۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۰۶
کد خبرنگار: 1398
کد خبر: 84420427
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۵۰ تن زغال اخته از باغات شهرستان خداآفرین برداشت می‌شود

تبریز - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی خداآفرین با اشاره به آغاز برداشت زغال اخته در این شهرستان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۵۵۰ تن از این محصول برداشت شود.

رشید نظمی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عملکرد این محصول ۷.۵ تن در هکتار برآورد شده و پیش‌بینی می‌شود از این میزان اراضی بیش از ۵۵۰ تن زغال اخته برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خداآفرین اضافه کرد: زغال‌اخته یکی از محصولات منحصربه‌فرد بخش منجوان از توابع این شهرستان می باشد که با توجه به ارزش غذایی و دارویی این محصول، بسیار مورد توجه مصرف‌ کنندگان قرار گرفته است.

نظمی ادامه داد: موارد مصرف این محصول به‌صورت تازه خوری و بخش عمده آن از طریق خشک‌کردن خارج فصل به بازار عرضه می‌شود.

به گفته وی عملیات برداشت محصول زغال‌اخته از اواسط مردادماه آغاز و تا پایان شهریور ادامه می یابد.

زغال‌اخته به صورت درخت‌ یا درختچه در کنار جریان آب و یا در بیشه‌ها می‌روید و از گروه گیاهان گل‌دار گلبرگ جدا محسوب می‌شود.میوه آن به شکل بیضی و  به اندازه آلبالوی درشت است و طعم ترش و شیرینی دارد. 

زغال اخته به صورت خشک، مربا، کنسرو، ترشی، آب میوه، سس، نکتار، ژله، مارمالاد، سرکه، لواشک و قرص‌های آنتی اکسیدان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این میوه حاوی مقادیر زیادی آهن ، کلسیم ، اسید فولیک ، ویتامین های E , B۱ , B۲ , C و فلاوونوئیدها است.

شهرستان مرزی خداآفرین با جمعیت ۳۵هزارنفری دارای سه بخش، سه شهر، ۲۰۴روستا و هفت دهستان است و از شمال با جمهوری آذربایجان، از جنوب با کلیبر از غرب با استان اردبیل و از شرق با جلفا همسایه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha