۲۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام استان بوشهر نیاز است

بوشهر-ایرنا- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر گفت: این استان یکهزار و ۶۲۳ پروژه نیمه تمام دارد که برای تکمیل آنها ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش ایرنا، علی درویشی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه‎ها متفاوت و بین پنج تا ۹۵ درصد تخمین زده شده است.

وی بیان کرد: یکهزار و ۶۲۳ پروژه ناتمام استان بدون احتساب پروژه‎هایی مانند راه آهن است که اعتبار آن از محل اعتبارات ملی تامین می‌‏شود.

درویشی یادآور شد: در سفر اسفند سال ۹۷ رئیس جمهوری به استان بوشهر ۲هزار و ۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌‏های استان به تصویب رسید که سال ۹۸، ۶۷۰ میلیارد تومان و سال ۹۹ نیز ۶۹۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر به پروژه‌ها اختصاص یافت.

وی با اشاره به تخصیص ۸۰ میلیارد تومان اعتبار مربوط به پروژه‌های سفر هیات دولت به استان در روزهای گذشته اضافه کرد: در مجموع ۷۰ درصد از اعتبارات مصوب سفر هیات دولت تاکنون به استان ابلاغ شده است.

درویشی ادامه داد: استان بوشهر از جمله استان‌های برتر کشور در زمینه جذب اعتبارات به شمار می‌رود و دغدغه‌ای برای برگشت اعتبار ندارد و امسال تنها ۱۵ میلیارد تومان به خاطر مشکلی که در یکی از پروژه‌ها ایجاد شد جذب نشده که انتظار می‌رود در در فرصت ۲ ماهه تمدید شده این اعتبار نیز جذب شود.

وی عنوان کرد: اعتبارات هزینه‌ای استان بوشهر در ۹۸، ۳۲۱ میلیارد تومان و در سال ۹۹، ۳۲۷ میلیارد تومان بود که این اعتبارات در سال جاری با افزایش ۵۶ درصدی به ۵۰۹ میلیارد تومان افزایش یافته است.

درویشی ادامه داد: زیرساخت‌های اقتصادی یکی از موارد مهم در تقویت حوزه سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی است که براساس ظرفیت‌ها، طرح‌های مختلف در شهرها و روستاهای استان  تدوین شده است.

وی اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌های شیلات و صید و صیادی از اولویت‌‏های استان بوشهر است که در این بخش با تزریق اعتبارات پروژه‏‌های مطلوب و ارزشمندی اجرایی شده است.

درویشی با اشاره به پرداخت یارانه سود تسهیلات به بخش‏‌های صنعت و معدن اظهار کرد: در این بخش‏ها ۲.۵ میلیارد تومان یارانه سود تسهیلات به هشت واحد صنعتی پرداخت شده است.

وی بیان کرد: یکی از چالش‌های مهم در سال‌های گذشته بحث عوارض آلایندگی است که تعدادی از استان‌های همجوار برای بهره‌مندی از این اعتبارات اقدام کردند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان بوشهر ادامه داد: این استان‌ها با استناد به گزارش سازمان محیط زیست خواستار بهره‌مندی از عوارض آلایندگی صنایع مستقر در جنوب استان بوشهر شدند که اقدام‎های متعددی در این زمینه از سوی مسئولان استان انجام شد.

درویشی با بیان اینکه تاکنون یک ریال عوارض آلایندگی استان بوشهر به دیگر استان‌ها نرفته است، اظهار کرد: سال گذشته حدود ۲۸۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی و ۴۱.۴ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رهبر معظم انقلاب به استان بوشهر تخصیص پیدا کرده است.

۲۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام استان بوشهر نیاز است

وی افزود: در ارتباط با اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به استان پروژه‌‏های مرتبط با سفر به طور تمام و کمال اجرایی شده و اعتبارات مازاد اعتباراتی است که برای سرعت بخشی به پروژه‌های استان بوشهر جذب شده است.

درویشی اظهار داشت: متوسط نرخ بیکاری استان بوشهر در فصل بهار ۷.۸ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی ۳۶.۸ درصد اعلام شده که استان در این شاخص نسبت به میانگین کشوری ۸.۸ درصد کاهش را تجربه کرده است.

وی یادآور شد: بیماری کووید ۱۹ تاثیر نامطلوبی بر بخش‌های گوناگون جامعه از جمله بازار کسب و کار، فعالیت‌های اقتصادی، خدماتی و اجتماعی گذاشت و در این راستا بیشترین خسارت در استان بوشهر به حوزه خدمات بوده است.

درویشی ادامه داد: استان بوشهر در بخش‌های مختلف از ظرفیت‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی، صنعتی، صادراتی و خدماتی برخوردار است و نقش تأثیرگذاری در تولید ناخالص داخلی دارد به نحوی که سهم این استان در تولید ناخالص داخلی ۶.۱ درصد گزارش شده و از این حیث استان دارای رتبه برتر کشور از نظر رشد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر در ارتباط با شاخص قیمت‌ها و نرخ تورم بیان کرد: نرخ تورم در سال گذشته برای استان بوشهر ۳۵.۷ درصد و کشور ۳۶.۴ درصد اعلام شده است.

وی همچنین از تصویب سند آمایش سرزمینی استان بوشهر در شورای عالی آمایش سرزمین کشور خبر داد و تصریح کرد: با تصویب این سند تمام تصمیم‌گیری، جهت‌گیری‌ها و نوع فعالیت دستگاه‌های اجرایی بر اساس آن انجام می‌شود.

درویشی تاکید کرد: براین اساس دستگاه‌‏های اجرایی مکلف هستند برای اجرا هرگونه پروژه ای براساس سند ملی آمایش سرزمین که بخشی از آن منبعث به سند استانی است عمل کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha