنان را منهای مهارت عملی، در بازار کار رها می کند. بخشی از بحران بیکاری امروز کشور، متاثر از ضعف مهارت در نیروی کار است که نباید از این موضوع چشم پوشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha