به گزارش روز شنبه ایرنا از معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مرداد سال ۱۳۵۳ شمسی سازمان انتقال خون ایران با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد.
از آن تاریخ به بعد، سالروز تأسیس این سازمان در نهم مرداد ماه، به عنوان روز اهدای خون نام گذاری شده است. جمع آوری خون از داوطلبانِ اهدای خون، و آماده سازی آن برای نجات بیماران و مصدومین، ایجاد پایگاه در بیمارستان ها و واحدهای سیار و ثابت جهت تهیه خون، ثبت اطلاعات لازم به منظور دعوت برای اهدای خون به هنگام ضرورت و توزیع خون و فرآورده های آن به مراکز درمانی و بیمارستان ها و نظایر آن از جمله کارهای سازمان انتقال خون ایران است.
نهم مرداد در ایران به عنوان روز اهدای خون شناخته شده است که در واقع روز قدردانی از اهدا کنندگان این ماده حیاتی نیز به شمار می رود. سازمان انتقال خون ایران در مرداد ۱۳۵۳ با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد. از آن تاریخ به بعد، سالروز تأسیس سازمان انتقال خون در نهم مرداد ماه، به عنوان روز اهدای خون نامگذاری شده است.
نگاهی به کمپین های تبلیغاتی روز اهدای خون / تشویق به تداوم کار نیک
روزهایی مانند روز ملی اهدای خون در ایران و روزهای ملی اهدای خون در هر کشور و همچنین روز جهانی اهداکنندگان خون که مصادف با ۱۴ ژوئن است، فرصت هایی هستند که به خاطر بیاوریم زندگی انسان های بسیاری به خون اهدایی ما وابسته است.
هر ساله در کشورهای مختلف کمپین های تبلیغاتی مختلفی برای تشویق مردم به این عمل نیک و آگاهی بخشی در این خصوص توسط آگهی های چاپی و شبکه های اجتماعی به انجام می رسد و همچنین از افرادی قدردانی می شود که خالصانه، بخشی از وجود خود را به همنوع شان ایثار می کنند. گزارش زیر به تعدادی از کمپینهای تبلیغاتی که در این راستا به وقوع پیوسته است، اشاره میکند.
قطره قطره زندگی را هدیه کنیم تا لبخندها بمانند
تم سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی اهدای خون در ۱۴ ژوئن امسال این بود که «خون ما را به هم متصل می کند». این کمپین تبلیغاتی روی تشکر از اهداکنندگان خون و برجسته سازی ابعاد به اشتراک گذاشته شده و ارتباط میان اهداکنندگان و بیماران تمرکز کرده است.
به علاوه شعاری که برای این کمپین در نظرگرفته شده «با دادن خون، زندگی تان را به اشتراک بگذارید» است تا توجهات را به نقش اهدای داوطلبانه خون در تشویق مخاطب به نگران بودن در خصوص همنوع خود و ارتقای انسجام در جامعه جلب کند.
هدف این کمپین برجسته سازی داستان افرادی است که زندگی شان از طریق اهدای خون نجات یافته و درصدد است با انگیزه بخشی منظم به اهداکنندگان، آنها را به تداوم در این کار نیک تشویق کند و به دیگر افراد خصوصاً افراد جوانی که تاکنون اقدام به این کار نکرده اند انگیزه لازم را ببخشد. در حال حاضر در بیش از ۶۲ کشور، ۱۰۰ درصد خون مورد نیاز مراکز از اهدای داوطلبانه تأمین میشود.
نگاهی به کمپین های تبلیغاتی روز اهدای خون / تشویق به تداوم کار نیک
اهداف روز جهانی اهدای خون در سال ۲۰۱۶ که از طریق کمپین های تبلیغاتی به گوش جهانیان رسید موارد زیر بود: قدردانی از اهداکنندگان به سبب نجات زندگی بیماران و برجسته سازی مفهوم ایجاد ارتباط میان انسان ها با اهدای خون، توسعه آگاهی بخشی عمومی در خصوص نیاز به اهدای منظم خون و اهدای زندگی به دیگران، تمرکز بر توجه به خدمات بهداشتی مرتبط با خون و اهمیت مشارکت جامعه برای تأمین خونی سالم و کافی، ترغیب وزارت بهداشت برای نشان دادن قدردانی از این حمایت های داوطلبانه و تعهد به خودکفایی در زمینه اهدای صد درصد خون سالم و محصولات مرتبط با آن. امسال کشور میزبان برای برگزاری مراسم مرتبط با این روز جهانی کشور هلند بود. این رویداد جهانی ۱۴ ژوئن در شهر آمستردام برگزارشد.
کمپین برند ۳ M
یکی از شرکت هایی که امسال در مقوله اهدای خون فعال بود، شرکت تولید محصولات صنعتی ۳ M بود که با همکاری صلیب سرخ آمریکا و مراکز خون آمریکا برای هشتمین سال متوالی برنامه اهدا (Give) را برگزار کرد و در پی گسترش آگاهی درمورد اهمیت اهدای خون و تشویق مخاطب به درگیر شدن در آن برآمد. کمپین اهدای سال ۲۰۱۶ برند ۳ M که همزمان با روز جهانی اهدای خون در ۱۴ژوئن بود، درصدد روشن کردن حقایقی در مورد اهدای خون در کنار برگزاری مراسمی مناسب بود.
