به گزارش ایرنا، بحث ممنوعیت استفاده بانوان از دوچرخههای اشتراکی در هفته جاری در فضای مجازی منتشر شد که اکنون در برخی از شبکههای معاند نیز در حال چرخیدن است.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد در خصوص این اقدام به خبرنگار ایرنا گفت: از یکشنبهشب هفته جاری شیوه نامه ممنوعیت و محدودیت استفاده از دوچرخههای اشتراکی توسط بانوان ابلاغ و در سیستم یکپارچه شهرداری ثبت شد.
مهدی اسدی افزود: طبق این شیوه نامه که از سوی نهادهای بالادستی ابلاغ شده است، استفاده از دوچرخههای اشتراکی برای بانوان در سطح شهر ممنوع است، اما بانوان میتوانند در بوستانهای ویژه بانوان دوچرخه سواری کنند.
وی ادامه داد: از این رو ۱۰ ایستگاه دوچرخه با ۱۵۰ دستگاه دوچرخه در بوستانهای وحدت، بهار، ارم، بهشت، حجاب، مادر و کودک، ملت و وکیل آباد برای استفاده بانوان در حال آمادهسازی است.
وی خاطرنشان کرد: هدف ما از فعال کردن سیستم دوچرخه در سطح شهر، اصرار به توسعه حمل و نقل پاک است اما با این شیوه نامه، بانوان تنها برای تفریح در بوستانها میتوانند از دوچرخه استفاده کنند.
واکنش شورای پنجم شهر مشهد
شورای پنجم شهر مشهد در پیامی نسبت به محرومیت بانوان از سیستم دوچرخه اشتراکی واکنش نشان داد و اعلام کرد: محروم شدن بانوان از حق استفاده از شبکه دوچرخه اشتراکی "بایدو"، به منزله نقض حقوق قانونی آنان است.
در بخشی از این بیانیه آمده است: حمل و نقل پاک، انسان محور و تضمین کننده سلامت افراد جامعه یکی از ارکان سیاستهای کاری و برنامههای شورای پنجم بود که در چهار سال فعالیت، اهتمام لازم در این خصوص داشته و تلاش همه جانبه ای برای توسعه و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی، ایجاد مسیرهای سبز و جذاب پیادهروی و توسعه پیادهروسازی در شهر را در دستور کار خود قرار داد و پیشرفتهای فیزیکی در این زمینه در تمام شهر نمود پیدا کرده است.
در ادامه این بیانیه آمده است: ایجاد شبکه دوچرخههای اشتراکی موسوم به بایدو، نیز باهدف تامین شرایط مناسب برای همه شهروندان اعم از زن و مرد و پیر و جوان برای استفاده آسان و ارزان از این مدل حمل و نقل مدرن و سلامت محور از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا بوده است.
در ادامه تاکید شده است: محروم شدن بانوان از حق استفاده از شبکه دوچرخه اشتراکی بایدو، نقض حقوق قانونی آنان است؛ شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر حق استفاده همه شهروندان از همه امکانات شهری و با تاکید بر رعایت شوونات فرهنگی و مذهبی، مخالفت صریح خود را با این اقدام اعلام میدارد.
سیاستگذاری دوچرخه سواری بانوان ربطی به شورای ششم مشهد ندارد
یک عضو منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد نیز در واکنش به اعمال محدودیت برای دوچرخهسواری بانوان گفت: موضوع ایستگاههای دوچرخه، سیاستگذاری و برنامه ریزی آن در دوره شورای فعلی انجام شده و شورای ششم قبل از استقرار هیچگونه دخل و تصرف و تصمیمی در این رابطه نداشته است.
مهدی ناصحی افزود: شورای ششم در چند هفته اخیر در مرحله بررسی گزینه های شهرداری منطبق بر شاخص ها بوده است و تاکنون هیچگونه ورود مصداقی به برنامه های اجرایی و حتی سیاستگذاری های شورای پنجم نداشته و ندارد.
ایستگاههای دوچرخه سواری اشتراکی سال گذشته در مشهد فعال شد.
دوچرخههای اشتراکی هوشمند مجهز به سامانه ردیاب هستند و شهروندان میتوانند با نصب نرمافزار اپلیکیشن از تعداد موجودی آنها در هر ایستگاه مطلع شده و در کمترین زمان ممکن دوچرخه را تحویل گرفته و پس از استفاده نیز دوچرخه را در نزدیکترین نقطه به مقصد خود تحویل دهند.
این دوچرخهها از طریق مرکز کنترل قابل ردیابی هستند و برای آنها قفل هوشمند طراحی شده است.
نظر شما