تم و شعار برنامه اهدای این برند «با اهدای خون، حس تأثیرگذاری داشته باش» بود. تارا منزیس، مدیر این کسب و کار جهانی در مورد این برنامه می گوید: یکی از ماموریت های هرساله ما تشویق مردم سراسر دنیا به اهداست. به علاوه ما قدردان اهداکنندگانی هستیم که هر روزه نقشی حیاتی در نجات جان انسان ها دارند. ما از طریق برنامه «اهدا» قصد داریم آگاهی در مورد این حرکت را افزایش دهیم و نتایج شگفت انگیز آن را ببینیم. اهدای خون یک نفر به تنهایی می تواند جان ۳ نفر را نجات دهد و ما امید داریم که این برنامه بتواند به عنوان سمبل تأثیرگذار این حرکت در دنیا ثبت شود».
دارن ایربی، مدیر بازاریابی صلیب سرخ نیز در مورد این کمپین تبلیغاتی برای ترغیب مخاطب می گوید: «هرساله ۴۱هزار اهدای خون برای هر کشور مورد نیاز است و این نشان از اهمیت این مقوله برای کمک به بیماران و آموزش دیگر افراد جامعه دارد. ما در کل سال، خصوصاً در این بازه حیاتی که نزدیک به روز جهانی اهدای خون است، مردم را به اهدای خون و به اشتراکگذاری تجربه و حس خوشایند آن برای انگیزش دیگران به انجام این کار تشویق میکنیم.»
هر ساله فصل تابستان به عنوان فصل انجام این کار درنظر گرفته می شود و برنامه اهدای برند ۳ M نیز درصدد جرقه زدن این رویداد در کل جهان با این هدف بود که مردم سراسر دنیا را آموزش داده و از مزیت های جسمی و معنوی این کار در سراسر سال بیشتر اطلاع رسانی کند، چراکه در فصول دیگر معمولا مراکز اهدای خون با کمبود این مایع حیاتی روبه رو میشوند.
نگاهی به کمپین های تبلیغاتی روز اهدای خون / تشویق به تداوم کار نیک
کریستیانا زامبریکی، رئیس مرکز خون آمریکا نیز در مورد این کوبرندینگ و همکاری تبلیغاتی می گوید: «حمایت از اهدای خون یکی از روش های مهمی است که حس تفاوت به فرد اهداکننده می بخشد. نزدیک به پنج میلیون نفر از مردم آمریکا هر ساله نیاز به خون سالم دارند. بنابراین نیاز بالاست و کوچک ترین تغییر در آن با جان انسان ها سروکار دارد.»
لازم به ذکر است که هشتگی به نام #GiveInspires برای به اشتراک گذاری عکس ها و توییت های مرتبط با این رویداد در رسانه های اجتماعی داغ شد. امسال نیز سازمان انتقال خون ایران حرکتی مشابه را در پیش گرفته و از اهداکنندگان خواسته با عکس گرفتن و اشتراک آنها در شبکههای اجتماعی شانس خود را در برنده شدن مسابقه عکاسی افزایش دهند.
این مسابقه از سالروز جهانی روز اهدای خون در دنیا (۲۵ خرداد) تا روز ملی اهدای خون در کشورمان (۹ مرداد) ادامه دارد. در نهایت به ۴۳ نفر از بهترین عکسها جایزهای تعلق خواهد گرفت. بسیاری از هنرمندان مانند مسعود رایگان نیز به این اقدام پیوسته و از کمپین «اهدای خون، از روز جهانی تا روز ملی اهدای خون» حمایت کردند.
پرسونال برندها و اهدای خون
ستارههای مشهور دنیا نیز به امر اهدای خون علاقه زیادی نشان داده و بعضی از آنها مانند جکی چان و رونالدو در چنین کمپین هایی شرکت می کنند تا مردم را به این کار تشویق کنند. سال گذشته کریستیانو رونالدو، ستاره فوتبال پرتغال و بازیکن کلیدی تیم فوتبال رئال مادرید اسپانیا با حضور در مرکز کمپین اهدای خون Abbott از همه هواداران خود خواست در زمینه اهدای خون سالم، مصمم، با برنامه و جدی باشند.
نگاهی به کمپین های تبلیغاتی روز اهدای خون / تشویق به تداوم کار نیک
طبق گفته کارشناسان، هر فرد بالغ (بین ۱۷ تا ۶۵ سال) با وزن متوسط پنجاه کیلوگرم، حدود پنج و نیم تا شش لیتر خون دارد و با اهدای ۲۵۰ سی سی تا ۴۵۰ سی سی از خون خود، نه تنها سلامتی خود را به مخاطره نمیاندازد، بلکه ضمن کمک به سلامتی خود، نجات بخش زندگی دیگری نیز خواهد شد.
اهدای خون همچنین می تواند در کشف بیماریهای نهفته در اهدا کنندگان خون کاملاً مؤثر باشد. هر فرد سالم می تواند در هر سال تا چهار بار با فاصله هشت هفته (دو ماه) خون اهدا کند.
مهمترین هدف انتقال خون در ایران تأمین خون و فرآورده های سالم آن با بهترین کیفیت استاندارد مطابق با موازین تعیین شده بینالمللی برای بیماران و نیازمندان و همچنین ترویج طب انتقال خون است.
نظر شما